chiddush logo

מדוע : "אצבע אלוהים" . ?

נכתב על ידי משה אהרון, 18/1/2023

בס"ד 


 מדוע : "אצבע אלוהים"  ?
=========================.

וַיֹּאמְר֤וּ הַֽחַרְטֻמִּים֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה אֶצְבַּ֥ע אֱלֹהִ֖ים הִ֑וא וַיֶּחֱזַ֤ק לֵב־פַּרְעֹה֙ וְלֹֽא־שָׁמַ֣ע אֲלֵהֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְהוָֽה׃

 הביטוי "אצבע אלוהים" מופיע בתורה בשני מקומות אצל החרטומים במצרים.
 ואצל משה לעניין הכתוב בלוחות הברית.
 והשאלה שאנו מבקשים לשאול  מדוע  דווקא : "אצבע אלוהים".
 ולפחות אצל משה לא נכתב "אצבע ה' [בשם הוויה] .

 נקודת המוצא לפתרונה של זו החידה, היא הפסוק בתורה לעניין החרטומים כפי המצוטט לעיל  הפסוק מתחיל "באצבע אלוהים" ומסתיים "בדבר ה'"
 שזה  ההבדל בין "אצבע"[ביטוי לקצת] של אלוהים [כינוי לאלוהות מסוייגת]
לבין : "דבר ה' ",שהוא הכל  ואין סופי - יקום  ומלואו.
[ובמקום אחר ה' מכונה אש אוכלה]
 דומה שעתה אולי גם יוחוור לנו מדוע ההין משה לשבר הלוחות בסיני .
 כי דבר ה' בחורב נשמע וישמע מסוף העולם ועד סופו ולכל הדורות והוא יתקיים לעולם 
[לא שייך לגביו :"שבירה"].
 אלא שהעברת הכתב על הלוחות נעשתה באצבע אלוהים וככאלה "שבירים" הם.
 ולכן הרשה לעצמו משה לשבר הלוחות .
 עתה גם אולי יובן למה התכוונו החרטומים ומדוע הערתם זו לא עשתה רושם על פרעה .
משל אמרו לו לפרעה אכן יש כאן מעורבות אלוקית ברמה זניחה של "אצבע" .
במעשה שאיננו בר קיימא לעולם אלא חד פעמי  כשם שהבריאה החד פעמית נבראה בעיקר על ידי האלוהים  ["כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך"].
 עניין זה משליך גם על הביטוי המונומנטלי : "צלם אלוהים". 
האדם הוא בדמות ובצלם אלוהים ולכן סופי הוא. 
 שה' בשם הוויה אין ולא יכול שיהא לו "צלם" .
כי שם הוויה מצביע על עיקר ומהות ההשגחההעליונה 
 שהיא אין סופית ונצח נצחים.
 משה אהרון  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע