chiddush logo

עלה נעלה , להפטרות חג השבועות ופרשת נשא ל"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל

נכתב על ידי izik28, 21/5/2023

 בסד

עלה נעלה בע"ה 
לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצל 
----------------------------------------------
"ואפתח את פי ויאכלני את המגלה הזאת", מה אומר לכם פ"ס זה .?המלבים מפרש,"ואפתח את פי ויאכילני", כי אי אפשר להגיע אל מדרגה זאת מעצמו רק על ידי עזר ה':":
פ"ס זה מלמדנו שכל צעד שנעשה על ידנו תלוי ברצונו  הטהור ובעזר ה" ,בלעדיו כלום לא קורה , ראיה אפשר למצוא  מהפטרת פרשת נשא בפ"ס," וירא מלאךה"  אל האשה ויאמר אליה הנה נא את עקרה ולא ילדת והרית וילדת בן", מלאך ה" ,שליחו של ה" שכל פעולתו היא במצוות ה"  נגלה אל האישה כדי לעודדה ולבשרה שהיא עתידה להיפקד בן , הנביא בהפטרת חג השבועות  פתח את פיו ואכל את המגילה  , וזאת רק בעזר ה" ,אכילת המגילה היא דימוי ללמידת התורה , בעל ה"מאור עיניים", רבי נחום מצ'רנוביל  מסביר את הפסוק: "בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת". הוא אומר ש"מצוה" זה אותיות שם הוויה, חצי באופן גלוי וחצי בא"ת ב"ש. המילה "מצוה", "וה" זה חצי שם הוויה, והאותיות "מצ" הן בא"ת ב"ש: "י" ו"ה". אם כן, במילה מצוה רמוז שם ה', חלק באופן גלוי וחלק באופן נסתר. זאת משום שריבונו של עולם "סתים וגליא", כמו שאומר הזוהר (בראשית לט, ב), נגלה ונסתר, נגלה בפעולותיו ונסתר במהות שלו. נאמר: "הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" מבאר ה"מאור עיניים" שכוונת הפסוק: "לעשות את כל דברי התורה הזאת" היא שבתורה יש גוף ויש נשמה, כמו אצל האדם. כמו שכשמדברים עם האדם מדברים עם הנשמה שלו ולא עם הגוף, למרות שרואים רק את הגוף ולא את הנשמה, אנו פונים אל משהו נסתר, אל הנשמה. כך גם בתורה, יש גופי תורה (ראה חגיגה י, א) ויש נשמת התורה. בכל דבר שבתורה, כל רעיון שאנחנו מבינים וקולטים, צריך לדעת שזה הגוף ויש בתוכו גם תוכן רוחני, עליון ונסתר למעלה מהשגתנו. אנחנו יכולים להשיג רק את מה שבכוחנו, את הגוף, אבל יש גם תוכן רוחני. 
כשעוסקים בתורה צריכים להתחבר לפנימיות שבתורה, אמנם אנחנו לא יכולים להשיג אותה אבל צריך לדעת שבתוך דברי התורה טמונה נשמה פנימית, נשמת התורה, אור אלוקי פנימי שהוא בלתי מושג".
אהרון הכהן היה מדליק את הנרות במנורת המקדש  ,שלהבת הנרות עלתה מעצמה בעזרת ה" כמובן ,  על האדם להראות רצון  טוב וכנה לקיום מצוות התורה , בדיוק כאימרה, " פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם" , הקב"ה רוצה שנראה רצון  , אם נתמיד בכך הוא ישלים בעדנו את העליה לשער ה50 הקדוש והנסתר . חג שמח ושבת שלום 
.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע