chiddush logo

מזון רוחני יא כסלו

נכתב על ידי שניאור, 25/11/2012

 

בס"ד                                                                                                                              יא' כסלו

 

יעקב או ישראל?

 

בפרשתנו (וישלח) מסופר על מאבקו של יעקב עם המלאך של עשו. המלאך מחליף את שמו של יעקב לישראל: "ולא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך" (בראשית לב, כט).

גם אברם קיבל שם חדש מהקב"ה – אברהם, ומאותו רגע אכן התורה מכנה אותו רק בשם זה. ואילו יעקב ממשיך גם לאחר קבלת השם החדש להיקרא בתורה לעיתים יעקב ולעיתים ישראל.

 

מבואר בחסידות ששני השמות, יעקב וישראל, מסמלים שתי מדרגות בעבודת ה':

"יעקב"- מורה שברכות יצחק באו אליו "בעקבה וברמייה", בכך שהתחכם להשיג ברכות יצחק לעשו. "ישראל"- מורה על מדרגה נעלית יותר, שבה הברכות באות ליעקב "בשררה ובגילוי פנים" (רש"י פרשתנו).

 

ברכות יצחק כפשוטן היו על עניינים גשמיים – "מטל השמיים ומשמני הארץ". מכאן ההוראה אלינו בעבודה: גישתו של יהודי לאכילה, שתייה והדומה להם מדברים הגשמיים, היא באופן של "רמאות" (יעקב). כלומר, בחיצוניות הוא לכאורה עסוק בגשמיות-אוכל ושותה, עוסק במסחר וכיו"ב, אבל בפנימיות הוא עושה זאת לשם שמיים ואין כוונתו לגשמיות כלל. כוונתו הפנימית היא להוציא מהדברים הגשמיים את הניצוצות ולהעלותם לקדושה. ואז זוכה הוא בוודאי לברכות באופן של "ישראל"!

 

(מעובד מתוך ליקוטי  שיחות חלק ג' עמ' 48).

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה