chiddush logo

פיענוח ראשי התיבות ס"ט (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 23/6/2010

 מה  פשר    ראשי  התיבות     ס"ט  ??     והאם   ראוי  להשתמש   בראשי  תיבות  אילו  ?

בשבועון    "עולם  קטן"    שאלו  פעם    את  הרב  שמואל  אליהו    האם  ראוי    להשתמש    בראשי  תיבות    ס"ט,   וענה  שלא  ראוי,    כיון  שראשי תיבות    אילו  מנציחים    את  הגלות  הארורה  כלשונו.

רואים  מדבריו   שס"ט  זה    ראשי  תיבות  של  ספרדי  טהור,   וממילא  מובן  מדוע  לא  מומלץ להשתמש בראשי  תיבות  אילו.

אולם  לדעתי  ,  ולדעת   אחרים,  האמת  היא  שס"ט    זה  ראשי  תיבות  של     "סיפיה  טב",   והראייה-  גם    חכמים  אשכנזיים  השתמשו    בראשי  תיבות  אילו,     ולפי  זה     כן   ראוי  להשתמש  בראשי  תיבות  אילו,  כדי  לסיים  בדבר  טוב,    כשם   שגם  בקריאת  התורה    מקובל  לסיים  בדבר  טוב.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (3)
אביאגם (16/2/2011)
גם החיד"א היה חותם ס"ט וידוע שאמו היתה אשכנזיה מחסידי ר' יהודה החסיד (לא בעל "ספר חסידים" שהיה בתקופה קדומה יותר, אלא מרבני פולין). כמו כן יש דעה נוספת: ס"ט= סין טין שבארמית תרגומו "רפש וטיט", וזה ביטוי לענוה. (מופיע בספר "נהגו העם" לר' דויד עובדיה זצ"ל היה דיין בירושלים נפטר השנה). כמו כן יש מאמר ארוך על זה שהיה בידי והעברתי אותו למישהו לפני כמה שנים. מסקנות המאמר ש- ס"ט זה שליט"א של ימינו. שכן ה-ס"ט עבר גלגולים רבים: סי"ט (סופו יהא טוב), סיל"ט (סופו יהא לטוב), סילט"א (... אמן), שליט"א (...). מי שירצה את המאמר אתאמץ למצוא אותו שוב. avrahamagam @ gmail .com
אריאל אליעזר (24/6/2010)
תשובה לדביר-
באותה מידה אתה יכול להגיד כך על כל ראשי התיבות, גם על ראשי התיבות "א"א" אתה יכול להגיד שלא יכתבו כך, כיון שישנם הרבה אפשרויות כיצד לפענח את ראשי התיבות הללו, אך מה לעשות, חכמי ישראל בכל הדורות השתמשו רבות בראשי תיבות.
הפיתרון הוא לא להימנע מכך, אלא להיות איש אמת, איש אמת יודע שס"ט זה ראשי תיבות של סיפיה טב, רק הליצנים והכסילים מפענחים את ס"ט כראשי תיבות של ספרדי טהור, כדי להראות שכאילו הספרדים מתגאים על האשכנזים שהם מגזע טהור, כולך יפה רעיתי ומום אין בך- ואין בהם "מום" כביכול של תערובת מעדות אחרות.
מקווה שקיבלת את דעתי, ואשמח לתגובות.
דביר (24/6/2010)
אפשר לכתוב "סיפיה טב" לא בראשי תיבות, ובכך למנוע טעויות.