chiddush logo

להיות כמו שמן זית

נכתב על ידי DL2000, 21/2/2013

 בס'ד


להיות כמו שמן זית
שמן הזית, המשמש להדלקת המנורה במקדש, אוצר בקרבו תכונות וסגולות שיש ללמוד בחיינו הפרטיים
הרב זמיר כהן

בהמשך לפרשה הקודמת, עוסקת גם פרשתנו בענייני המקדש וכליו. הפרשה פותחת במצוות הדלקת מנורת המקדש: "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר". התורה מצווה להדליק את מנורת המקדש בשמן זית זך. מלבד העובדה ששמן הזית דולק בצורה טובה, יש כאן עומק גדול לסיבת הדבר.

חז"ל מלמדים אותנו שעם ישראל נמשל לשמן זית, כיוון שיש לשמן הזית תכונות וסגולות הדומות לאלו של עם ישראל. כך למשל, המבנה הבוטני של העץ אינו מאפשר הרכבה מעצים אחרים, דבר הגורם לעץ הזית לשמר תמיד את מבנה צורתו המקורי. כך גם עם ישראל וכפי שהעיד עליו בלעם: "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". עם ישראל אמור לשמר את עצמו כאומה ייחודית מבלי להכניס לתוכו שום אדם שאינו יהודי, אלא רק באמצעות גיור כהלכה, היוצר שינוי רוחני מהותי במתגייר ומאפשר לו להתחבר ל´עץ הזית´. ללא זאת אנו מנועים מכל הרכבה מעץ אחר, ומחוייבים לזכור כי נבחרנו על ידי בורא העולם להיות לו לעם. כדברי ה´ יתברך בתורה: "וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי".

פרסומת

דמיון נוסף שיש בין עם ישראל לשמן הזית הוא עניין ´כתית למאור´. הזית פולט מתוכו את שמנו המשובח דווקא כאשר לוחצים וכותתים אותו. בדומה לכך, עם ישראל כידוע הוא עם השומר יותר ויותר על עקרונותיו הרוחניים, דווקא בזמני לחץ מאומות העולם. תכונת ה´עם קשה עורף´ של עם ישראל, כמו כל תכונה, יכולה להיות חיובית או שלילית. בכל יהודי ישנה תכונת עקשנות. אם הוא מתעקש עבור מטרה חיובית – בסופו של דבר ישיג אותה, וכן להפך. העם היהודי מעולם לא התייאש, והגזרות הרבות שנכפו עליו רק גרמו לו להוסיף בקודש ולהתעלות: "וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ".

בנוסף, שמן הזית מיוחד בכך שאינו מתערב בשום נוזל אחר. כך עם ישראל – כמה שניסו לפורר אותו מאחדותו ולבלול אותו בין העמים והארצות השונות, הדבר לא צלח. עם ישראל נשאר בייחודו גם לאחר אלפיים שנות גלות.

כך גם לגבי החטאים: לעיתים יהודי מרגיש שעוונותיו גברו ואין לו תקווה. אך אדרבה, כמו יהלום שהתלכלך בבוץ – די לו בשטיפה והוא חוזר ליוקרתו, כך היהודי – תשובה ומעשים טובים מחזירים אותו למוטב. החטא אינו עצמותי בו, כמו שהמים ושאר הנוזלים אינם חלק מן השמן, והוא יכול להיפטר ממנו מיד כשיחפוץ בכך באמת. חז"ל לימדו אותנו כי "ישראל – אף על פי שחטא, ישראל הוא". הם לומדים זאת מכך שכאשר עכן חטא, אמר הקב"ה: "חָטָא יִשְׂרָאֵל וְגַם עָבְרוּ אֶת בְּרִיתִי", והנה – אף שחטא עדיין נקרא בשם ´ישראל´.

כיצד ניתן להיטהר מן החטא? ע"י תשובה ולימוד התורה. התורה נמשלה למים, והיצר – לשמן. אדם שמרגיש כי היצר הרע קנה שביתה בליבו, ילך לשיעורי תורה. וכך, כמו כוס של שמן שמטפטים לתוכה מים, כנגד כל טיפה של מים נפלטת טיפה של שמן – עד שלא נשאר עוד שמן בכוס. כך, לימוד התורה משפיע בצורה עקבית על הנפש, ומנקה את כל המחשבות האסורות והחטאים שדבקו בנשמה.

יהי רצון שנזכה להיטהר כשמן הזית, ולנתב את כל כוחותינו לעבודת ה´ בשמחה ובאהבה. שבת שלום.

המאמר נערך מתוך הרצאת הרב באתר הידברות

 

הידברות / הרב זמיר כהן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה