chiddush logo

אכילת חמץ ברשות חברו ימים ספורים לפני פסח (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 28/2/2013

האם מותר לאדם לאכול בבית חברו חמץ כמה ימים לפני פסח, ויש חשש  שחברו לא יבדוק יפה את החמץ בביתו, או שאין לעשות כן, משום שעובר על "לפני עור"  שמכשיל את חבירו באיסור "בל יראה"?

אשמח לקבל תשובות.

בבדיקת חמץ ראוי לבדוק גם את הארון חשמל שבחדר מדרגות, ולכל הפחות את הארון חשמל שבקומה שלו, היות שלפעמים עשויים להכניס לשם חמץ, למשל- אדם יוצא לעבודתו בבוקר מהבית עם כריך, ובהיותו בחדר מדרגות נמלך בו ומחליט שלא לאכול את הכריך, והוא לא רוצה לחזור לביתו ומשאיר את הכריך בארון חשמל.

מכירת חמץ אינה לכתחילה, על כן ראוי למכור רק חמץ שאינו בעין, כגון קפה ותה, ולא חמץ בעין, כגון פתיתים ואיטריות. אם שכח להכליל את הקפה והתה במכירה- יתכן שיהיה מותר להשתמש בקפה ובתה לאחר פסח, היות שעשה ביטול חמץ וגם אין מדובר בחמץ בעין.

המכירה היא מכירה גמורה ואינה הערמה חלילה, כך שאם הגוי ירצה באמצע החג לקחת את החמץ-זכותו המלאה לקחתו, ואם הישראל יעכב בעדו בטענה שהחמץ שלו-המכירה לא חלה, אמנם אם הישראל יעכב בעדו בטענה שאכן המכירה חלה אך הוא רוצה לעבור על איסור גזל הגוי-המכירה חלה והישראל עבר על איסור גזל הגוי, אגב, יכול להיות שיתכנו מצבים שמשום הפסד מרובה של החמץ לא יהיה כאן איסור של גזל הגוי.

כיון שהמכירה נחשבת למכירה גמורה, עולה השאלה האם מותר לפתוח בדרך עראי את המגירה בה נמכר החמץ לצורך הוצאת מוצרים נצרכים ביותר הכשרים לפסח, כגון שקיות אוכל, שקיות אשפה, גפרורים, וכד', ששכחו להוציא אותם לפני פסח מהמגירה, והתשובה היא שבדרך עראי אכן מותר לפתוח את המגירה בה נמצא החמץ.

אגב הבעיתיות שיכולה להיות בהערמה במצוות ובאיסורים, נספר סיפור קצר-פעם היה כנס רבנים בנוגע לניזקי העישון, בהפסקת צהריים כל הרבנים שהיו בכנס עישנו ושאלו את עצמם כיצד הם יכולים לעשות זאת לאור השיעורים שניתנו בכנס, הרב הרפרומי הסביר שהראות של היום שונות מהראות של פעם ושהטבעים השתנו, רבנים אחרים הסבירו שהם מכרו את הראות שלהם לגוי... אימרה שנונה זו מלמדת אותנו כמה צריך להיזהר מהערמות שאין להם מקור בהלכה.

 

מפות שולחן- אפשר לכבס אותם ואז להשתמש בהם בפסח.

הימים שלפני פסח הם ימים מרובי הלכות, אולם לצד ההלכות כדאי לתת כמה טיפים שיעזרו לעבור את הימים הללו בשלום, להלן ניתן כמה טיפים.

לא לקנות לפסח מאכלים שמצד עצמם הם כשרים לפסח אך הם בתפזורת, בשאר ימות השנה החשש הוא רחוק שמישהו אכל בשר חזיר ונפלו פרורים מהבשר לתוך התפזורת של התמרים או האגוזים המפוזרים, בימים שלפני פסח יש חשש יותר גדול שמישהו אכל חמץ ונפלו פירורים מהחמץ לתוך התמרים האגוזים או השקדים.

לשבת הגדול לקנות חלות בלי שומשום, השומשום גורם שהחלות יעשו פירורים, אמנם פיתות עושות פחות פרורים אך כדאי להדר בכבוד השבת, גם השבת שלפני פסח, ולקנות חלות, במיוחד אשכנזים מקפידים שלא לאכול פיתות בשבת כיון שאין זה מאכל שבתי ומהדרים באכילת חלות, אצל ספרדים דווקא יותר מקובל לאכול פיתות בשבת, כמובן גם הם במידת הצורך מהדרים באכילת חלות.

כדאי לערוך את ליל הסדר במקום מרווח, בפרט אם באים אורחים רבים או שנוהגים להסב על מיטות,  אם עורכים את הסדר בסלון הבית ובכל השנה יש שם אגרטלים עציצים וכדומה- כדאי לילה אחד בשנה להוציא אותם מהסלון.

כדאי שבליל בסדר יהיו הגדות של פסח אחידות לכל המשתתפים, כך שאם עורך הסדר יגיד לכולם באיזה קטע נמצאים הוא יוכל להגיד גם את מספר העמוד, את הסידור של כל השנה רוב היהודים שומרי המצוות מכירים טוב וכאשר החזן קורא קטע מסויים הם ידעו בקלות היכן הקטע הזה נמצא בסידור התפילה, ההגדה של פסח נקראת רק פעם בשנה ולא תמיד המסובים סביב שולחן ליל הסדר יודעים את סדר הפיסקאות בהגדה. על כן עדיף הגדות אחידות עם מספרי עמודים זהים.

 

   

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (2)
אוריאל יוסף יוד (5/11/2013)
אני לא פוסק אבל נראה לי שאם הוא נותן לך לאכל בביתו תאכל ואל תביא מהבית לאכל בביתו וגם אם ההלכה לא נפסקה ככה לפי דעתי זה לא נימוסי להביא אוכל ולאכול שמה כמה ימים לפני פסח
דביר (3/3/2013)
לפי דעתי אין שינוי גדול אם הוא יאכל אצל חברו או לא, בכל מצב חברו ימשיך לאכול חמץ גם אחרי שילך, והיום רוב האנשים מנקים בכל יום את הבית במיוחד פירורי לחם שמביאים נמלים, אולי עדיף לאכול בזהירות ולעזור לחברו לנקות את השולחן והרצפה.
ציורים לפרשת שבוע