chiddush logo

ראש השנה התשס"ב

נכתב על ידי salvo, 30/9/2012

ראש השנה התשס"ב

 

תזכו לשנים רבות וגמר חתימה טובה. שנה טובה ומבורכת.

 

ראש השנה מהווה את היום הראשון, של התקופה הידועה לנו כ"עשרת ימי תשובה". למעשה לא רק בעשרה ימים אלה אנו נתקלים במושג תשובה, אלא מראש חודש אלול, הרבנים והעלונים ואפילו פרשיות השבוע (נצבים), עוסקים בנושא של תשובה.

אני לא בטוח שכולנו מבינים בדיוק איך עובד המנגנון של התשובה. כלומר אנחנו יודעים בערך שתשובה זה טוב, צריך לעשות תשובה לפני ראש השנה ויום הכיפורים, אך עדיין זאת לא הבנה של כל ההיבטים.

בשיחה זו אנסה לתת נקודות מבט והבנות חדשות ונוספות לגבי התשובה, שאנו לא נפגשים בהם בכל יום.

 

ראשית: מה החשיבות של התשובה? למה זה טוב?

לפני שאענה על שאלה זו, ברצוני להצביע על נקודות דמיון שקיימות בין ראש השנה לבין החג שיחול בעוד כחצי שנה בע"ה- חג הפסח.

לדוג': בחג הפסח לפני הארוחה אנו עושים סדר- סדר פסח, ואילו גם בראש השנה, אתמול לפני ארוחת הערב, עשינו סדר.

אך ישנו הבדל בולט בין שני הסדרים הללו:

בסדר פסח נקודת המבט היא אחורה, אל העבר: עבדים היינו, ארמי אובד אבי וכו', ואילו בסדר ראש השנה נקודת המבט היא העתיד: יהי רצון מלפניך שירבו זכיותינו, שנהיה לראש ולא לזנב...

למה ההבדל הזה?

יהיו מכם שיגידו לי "בוודאי שיהיה הבדל" בפסח המטרה היא "והגדת לבנך" ולכן מגידים ומספרים מה שהיה בעבר, ובראש השנה המטרה היא "סימנא מילתא" -בקשות לשנה החדשה.

אבל לדעתי אולי יש סיבה נוספת.

הרבה שאלות ואין תשובות...

 

להזכירכם שאלתי שתי שאלות:

1) מה החשיבות של התשובה.

2) הבדל בין סדר פסח לסדר ראש השנה.

 

גם בגמרא יש מקום בו תנאים השוו בין פסח לראש השנה, וליתר דיוק בין חודש תשרי לחודש ניסן: (מסכת ראש השנה דף י"א עמ' א') "רבי אליעזר אומר בניסן נגאלו ובתשרי עתידין להגאל; רבי יהושע אומר בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל."

כלומר מחלוקת לגבי חודש הגאולה. לכאורה מה זה משנה? אחרי שחיכינו כ-200 שנה, חצי שנה לא תעלה ולא תוריד.

מחלוקת נוספת של רבי אליעזר ורבי יהושע בנושא הגאולה, נמצאת במסכת סנהדרין דף צ"ז עמ' ב': "רבי אליעזר אומר אם ישראל עושין תשובה נגאלין, ואם לאו אין נגאלין, רבי יהושע אומר אם אין עושין תשובה אין נגאלין?" אלא ודאי שכן.

לכאורה שתי מחלוקות שונות על הגאולה.

לדעתי מדובר באותה מחלוקת: התנאים חולקים על הפסוק מישעיהו ס' שקראנו בהפטרת ניצבים הפרק עוסק בנושא הגאולה העתידה ומסיים "אני ה' בעתה אחישנה."

מה זה "בעתה"- בזמנה כשהזמן יבוא. מה זה "אחישנה"- יותר מהר מהצפוי, כלומר יש סתירה בפסוק, או "בעתה" או "אחישנה".

רבי יהושע בן לוי הרגיש בשאלה ואמר (סנהדרין דף צ"ט עמ' א'):

"כתוב בעתה וכתוב אחישנה. זכו אחישנה לא זכו בעתה."

כלומר יש שני תסריטי גאולה: אם ישראל זוכים אז הקב"ה מקדים את הגאולה, ואם לא אז הגאולה בזמן שתוכנן מששת ימי בראשית.

מה זאת הזכייה שצריך לזכות בה?

זוהי המחלוקת בין רבי אליעזר לרבי יהושע! לפי רבי אליעזר נגאלין אם עושים תשובה ואילו לפי רבי יהושע נגאלין בכל מקרה. כלומר הדעה של רבי יהושע מתאימה לגאולה בעתה ושל רבי אליעזר לגאולה אחישנה- הזכייה היא ע"י עשיית תשובה!! וכתוב "ובא לציון גואל ולשבי פשע  ביעקב נאום ה'."

על זה גם המחלוקת בנושא חודש הגאולה: רבי יהושע שחושב שהגאולה תהיה בעתה- חושב שהחודש המתאים הוא ניסן ואילו רבי אליעזר שחושב שהגאולה יכולה להיות מהירה יותר- חושב שהחודש המתאים הוא תשרי.

למה חודש תשרי מתאים לגאולה מוקדמת? הרי אמרנו שהגאולה מוקדמת אם ישראל עושים תשובה והרי חודש תשרי הוא חודש התשובה הכולל בתוכו את עשרת ימי תשובה, לכן תשרי הוא החודש המתאים לגאולה מוקדמת. זוהי גם תשובה לגבי ההבדל בסדרים:

בפסח המבט הוא לעבר, לששת ימי בראשית בהם נקבע מתי תהיה הגאולה בעתה, ואילו בראש השנה המבט הוא לעתיד, ולדוגמא הבקשה של ירבו זכיותינו ונביא גם לגאולה מוקדמת יותר.

 

אז עכשיו אנו יודעים מה החשיבות של התשובה- מקדימה את הגאולה.

שאלה נוספת: מדוע תשובה מביאה לגאולה?

ידועה האמרה שכל העולם- אם זכויותיו מרובות על עוונותיו צדיק וההיפך רשע.

ואילו לתשובה יש כוח להפוך עוונות לזכויות או לפחות לבטל העוונות- ומכאן ברור שיכולה להקדים את הגאולה, אם אין עוונות ויש רק זכויות- מגיעה לנו גאולה.

וזה נכון גם לגבי האדם הבודד: אם עושים תשובה הופכים עוונות לזכויות. מי לא ירצה שמנהל הבנק יתקשר אליו ויודיע לו שיש דרך להפוך את החובות ליתרות זכות? בוודאי שכולם ירצו- זהו הכוח של התשובה.

 

טוב. השתכנעתם? רוצים לדעת איך עושים תשובה?

הרמב"ם בהלכות תשובה פרק שני:" ומה היא התשובה? היא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויאמר בליבו שלא יעשהו עוד שנאמר "יעזוב רשע דרכו", וכן יתנחם על שעבר "וצריך להתוודות בשפתיו ולומר עניינות אלה שאמר בליבו."

כלומר יש לעזוב ולהתחרט על החטא ולהתוודות בפה על זה שחטאנו ועל הקבלה שמקבלים לעתיד.

ועוד ציטוט מהרמב"ם:" איזו היא תשובה גמורה? זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה, ולא מיראה ולא מכשלון כח."

כלומר התשובה הטובה ביותר שנמצאים באותו מצב שהיינו כשחטאנו ולמרות זאת לא חוטאים. לדוג': פעם אכלנו תפוח ללא ברכה. כמובן שמתחרטים ועושים תשובה. למחרת שוב רואים תפוח, יפה כמו הקודם והלב חושק לאכול אותו- למרות זאת צריך להתגבר ולא לוותר.

 

האם תשובה מספיקה- לא תמיד. ישנן ארבע דרגות בחטאים ולפיהן ארבע דרכים לכפר על חטאים אלה: רמבם הלכות תשובה פרק א' הלכה ד': (להקריא מהרמב"ם).

למה בחטאים של עשה מתכפר מיד, ולמה חטא שים בו מיתה צריך יסורים?

דברנו קודם על כך שיש דמיון בין ראש השנה לפסח (סדר). נקודת דמיון נוספת היא שצריך להתכונן לפני לפסח- שלושים יום לפני פסח דורשין בהלכות הפסח. ראש השנה- מתחילים להתכונן מראש חודש אלול- 30 יום.

למה צריך להתכונן בפסח- בעיקר דיני חמץ- איך מבערים.

יצר הרע נמשל לחמץ- שאור שבעיסה. גם בראש השנה ישנם 30 ימים בהם צריך ללמוד כיצד לבער את השאור-יצר הרע.

כמו שכולנו יודעים יש ארבעה דרכים לביעור חמץ- שטיפה,הגעלה, ליבון, שבירה. חז"ל מדמים בין ארבע הדרגות בביעור החמץ לבין ארבע הדרגות של תשובה-ביעור היצר הרע.

מה הכלל בביעור חמץ-כבולעו כן פולטו. איך שהכלי בולע את החמץ-באותה צורה הוא פולט אותו.

אותו הדבר לגבי החטא- כשאדם חוטא- חטא זה עושה עליו רושם כלשהו- ואת רושם זה יש להוציא ולבער.

איך אומרים בתפילות יום כיפור? :"לולי כי יגורתי מהיצר הרע כי הוא מאש ואני בשר ודם", כלומר יצר הרע הוא כמו אש ולכן לפי מידת החמימות שבעת החטא יצר הרע נבלע יותר- עושה רושם רב יותר.

א. הרמה הקלה ביותר- כלים שהשתמשנו בהם בצונן- מספיק שטיפה-לא בלע כלום.

    מקביל למי שלא עשה מצוות עשה. לא לעשות מצוות זה יותר קל מאשר

    לעשות עבירות, מספיק לשבת ולא לעשות כלום. לכן יצר הרע לא צריך להתאמץ

    הרבה ולכן קל לתקן זאת- מספיק שהאדם יבין שחטא ויחזור בתשובה.

    דוגמא: ברכת המזון שלא ברכנו.

ב. רמה מעל- כלים שבלעו חמץ ע"י רוטב- צריכים הגעלה. מקביל למי שעבר על

    לאו ללא מיתה-  צריך תשובה ויום הכיפורים.

    בשביל לכפר על חטאים כאלה- שעשו רושם על האדם כשחטא- צריך אמצעי

    שעושה רושם בשביל לכפר- יום הכיפורים. יום הכיפורים הוא יום מאוד מרשים

    שעומדים כל ישראל בבתי כנסיות כל היום ומתפללים יחד ומזילים דמעה על

    חטאיהם- עוזר לשרש את יצר הרע.

ג.   עוד רמה מעל- כלים שבלעו ישירות מהאש צריכים ליבון. מקביל למי שחטא

      חטאים שיש בהם מיתה- צריך יסורים לכפר על חטאו.

ד.   הרמה הכי גבוהה- כלים שלא ניתן לתקן- שבירתם תקנם. מקביל למי שחטא

      בחילול השם- לו רק המוות מכפר על חטאיו.

 

מה זה חילול השם- זה בטח צריך להיות חטא מאוד כבד שחוטאים בו רק לעיתים

נדירות.

הגמרא במסכת יומא (דף פ"ו עמ' א) שואלת את אותה השאלה:"היכי דמי חילול השם?

אמר רב –כגון שאני לוקח בשר מהקצב ולא משלם במקום." כלומר יכול לצאת לעז שגדול בישראל לוקח בשר ואינו משלם בגלל מעמדו.

לכאורה תגידו לי שרק הרב צריך להיזהר בכך מפני שמדובר על גדולים ולא על אנשים פשוטים.

לדעתי היום כשיש לצערנו בעם הפרדה מלאכותית בין דתיים לפחות דתיים, חילול השם הוא כל מה שיכול להביא לזילות של הדת.

לדוגמא- אתה, שאתה חובש כיפה או שאנשים יודעים עליך שאתה דתי, בא לקולנוע ויש תור ארוך ואתה לא רוצה לעמוד בתור,אתה "מקצר מהצד". אנשים שעומדים בתור לא יקללו רק אותך ואת משפחתך אלא גם יגידו "הדתיים האלה"-זה חילול השם.

 

כל מה שלמדנו עכשיו- זה תשובה בין האדם למקום. לצערנו אנו חוטאים גם בין האדם לחברו. כיצד ניתן לתקן חטאים אלה?

(הרמבם פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ט').

 

כולי תקווה שכולנו יודעים קצת יותר טוב מה מעלת התשובה וכיצד עושים תשובה.

לפני עוד יום וחצי של ראש השנה- יום המשפט –" היום הרת עולם היום יעמיד במשפט". ואח"כ עוד שבעה ימי תשובה לפני יום הכיפורים.

יש לנצל ימים אלה ולחזור בתשובה שלמה.

מי ייתן ובעזרת הקב"ה נצליח לחזור בתשובה שלמה וכך יבוא במהרה משיח צדקנו ויוציאנו מאפילה לאור גדול, תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה- שנה טובה!!

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה