chiddush logo

שאלות של הורים

25/3/2022






 
*שאלה 141:* 📢
שלום וברכה, ראשית יישר כח גדול על כל הדברים החשובים שאתם עושים! 
קנינו לבנינו הבכור (בן 14) לפני שלוש שנים סמארטפון והתקנו עליו סינון. מהרגע הראשון הגבלנו את השעות שלו עם הסמארטפון (שלוש שעות חוץ מעוד שעתיים שיש לו במחשב) וגם חסמנו לו את הרשתות החברתיות (חוץ מוואטסאפ). 

לאחרונה הוא מתלונן על הגבלת השעות ובעיקר על זה שאנחנו חוסמים לו את האינסטגרם. 

הסברים על דימוי גוף, בזבוז זמן וכו’ לא התקבלו....  מה אתם ממליצים?


⏰ 2.5 דקות

תשובה:

שלום הורה יקר!

הטעות הגדולה ביותר בחינוך הילדים אחרי גיל מצוות, היא שאנחנו *עדין מתייחסים אליהם כאל ילדים הנתונים לשליטתנו ותחת סמכותנו*. ואמנם למרות שמצד החוק זה אכן כך, מצד התורה זה איננו כך.
ולכן *מהותית* זו לא דרך שעובדת.

נער מעל גיל 13 הוא ברשות עצמו, ועלינו לדעת שאם הקב"ה נתן לו את האחריות והרשות על מעשיו וחייו, מי אנחנו שנקח ממנו חירות זו?

היצר הטוב שמתחיל להתפתח בגיל הזה, מחפש את הטוב ואת החירות. *וכל נסיון לכפות עליו משמעת, יגרום רק למרמור ורצון למרוד בסמכות הזו, בצורה גלויה או בצורה נסתרת*.
וזו מרידה הבאה מצד הכח של יצר הטוב עצמו! 
ובדור של עקבתא דמשיחא, שהחוצפה רבה, זה ודאי כך באופן הרבה יותר בולט. 
ולכן אין לנו אלא לפעול באמונה ולסמוך על ילדנו שידע לבחור (בסופו של דבר) את מה שהוא טוב עבורו ועבור העולם, דווקא מתוך המנוע החדש של יצר הטוב שצומח בקרבו. 
כל נסיון לכפות עליו "טוב" שאיננו בחירי - רק יביא לכך שהוא ימצא דרכים לפרוק את עולכם מעל צווארו בסופו של דבר, והדרך אל הבחירה בטוב תתארך הרבה.

מצד שני, *ודאי שאיננו רוצים לתת לנער הנמצא על פי דרכו*, כלי משחית שהוא איננו מבין את סכנותיו והשלכותיו.

לכן, מה שאני ממליץ הוא, לומר לנער שאתם מעוניינים להעביר בעוד כחודשיים את הפלאפון לרשותו המלאה, באופן *שהוא זה שיחליט* מה לשים עליו ומה המגבלות *שהוא בוחר* בהן. 
הרי בסוף ממילא הטכנולוגיה תהיה בשליטתו ובבחירתו.. אז עדיף עכשיו כאשר הוא טרם התנסה בדברים היותר גרועים שעלולים להחליש הרבה את נקודת העבודה שלו, מאשר בעתיד! 

אבל תאמרו לו שאתם מבקשים ממנו רק דבר אחד. והוא, שלפני כן, הוא יעבור סדנה של *"חזקים ברשת" / "ממלאים את החלל"* (תבררו מול איתי שאוליאן- מנהל קבוצות 'הורים חזקים ברשת' היכן ומתי מתקיימת סדנה כזו במוסד חינוכי באזורכם), כדי שיכיר את הסכנות ויבחר את הדרך שבה *הוא* בוחר לנהל את הגלישה שלו ברשת.

בסדנה טובה, כאשר הנער מגיע אליה ממקום שהוא באמת בחירי, הבחירה בטוב היא תוצאה מתבקשת. וזוהי מודעה רבה לאורייתא שכאשר נוכחים לאמת שבה ממקום בחירי, אז בוחרים בה.

התשובה הזו היא מאוד חלקית ביחס למה שהיה ראוי להרחיב בנושא, וברור שנדרשים סדנאות בעיקר להורים ולמורים כדי לבנות את היחס הנכון שלנו כלפי הנערים המתבגרים האהובים וכוחותיהם המתגלים.

בהצלחה רבה!!

התשובה נתנה על ידי:
*הרב ד״ר דורון לדווין*
רב קהילת *״אור חיי אליהו״* בחיפה.
מוהל וד״ר לפיזיקה.


===

*להצטרפות לקבוצת 'מחנכים חזקים ברשת':* 
 https://rebrand.ly/mechanchim

*לשליחת שאלה אנונימית:*
https://rb.gy/mrnsqj

*מבית ארגון 'לוקחים אחריות'*
 http://new.mmb.org.il/wp/lp/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע