chiddush logo

ורחצו רגליכם - סתירה בפירוש רש"י? (3 תגובות לחידוש זה)

18/10/2013

 רש"י בתחילת הפרשה על דברי אברהם למלאכים "ורחצו רגליכם"  מבאר (וירא יח, ב ד"ה ורחצו רגליכם) "כסבור שהם ערביים שמשתחוים לאבק רגליהם והקפיד שלא להכניס עבודת כוכבים לביתו, אבל לוט שלא הקפיד, הקדם לינה לרחיצה, שנאמר לינו ורחצו רגליכם".


ובהמשך אצל לוט (וירא יט, ב) פירש (ד"ה ולינו ורחצו רגליכם) "וכי דרכן של בני אדם ללון תחלה ואח"כ לרחוץ, ועוד שהרי אברהם אמר להם תחלה רחצו רגליכם, אלא כך אמר לוט, אם כשיבואו אנשי סדום ויראו שכבר רחצו רגליהם יעלילו עלי ויאמרו, כבר עברו שני ימים או שלשה שבאו לביתך ולא הודעתנו לפיכך אמר, מוטב שיתעכבו כאן באבק רגליהם שיהיו נראין כמו שבאו עכשיו לפיכך אמר לינו תחלה ואח"כ רחצו".


לכאורה נראה שרש"י סותר את עצמו. בתחילה כתב שלוט אינו כאברהם, שלא הקפיד והכניס עבודת כוכבים לביתו ולעומת זאת בפסוק י"ט משמע שהוא כן מקפיד, ורק חשש מאנשי סדום!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (3)
דביר (21/10/2013)
בפשטות נראה שהפירוש הראשון שייך לרש"י והפירוש על לוט נלקח מבראשית רבה: "ולינו ורחצו אברהם מקדים רחיצה ללינה ולוט מקדים לינה לרחיצה אלא אברהם מקפיד על טינופת עבודת כוכבים לפיכך הקדים רחיצה ולוט אינו מקפיד על טינופת עבודת כוכבים ויש אומרים אף זה עשה כשורה כדי שיצאו ויראו אבק על רגליהם שלא יאמרו היכן לנו ויאמרו לא כי ברחוב נלין ממאנין בקטן ואין ממאנין בגדול ויפצר בם מאד הכניס בם אף וצרה ויסורו אליו ויבאו אל ביתו" ב"יוסף הלל" (פרשת וירא עמ' סח1) וז"ל: "במ"ר אמרו אברהם מקדים רחיצה ללינה ולוט מקדים לינה לרחיצה אלא אברהם מקפיד על טינופת ע"ז לפיכך הקדים . . וי"א אף זה עשה כשורה . . והנה רש"י לעיל בפסוק ורחצו רגליכם (יח, ד) כתב, אבל לוט שלא הקפיד הקדים לינה לרחיצה, והרי זה כתי"ק, ואיך כתב כאן שכשורה עשה כדברי הי"א ומזכי שטרא לבי תרי, ובדפוס הראשון ובדפוס אלקבץ וכן ברש"י בת"י קלף הדיבור הזה ליתא (וכן בדפוסי רומא וזאמורה ליתא)" ובאתר הערות וביאורים האריך בתשובה http://www.haoros.com/print.asp?ko
(להמשך התגובה לחץ כאן )

dvir45 (19/10/2013)
בגור אריה(פירוש המהר"ל על רש"י) ראיתי שהוא משמיט את ד"ה "ולינו ורחצו רגליכם" אצל לוט.. יתכן שעשה זאת מחמת קושיה זו
יניב (18/10/2013)
אפשר שמה שרש"י פירש שלוט לא חשש הכוונה שכיון שראה שהם מלאכים לכן לא חשש ולא הוצרך לומר שירחצו רגליהם.
ועוד אפשר שכוונת רש"י שלא אכפת ללוט מע"ז שלא כאברהם. ומה שאומר בלוט שחשש מאנשי סדום פרושו הוא שלכן אמר שקודם ילונו ולא אמר שינוחו קצת ואז ישטפו רגליהם, שכל אדם גם של עובד ע"ז לא יושן לפני רחיצת רגלים אלא נח קצת ואז רוחץ רגלים ועובדו ואז הולך לישון
ציורים לפרשת שבוע