chiddush logo

רשב"י

נכתב על ידי יהונתן, 28/4/2010

לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש

 מה המשמעות של חזרת רשב"י ובנו למערה ל12 חודש אחרי 12 שנים?

במערה רשב"י הגיע למדרגה נעלה ביותר עד שאמר שיכול לפטור את כל העולם מן הדין. כשיצא מן המערה ראה אנשים עוסקים בחיי שעה ולא הבין והוצרך לחזור למערה ל12 חודש (חז"ל אומרים 12 חודש ולא אומרים שנה!) ומקבילים זאת למשפט רשעים בגהנום 12 חודש!

 

* גם אם אדם הגיע למדרגות שעוה"ז הוא הבל עבורו כפי שהיה לרשב"י אחרי 12 שנים, מלמדים חז"ל שאפילו רשב"י היה צריך להתקרב ולהבין את המשמעות החיובית של עוה"ז והוא עצמו אח"כ הלך ותיקן צרכי עוה"ז (שבת לג:).

אולי יהיה מי שיאמר שכך הוא הסדר הטבעי - קודם מאיסה ואח"כ חיבור מתוך הבנה פנימית...

 

* המספר 12 אמנם מסמל את שבטי ישראל אבל הוא גם מסמל השפעה עולמית (12 גבולות האלכסון מה שמכונה אצל רבותינו "זרועות עולם") ובמיוחד כאן שנסמך לשנות החמה השייכת לעולם כולו ושאומות העולם נמשלו לה לחמה. רשב"י הגיעה למעלת השפעה עולמית ענקית עד שיכול לפטור את כל העולם מן הדין, ולא רק את ישראל. לאחר מכן רשב"י ובנו נאלצים לחזור למערה ל12 חודשים המסמלים את הלבנה השייכת לעוה"ז בלבד ושישראל נמשלו לה, 

 - ב12 חודשים אלו הם מתקרבים ומתחברים יותר למעלת ערך עוה"ז והארציות , יחד עם מעלתם של ישראל בכל הרבדים. ההשפעה העולמית והכללית מתחילה מהארציות וחיי עוה"ז בהבנת ערכם, ודווקא מתוך מהות עם ישראל לעולם כולו, בא"י כל חיי העם הם קודש ובעלי ערך עליון ומעלת התורה הכי ענקית שתהיה מגיעה דווקא מתוך שייכות לעם ישראל קודם כל, והכרת ערך קדושת המעשים הכי ארציים ובמיוחד בא"י.

 

ל"ג שמח!


תוספות, הערות והארות על החידוש:לכן לא במקרה חל לג בעומר בין פסח לשבועות, בין תחילת עלייתם של ישראל מתוך גילוי מעלתם הלאומית דווקא ומשם ומתוך כך למתן תורה - "אשר בחר בנו... ונתן לנו". ל"ג בעומר מחלק את ימי הספירה לימים: ל"ב - טו"ב...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע