chiddush logo

פירוש למגילה מבוסס על פירוש הגרא

23/2/2013

 מגילת אסתר כיד המלך

 

הפירוש למגילה מבוסס על פירוש הגר"א

עם הוספות כהנה וכהנה

להעיר עיני הלמדנים והפשטנים

 

ישראל מאיר בן ר' יעקב ספרא ירושלים

 

הוצאה שלישית פורים תשע"ג

  

הערות יתקבלו בברכה בטל. 972-(0)52-7177162

Israelsam10@@012.net.il

 





הורדה של כל הפירוש לחץ כאן בפורמט pdf

הורדה של כל הפירוש בפורמט וורד לחץ כאן

א וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ ואם תשאלהרי היו שני מלכים בשם אחשורוש[1], באיזה מלךמדובר? התשובה היא: הוּא אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הַמֹּלֵךְ מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁשֶׁבַע וְעֶשְׂרִים מדינות בים, וּמֵאָה מְדִינָה ביבשה. ואילו אחשורושהראשון מלך רק על פרס ומדי.

ב בַּיָּמִים הָהֵם, כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ שבנה שלש שנים, חיקוי לכסא שלמה המלךאֲשֶׁר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה.

ג בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ, כשישב עלהכסא שבשושן, עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו, השרים של ערי פרס ומדי, וַעֲבָדָיוהמשרתים את פני המלך (לקמן פסוק י), שכל מי שצריך דבר מהמלך הוא על ידיהם.חֵיל החֵילות (= הגדודים) של פָּרַס וּמָדַי, והַפַּרְתְּמִים הנסיכיםמזרע המלוכה שהיו ראשי החֵילות. ומשאר המדינות הזמין רק את וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹתלְפָנָיו, את המלכים של המדינות שכבש, שֶמִנָה אותם לשרי המדינות, אחרי שכבשאותם, ולא את החילות.

ד בְּהַרְאֹתוֹ שש מאוצרותיו כל יום, מתוךאלף ושמונים אוצרות שנבוכדנצר טמן ליד נהר פרת, והתגלו לכורש בזכות שצוה לבנות אתבית המקדש, ואחשורוש ירש אותם. ואלו הן: אֶת עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, וְאֶתיְקָר תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ. ובאותם  יָמִים רַבִּים שהראה את האוצרות, ערך משתה,שנמשך שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם[2].

ה וּבִמְלוֹאת הַיָּמִים הָאֵלֶּה, עָשָׂההַמֶּלֶךְ לְכָל הָעָם הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה, לְמִגָּדוֹל וְעַדקָטָן, מִשְׁתֶּה שִׁבְעַת יָמִים. בַּחֲצַר שלפני גִּנַּת בִּיתַןהַמֶּלֶךְ, גינה שבנו בתוכה את ביתן המלך, כדי להשתעשע שם.

ו הבדים שהיו למשענת למטות שישבו עליהם,היו מבדי חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת. אָחוּזים (= קשורים)לעמודים מסביב למטות בְּחַבְלֵי (= בחבלים) של בוּץ וְאַרְגָּמָן. העמודיםעמדו עַל (= בתוך) גְּלִילֵי (= גלגלים של) כֶסֶף.וְעַמּוּדֵי המטות היו עשויים משֵׁשׁ (= שַיִש). המִטּוֹתהיו עשויות מזָהָב וָכֶסֶף. עַל רִצְפַת, הרצפה עשויה מארבעה סוגי אבניםטובות, בַּהַט וָשֵׁשׁ וְדַר וְסֹחָרֶת.

ז וְהַשְׁקוֹת בִּכְלֵי זָהָב, וְכֵלִיםמִכֵּלִים שׁוֹנִים, כוס ששתו ממנו פעם אחת, לא שתו ממנו עוד הפעם. וְיֵיןמַלְכוּת, יין יקר שרק מלכים שותים, רָב (= הרבה) כְּיַדהַמֶּלֶךְ, כמו שנותנים למלך הרבה סוגי יינות, שיבחר לו מה שרוצה, כך נתנו לכלאחד.

ח וְהַשְּׁתִיָּה כַדָּת כמנהג כל אחד.אֵין אֹנֵס, אין הכרח לשתות. כִּי כֵן יִסַּד (= צוה) הַמֶּלֶךְ,עַל כָּל רַב שרי הסעודה שבבֵּיתוֹ, לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹן אִישׁוָאִישׁ.

ט גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָהמִשְׁתֵּה נָשִׁים בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, בביתהמיוחד למלך לבדו, שאין אחר נכנס בו[3].

י בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵבהַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר לִמְהוּמָן בִּזְּתָא חַרְבוֹנָא בִּגְתָא וַאֲבַגְתָאזֵתַר וְכַרְכַּס שִׁבְעַת הַסָּרִיסִים הַמְשָׁרְתִים אֶת פְּנֵי הַמֶּלֶךְאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, שכל מי שצריך דבר מהמלך הוא על ידיהם.

יא לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי, האשה הפשוטה,שרק אח"כ בזכות שנשאת לו, היא הַמַּלְכָּה החשובה, לִפְנֵיהַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת, לְהַרְאוֹת הָעַמִּים קודם, שהם יושבים סמוךלפתח, ואח"כ וְהַשָּׂרִים שיושבים אצל המלך. אֶת יָפְיָהּ, כִּיטוֹבַת מַרְאֶה הִיא

יב וַתְּמָאֵן בטענה, שהיא כבר מלידה הַמַּלְכָּהוַשְׁתִּי, בת מלכים, בת בלשאצר בן בנו של נבוכדנצר מלך בבל[4], ולכן לאמוכנה לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּיַד הַסָּרִיסִים, שהםשרים פחותים בשבילה. וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד כלפי חוץ, על מה שלא באה.וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ מבפנים, על מה שלחשו לו הסריסים בשקט, מה שושתישלחה לו 'היית שומר הסוסים של אבי'. וכיון שהתבייש לומר זאת לשרים, ולשחרר אתכעסו, חמתו בערה בו מבפנים.

יג וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַחֲכָמִים (= שבעתהשרים יודע דת ודין שבהמשך) יֹדְעֵי הָעִתִּים, שיודעים לדון לפי הזמנים,לפעמים לפי הדת ודין, ולפעמים מקילים בהוראת שעה, למלך או לאדם גדול. ומדועאחשורוש לא שפט אותה בעצמו, כמו שהיה נהוג, שכשמלך רוצה לשפוט איזה דין, הרשותבידו. כִּי כֵן דְּבַר הַמֶּלֶךְ שהחוק הוא שמשפט הנוגע אישית למלך, מובארק לִפְנֵי כָּל החכמים יֹדְעֵי דָּת (= חוקי המלך), וָדִין (איךלדון את הדין).

יד וְהַקָּרֹב אֵלָיו, כַּרְשְׁנָא שֵׁתָראַדְמָתָא תַרְשִׁישׁ מֶרֶס מַרְסְנָא מְמוּכָן, שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי,רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ, הַיֹּשְׁבִים רִאשֹׁנָה בַּמַּלְכוּת[5].

טו וכיון שאחשורוש רצה להציל את ושתי, הואטען: כְּדָת מַה לַּעֲשׂוֹת בַּמַּלְכָּה וַשְׁתִּי שהיאבת מלכים, עַל אֲשֶׁר לֹא עָשְׂתָה אֶת מַאֲמַר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ שקרהלה לבא בְּיַד הַסָּרִיסִים, שהם שרים פחותים בשביל המלכה, ולא מדובר במקרהחמור, שלא באה, ע"י קריאת אחשורוש בעצמו.

ממוכן (= המן) ידע,שאם השרים ידונו את ושתי, הם יחניפו למלך, ותצא זכאית בדין. ואם המלך ידון אותההיא תצא חייבת בדין, כיון שאחשורוש מפחד לדון לפני השרים דין מעות[6]. וכיוןשממוכן נשא אשה גדולה ממנו מהפרסים, והיא דברה כלשונה, ורצה שתדבר כלשונו, רצהלהרוג את ושתי, כדי להכניע את הנשים, שידברו כלשון בעליהם. לכן נסה לשכנע את המלךוהשרים, שהדין של ושתי לא נוגע למלך, אלא לכולם, ולכן הוא יכול לדון אותה.

טז וַיֹּאמֶר מומכן [מְמוּכָן] לִפְנֵיהַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים, שתי טענות. טענה ראשונה: (פסוקים טז-יח) לֹא עַלהַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה שכל יחוסה משום שהיא המלכהשלך. כִּי (= אלא) א. עַל כָּל הַשָּׂרִים שנמצאים כאן. ב.וְעַל כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, שישמעומה קרה כאן. וא"כ מקרה זה לא נוגע למלך, אלא לכולם, ולכן מותר למלך לדון בו.

יז איך זה נוגע לעמים: כִּי יֵצֵא (= יתפרסם) דְבַר הַמַּלְכָּה עַל כָּל הַנָּשִׁיםלְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן כשיבואו הביתה. בְּאָמְרָם כשיספרובבית: הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּהלְפָנָיו וְלֹא בָאָה, ולכן גם אנו לא חייבות לשמוע בקול בעלינו.

יח ואיך זה נוגע לשרים: וְהַיּוֹם הַזֶּה תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס וּמָדַי לבעליהם השריםכשיחזרו הביתה, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת דְּבַר הַמַּלְכָּה, את מה ששמעומהמלכה כשאמרה לסריסים ללחוש לאחשורוש: 'אתה היית שומר הסוסים של אבי'.לְכֹל שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ שלא ידעו מה ששלחה לו[7], וּכְדַי להענישעל הבִּזָּיוֹן ששלחה לבזותו. וָקָצֶף, מה שלא שמעה למלך לבא לפניו.

יט טענה שניה: (פסוקים יט-כ) גם אם נאמר שדין זה נוגע למלך, אעפ"כ החוק הזה שדבר הנוגע למלךלא יכול לדון בעצמו מוריד מכבוד המלכות, ולכן אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יתחדשושתי תקנות: א. יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת מִלְּפָנָיו גם דין שנוגע למלך בעצמויצא מלפניו, שיוכל לשפוט בעצמו. וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי (בחוקי) פָרַסוּמָדַי וְלֹא יַעֲבוֹר (את הנ"ל). ב. כדי לגדל עוד את כבוד המלכות,יתקנו שמלכה שלא שומעת בקול המלך, לא יתנו לה אפשרות לבקש סליחה. ולכןאֲשֶׁר לֹא תָבוֹא וַשְׁתִּי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, אפילו אם ושתיתרצה עכשיו לבוא לפני המלך לא יתנו לה[8].וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ לִרְעוּתָהּ מיוחסת כמותה. הַטּוֹבָהמִמֶּנָּה, ויפה יותר ממנה.

כ וְנִשְׁמַע פִּתְגָם הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁריַעֲשֶׂה בְּכָל מַלְכוּתוֹ שיכול לשפוט בעצמו מה שנוגע לו. כִּי רַבָּההִיא, וזה דבר גדול, שיפחדו מהמלך. וְכָל הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן,ע"י שיראו שלא ויתר לושתי, ולא נתן לה רשות לבא לפניו. לְמִגָּדוֹלוְעַד קָטָן, בין אם הבעל גדול מאשתו, בין אם הבעל קטן מאשתו[9].

כא והקב"ה הפך את לבם: וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ להרוג את ושתי אע"פ שלארצה. וְהַשָּׂרִים שהמלך ישפוט מה שנוגע לו, אע"פ שלוקח מסמכותם.וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ כִּדְבַר מְמוּכָן. (הקב"ה סבב כל זה, כדי שאחשורושיוכל לדון את המן, ולתלות אותו, אע"פ שהדבר נגע לו, בלא לשאול את השרים,שאולי היו מקילים בעונשו)

כב וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל כָּל מְדִינוֹתהַמֶּלֶךְ, אֶל מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ, וְאֶל עַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ[10], לִהְיוֹתכָּל אִישׁ שֹׂרֵר בְּבֵיתוֹ, וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹן עַמּוֹ[11].


א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כְּשֹׁךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, זָכַר אֶת וַשְׁתִּי, וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה, את מה שעשתהלבנות ישראל, שהיתה מפשיטה אותם ערומות, ועושה בהם מלאכה בשבת. וְאֵת אֲשֶׁרנִגְזַר עָלֶיהָ, בידי שמים מדה כנגד מה, שתמות בגלל שסירבה לבא ערומה לפניאחשורוש[12].

ב וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ מְשָׁרְתָיו יְבַקְשׁוּלַמֶּלֶךְ מכל עיר, את כל הנְעָרוֹת ולא זקנות. בְּתוּלוֹת ולאבעולות. טוֹבוֹת מַרְאֶה, היפות ביותר. מה שחשוב זה היופי, ולא חשוב שתהיהמיוחסת. ולא כמו שאמר המן (א יט), שהיחוס חשוב.



[1] בתחילה היתה שלשלת מלוכה במדי. אחרי שלשלת המלוכה של מדי, התחילהשלשלת מלוכה של מלכי מדי ופרס, והם היו ארבעה: דריוש הראשון, כורש, אחשורוש,ודריוש האחרון בן אחשורוש ואסתר. אביו של דרויש הראשון היה אחשורוש, שמלך על מדי.

[2] מאה שמונים כפול שש אוצרות כל יום, שוה לאלף שמונים אוצרות.

[3] וז"להגר"א: "שיש למלך שני חדרים, אחד שהוא יושבבו, ואחד שאינו מיוחד אלא למלך, ואין אחר נכנס בו. והיא עשתה משתה בתוך הבית אשרמיוחד ' למלך אחשורוש'. ומראה לנו הכתוב, שלפני שבר גאון".

[4] וי"א בנו של נבוכדנצר מלך בבל, שהחריב את בית המקדש הראשון.אחריו מלכו השלשלת של מלכי פרס ומדי.

[5] היושני סוגי שרים, א. 'שִׁבְעַת הַסָּרִיסִים הַמְשָׁרְתִיםאֶת פְּנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ', שכל מי שצריך דבר מהמלך, נגש אליהם, והם מגישיםאת הבקשה לראות את המלך, והם שלוחים מהמלך להביא אנשים לפניו, כמו שנשלחו להביא את ושתי. ב. שבעה שרים חשובים יותרמהראשונים: 'שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַיֹּשְׁבִיםרִאשֹׁנָה בַּמַּלְכוּת, שהם ה'יֹדְעֵי דָּת וָדִין'. והם היו שופטים, וידעו את כלחוקי המלך (= דת), וידעו איך לדון (= דין).

[6] וז"להגר"א: "והיה רצונו (של המן) שישפוט אותה המלךבעצמו, ולא יהיה יכול למחול לה, כי יתיירא מן השרים". ובפסוק י"א כותבהגר"א: "אך שהוא לא היה יכול להציל אותה, מפני שהיה מתיירא מן העם שלאימרדו בו". וצ"ע מדוע.

[7] הגר"אכותב שרק נשות השרים שישבו ליד ושתי בשעה שאמרה לסריסיםללחוש לאחשורוש 'אתה היית שומר הסוסים של אבי', ידעו מזה, ואלו השרים אע"פשישבו ליד המלך, לא ידעו מה שושתי שלחה למלך, כיון שלחשו לו בשקט.

וצ"ע: א"כ איך המן ידע מזה. ונראה:שהרי היו כאן כמה ניסים, א. הגר"א כותב (בפסוק טז) שהקב"ה סבב שהמן נשאאשה גדולה ממנו מהפרסים, והיא דברה כלשונה, ורצה שתדבר כלשונו, ולכן יעץ עצה זו.ב. בהמשך על הפסוק "וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְוְהַשָּׂרִים", כותב הגר"א: "הודיע לנו בזה הכתוב שהקב"ה מהפךלבו של אדם, שהמלך הוטב בעיניו להרוג אותה אף שלא היה רצונו. ובעיני השרים, אף שזהרע להם, כי המלך ישפוט בעצמו אפילו מה שנוגע בו, ויעשה הכל כרצונו, ונוטל מהםממשלתם שהיא בידם, אעפ"כ הוטב בעיניהם". ולפי זה, יש כאן עוד נס, שרקהמן שמע מה שהסריסים לחשו לאחשורוש וכל השרים לא שמעו.

ולפי כל זה נראה ליישב דקדוק בפסוק יד: "וְהַקָּרֹב אֵלָיו כַּרְשְׁנָאשֵׁתָר אַדְמָתָא תַרְשִׁישׁ מֶרֶס מַרְסְנָא מְמוּכָן שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַסוּמָדַי רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַיֹּשְׁבִים רִאשֹׁנָה בַּמַּלְכוּת". מקשההיוסף לקח, (לר' אליעזר אשכנזי) מדוע כתוב והקרוב אליו", אלו מילים מיותרות,מה זה משנה מי הקרוב, ומי הרחוק? ולפי זה מיושב, שהפסוק בא להגדיל את הנס, הפסוקכותב שהשר שישב הקרוב ביותר למלך היה כרשנא, ואחריו שתר וכו', וממוכן ישב אחרון,ואעפ"כ הוא שמע מה שהסריסים לחשו למלך, אע"פ שהשרים האחרים לא שמעו.

[8] הגר"אמבאר: שמטרת המן היתה, שיהיה זכות לבעלים להעניש אתנשיהם שלא ישמעו בקולם, שלא יבואו יותר לביתם. ועי"כ הן תפחדנה מהם.

[9] כמו במקרה שלנו, שושתי היתה מיוחסת יותר מאחשורוש, כיון שהיתה בתמלכים. וכמו במקרה של המן, שאשתו היתה גדולה ממנו.

[10] כותב הגר"א: כשסנחריב הגלה את האומות ממקום למקום, הוא הגלהרק את העם, אבל את השלטון והשרים השאיר במקומם. השלטון לא הקפיד שהעם החדש ידברבשפתו. לדוגמא: יהודים שהגיעו לפרס יכלו לדבר לשון הקודש. אבל השלטון הקפיד שיכתבובלשון פרסית, דהיינו שיכתבו את לשונם לשון הקודש באותיות פרסיות. אבל אנשי השלטוןעצמו, כתבו כרגיל, פרסית באותיות פרסיות.

ולכן לכלמדינה נשלחה שני סוגי ספרים. לשלטון נשלחו ספרים בשפתם, וזהו "מדינה ומדינהככתבה", איך שהיו רגילים לכתוב, לשון פרסי, באותיות פרסיות. ו"עם ועםכלשונו", ולעם, הספרים נכתבו באותיות פרסיות, ובלשון שהם מדברים.

[11] צ"ע: מדוע כתבו בספרים "וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹן עַמּוֹ", הרי מטרתהמן היא כדי ש"וְכָל הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן לְמִגָּדוֹלוְעַד קָטָן", וא"כ שיכתבו רק "לִהְיוֹת כָּל אִישׁ שֹׂרֵרבְּבֵיתוֹ", וזה גם כולל "מדבר בלשון עמו", כמו שזה כולל כל שררהשל איש על אשתו.

ונראה: כיון שממוכן נשא אשה גדולה ממנו מהפרסים,והיא דברה כלשונה, ורצה שתדבר כלשונו, רצה להרוג את ושתי, כדי להכניע את הנשים,שידברו כלשון בעליהם, כמו שכותב הגר"א (בשם המדרש). וכיון שהמן היה בעל העצה,כנראה הוא גם קבע מה שיכתבו בספרים, לכן הוא כתב "וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹןעַמּוֹ", כיון שזו היתה עיקר כוונתו.

וא"ת: מדוע היה אכפת להמן כ"כ שבני ביתוידברו בשפתו ולא בשפת אשתו, עד שהוא ראה לנכון להדגיש את זה בספרים? וי"ל:ידוע שהלשון היא חלק מזהות האדם, ונותנת לו שייכות לדוברי אותה לשון. הדובראנגלית מרגיש שהוא חלק מהעם האנגלי, הדובר לשון הקודש מרגיש שהוא חלק מהעם היהודי.לכן המן רצה כ"כ שבניו ידברו בשפתו, ולא בפרסית כאשתו, כדי שירגישו שהםשייכים לעם שלו, ולא לעם של אשתו.

[12] מסתברלומר, שאין הכוונה שאחשורוש היה כזה ירא שמים, שזכר אתמה שושתי עשתה, ושלכן היא קבלה עונש על זה. אלא חז"ל דורשים מיתור הפסוק שהיהמספיק לכתוב "זכר את ושתי ואת אשר נגזר עליה", ולמה כתוב גם "ואתאשר עשתה", אלא זה בא לומר שכמו שעשתה כך נגזר עליה, מדה כנגד מדה, אבל לאשזה מה שהעסיק את אחשורוש.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע