ורחצו רגליכם - סתירה בפירוש רש"י? (3 תגובות לחידוש זה)
רש"י בתחילת הפרשה על דברי אברהם למלאכים "ורחצו רגליכם" מבאר (וירא יח, ב ד"ה ורחצו רגליכם) "כסבור שהם ערביים שמשתחוים לאבק רגליהם והקפיד שלא להכניס עבודת כוכבים לביתו, אבל לוט שלא הקפיד, הקדם לינה לרחיצה, שנאמר לינו ורחצו רגליכם".
ובהמשך אצל לוט (וירא יט, ב) פירש (ד"ה ולינו ורחצו רגליכם) "וכי דרכן של בני אדם ללון תחלה ואח"כ לרחוץ, ועוד שהרי אברהם אמר להם תחלה רחצו רגליכם, אלא כך אמר לוט, אם כשיבואו אנשי סדום ויראו שכבר רחצו רגליהם יעלילו עלי ויאמרו, כבר עברו שני ימים או שלשה שבאו לביתך ולא הודעתנו לפיכך אמר, מוטב שיתעכבו כאן באבק רגליהם שיהיו נראין כמו שבאו עכשיו לפיכך אמר לינו תחלה ואח"כ רחצו".
לכאורה נראה שרש"י סותר את עצמו. בתחילה כתב שלוט אינו כאברהם, שלא הקפיד והכניס עבודת כוכבים לביתו ולעומת זאת בפסוק י"ט משמע שהוא כן מקפיד, ורק חשש מאנשי סדום!
ועוד אפשר שכוונת רש"י שלא אכפת ללוט מע"ז שלא כאברהם. ומה שאומר בלוט שחשש מאנשי סדום פרושו הוא שלכן אמר שקודם ילונו ולא אמר שינוחו קצת ואז ישטפו רגליהם, שכל אדם גם של עובד ע"ז לא יושן לפני רחיצת רגלים אלא נח קצת ואז רוחץ רגלים ועובדו ואז הולך לישון