chiddush logo

בין אדם לחבירו 10

נכתב על ידי DL2000, 5/3/2014

 מצות צדקה יקרה
אל ביתו של הרה"ק בעל ה"אמרי 
אמת" מגור זיע"א, נכנס עני וביקש
נדבה מהרבי, הורה הרבי לעני
להמתין, יצא אל החדר השני ושב
לאחר דקה ועמו זוג תפילין, הגישן
לעני ואמר: קח את התפילין הללו ר' 
יהודי, אני נותן לך אותן במתנה,
כדאי לך לקחת אותן אל אחי הצדיק
רבי משה בצלאל, אשר יתן לך
בעבורם סכום גדול מאוד, התפילין
הללו כתבן הצדיק רבי משה
מפשעוורסק זיע"א ורבים השתוקקו
לתפילין הללו והסכימו לשלם
תמורתן כל הון שבעולם. בלי להסס
נטל העני את התפילין מידי הרבי,
והודה לו לצדיק, משם מיהר אל
ביתו של רבי משה בצלאל, ושם
באמת קיבל סכום גדול מאוד כמו
שהבטיח לו הרבי. עבר זמן ושני
אחים הצדיקים נפגשו, שאל רבי
משה בצלאל את אחיו מדוע נתת לו
לאותו עני את התפילין הקדושות
והיקרות? הרי יכולת לתת לו כסף או
חפץ יקר ערך אחר, השיב לו רבי
הרבי מגור: כתב הרמב"ם בסוף
הלכות איסורי מזבח (פרק ז הלכה י) 
הרוצה לזכות עצמו, יכוף יצרו הרע
וירחיב ידו, ויביא קורבנו מן היפה
המשובח ביותר שבאותו המין שיביא
ממנו. הרי נאמר בתורה "והבל הביא
גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן
וישע ה' אל הבל ואל מנחתו" 
(בראשית ד' ד'), והוא הדין בכל דבר
שהוא לשם האל הטוב, שיהיה מן
הנאה והטוב, אם בנה בית תפלה
יהיה נאה מבית ישיבתו, האכיל
יהודי רעב, יאכילו מן הטוב והמתוק
שבשלחנו, כסה ערום, יכסה מן היפה
שבכסותו, הקדיש דבר, יקדיש מן
היפה שבנכסיו, וכן הוא אומר "כל
חלב לה"', ומכיוון שהחפץ החשוב
והיקר ביותר שהיה לי בביתי, היו
אותן תפילין קדושות, נתתי אותן
לעני לקיים בכך את מצות ה'.

למחול לכל יהודי
מסופר על הגאון רבי בן ציון אבא
שאול זיע"א, שמימיו לא הלך לישון
ובלבו קפידא על מישהו, מלבד פעם
אחת שבמקרה ההוא קרה שאותו
אדם שפגע בו לא צדק, אלא הוא
צודק בטענות ובטרוניות שלו כלפיו, 
אבל כשהגיע לומר קריאת שמע
שעל המיטה שאז אומרים "הנני
מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט
אותי או חטא כנגדי", לא לומר את
התפילה הזו זה לא בא בחשבון. ואז
ישב זמן רב עד שניקה מלבו כל טינה
כלפי אותו אדם, ואז אמר את
הריבונו של עולם כבכל יום.

הקרבת קרבן מנחה בימינו
פעם נקלע הרה"ק רבי משה ליב 
מסאסוב זיע"א לשוק ביערוסלב, 
והיה מהלך בין העגלונים ובודק את 
טיב הקש והתבן שבאוצרם. עבר על 
פניו ידידו הרה"ק רבי שמעון 
מיערוסלב זיע"א ושאלו: רבי, מה 
מעשיו בשוק של העגלונים? אמר לו 
רבי משה לייב: עזוב את ה"רבי" שלי 
ואת ה"רבי" שלך, ובוא עמי ונישא 
חבילת קש לביתה של אלמנה ענייה 
שאין לה מצע של קש להשכיב עליו 
את גופה השבור. וילכו שניהם יחדיו 
הני שני צדיקים קדושי עליון, וישאו 
את הקש בכתפיהם, וכל העם רואים 
וזזים ומפנים להם מקום. בדרך 
הילוכם אמר רבי משה לייב: אילו 
היה בית המקדש קיים היינו מביאים 
עולות ונסכים, עתה אנו מביאים קש, 
ומעלה עלינו הכתוב כאילו קיימנוהו 
עם כל הכוונות של הקרבת קרבן 
מנחה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע