chiddush logo

מה גם כאן הוא מצא אותי?

20/4/2022

 מה גם כאן הוא מצא אותי? אין מנוס אפוא, אי אפשר

להסתתר מפניו
פעם בא אל הרה״ק רבי שניאור זלמן בעל התניא והשו״ע זיע״א יהודי עם ילד קטן שהיה לא עלינו אילם, זה שנים אחדות שהילד איבד את לשונו, ולא היה מסוגל להוציא הנה מפיו. דבר זה קרה לו כאשר פעם בגיל הרך נבהל מאד, ועבר עליו זעזוע חריף, אביו הלך עם הילד אל טובי הרופאים, אולם הם לא היו מסוגלים לעזור לו.
בא איפוא היהודי האומלל אל "בעל התניא", וביקש רפואה לבנו האילם. הרבי שקע בהרהורים, ולאחר מכן אמר ליהודי כי עליו לנסוע לגרמניה לעיר מץ שבגרמניה, ושם ימצא יהודי סוחר עצים שביתו נמצא ליד הר בכניסה לעיר, והשם יתברך ישלח שם במץ רפואה שלימה לבנו, אמר הרבי.
האיש יצא מחדרו של הרבי שמח ומודאג כאחד, הוא שמח על כי הרבי הבטיח רפואה לבנו אולם הוא היה גם מודאג מאין יקח כסף להוצאות הדרך, האיש לא היה עשיר, ומעט הכסף שהיה לו כבר, הוציא על הרופאים השונים שאצלם ביקר, עתה חייב הוא ובנו לעשות נסיעה כזאת וכסף מנלן.
עד מהרה פינתה הדאגה מקום לתקווה, כי החסידים מיד בשמעם במה המדובר, אספו ביניהם את הכסף הדרוש לנסיעה, כדי שברכת הרבי תוכל להתקיים. ואכן האיש ובנו יצאו לדרך ואחרי נדודים מרובים הגיעו לעיר מץ שבגרמניה בשעה טובה ומוצלחת, הוא מצא את הבית ליד ההר בכניסה לעיר שבו התגורר יהודי סוחר עצים, שקיבל את האורח ובנו בסבר פנים יפות.
התארח האיש אצל סוחר העצים, והסתובב ברחובות העיר יחד עם בנו באפס מעשה, כל יום יצא לרחוב העיר כדי לחפש מרפא לבנו, וכל יום חזר כלעומת שיצא, ומאומה לא קרהו, היהודי לא איבד את אמונתו וציפה לישועה כדברי הרבי, אולם לא היה לו מושג מאין תבוא ישועתם. עברו ימים אחדים ובעל הבית ראה בי האורח שלו מסתובב בעיר ללא "תכלית", הוא שאלו איפוא מהי הסיבה לבואו לעיר והאם הוא יכול לעזור לו במשהו?
סיפר לו היהודי את סיפורו, ואמר כי הוא בא לכאן בפקודת הרבי בעל התניא שאמר, כי כאן הא ימצא מרפא לבנו האילם, כי אין אני צריך לעשות מאומה רק להיות כאן, עד שה׳ ישלח עזרתו מקודש.
הענין הזה הפליא מאד את סוחר העצים, לפתע צץ במוחו רעיון ואמר לאורחו: "כנראה שהרבי שלך התכוון לחתני". "לחתנך?" שאל האיש, "כן ידידי, לחתני", הבה ואספר לך משהו על אודות חתני. בבית הכנסת המקומי שבו אני מתפלל, הסתובב פעם בחור עני שהיה יושב ולומד כל היום, כאשר הבחנתי בכך כי אין לו כאן נפש חיה, הזמנתיו לבוא ולאכול אצלי, הבחור הסכים, "כעבור כמה ימים אמר לי הבחור כי אין הוא מוכן לאכול אצלי לחם חסד, והואיל ויש לי חצר גדולה מלאה עצים, הרי שאם אסכים הוא מוכן להיות השומר של החצר, וכך הוא ירוויח למחייתו.
כל מה שהוא מבקש, - אמר - שאעשה לו בחצר ביקתה קטנה שיוכל לשבת ללמוד וגם ללון שם בלילות. הסכמתי להצעתו בשמחה רבה, קרשים הרי לא חסרו לי, ומיד ציוותי להקים לו צריף קטן והכנסתי בו מיטה, שולחן וספסל, והוא נכנס לעבוד אצלי בתור שומר. פעם אתת התעוררתי בלילה וראיתי מבעד לחלון אש ליד הצריף של השומר, נבהלתי מאד כי פחדתי כי כל החצר שלי על כל מצבור העצים שבה, תעלה בלהבות חלילה, התלבשתי מהר ורצתי החוצה כדי להעיר את השומר ולכבות את הדליקה, אולם כאשר יצאתי לחצר ראיתי כי חושך מוחלט שורר בחוץ, אין אש ואין דליקה. השתוממתי וחזרתי הביתה, אשתי שאלה מה קרה וסיפרתי לה על האש שראיתי, אשתי צחקה ואמרה שבטח חלמתי חלום. קניית ספר תורה
עברו ימים אחדים, ואני שוב התעוררתי בלילה, ושוב ראיתי אש ליד הצריף של השומר, הפעם כבר הערתי את אשתי, וכאשר ראתה את האש אף היא, זרזה אותי להתלבש ולצאת כדי לכבותו, מיהרתי לצאת החוצה ושוב לא דובים ולא אש. עתה הבנו שנינו כי אין הענין פשוט כל כך, הגענו למסקנה כי הבחור הזה אינו בחור פשוט כפי שהוא מנסה להעמיד פנים, אלא וודאי מהצדיקים הנסתרים, ואולי אפילו מהל״ו צדיקים שכה רבות שמענו עליהם, החלטנו איפוא לא לספר לאיש על הענין. עבר זמן מה ואנו התחלנו לחשוב על שידוך לבתנו, ועלה בדעתי להציע לבחור להיות לחתני ואשתי הסכימה לרעיון. כאשר הצעתי בפניו את הדבר, השיב הבחור כי הוא יסכים לשידוך אולם בתנאים מסויימים, הוא רוצה בית קטן בקצה השני של העיר, שבו תהיה
אולי התכוון הרבי שתבקרו כאן אצל רופא?" שאל בעל לו ולאשתו דירה משלהם, אולם לא אני ולא אשתי נבוא לבקרם הבית, אולם האיש השיב כי הרבי לא דיבר על רופא, הוא אמר
שם, אלא הם יבואו אלינו מפעם לפעם לביקור קצר.

אשר לפרנסה, הוא רוצה להיות אופה באשר הוא יודע ומכיר את עבודת האפיה, אם אני אסכים לתנאים אלה, יסכים הוא לשידוך, אם גם בתי תסכים לכך כמובן. אני, אשתי ובתי הסכמנו שלושתנו לתנאיו של הבחור, וכך יצא השידוך אל הפועל בשעה טובה ומוצלחת, החתונה נערכה ברוב עם ובשמחה גדולה.
מיותר לומר כי אנו מקיימים את אשר הבטחנו, אף פעם אין אנו מבקרים אצלם, אולם הם באים אלינו מפעם לפעם לביקור קצר. נראה לי כי בתי מאושרת עם בעלה, ואצלם הכל בסדר. עתה תוכל להבין בעצמך ידידי היקר איזה מין חתן יש לי, מאין הרבי שלך יודע עליו? אין לי שום מושג, אולם אני סבור כי אתה צריך לגשת אליו ונראה מה הוא יאמר לך.
מבלי לאבד זמן לריק ניגש עתה היהודי שלנו עם בנו האילם אל ביתו של האופה הצעיר חתנו של מארחו, בהיכנסם לחדר מצאו את האברך כשהוא רכון מעל ספר, האיש ברכו לשלום, ולשאלתו מה לידידי בביתי? ענה היהודי ואמר לו כי הרבי "בעל התניא" שלח אותו הנה, כדי שבנו יזכה לרפואה שלימה, בשמעו את דבריו נחרד האופה הצעיר ואמר: "מה גם כאן הוא מצא אותי? אין מנוס אפוא, אי אפשר להסתתר מפניו".
לאחר מכן קרא אליו האופה את הילד האילם, הושיט לו את ידו ואמר לו: "שלום עליכם", הילד שתק. "מה אתה שותק? אמור עליכם שלום" ציווה עליו האופה בקול רם, "עליכם שלום" השיב הילד האילם ופרץ בבכי, גם אביו בכה כשהוא מחבק את בנו ודמעות של גיל זולגות מעיניו.
לאחר מכן אמר להם האופה "סעו הביתה לשלום, יתן ה׳ והילד יגדל ויהיה לחסיד למדן וירא שמים, והעיקר שייזהר ויישמר לדבר רק דברים טובים דברים של קדושה וטהרה".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע