chiddush logo

המלך קרב אל העם

נכתב על ידי שניאור, 21/8/2012

 

המלך קרב אל העם
היו היה מלך חביב ונערץ, שמתוך ארמונו ניהל ברמה את כל ענייני הממלכה. יום אחד עברה הרינה בעם: המלך החליט לצאת מהארמון כדי לאפשר לכל אזרח להתקרב אליו בצורה בלתי אמצעית ולבקש כל מה שעל ליבו.

יד אב התש"ע (25.07.2010)

חב"ד
היו היה מלך חביב ונערץ, שמתוך ארמונו ניהל ברמה את כל ענייני הממלכה. יום אחד עברה הרינה בעם: המלך החליט לצאת מהארמון כדי לאפשר לכל אזרח להתקרב אליו בצורה בלתי אמצעית ולבקש כל מה שעל ליבו.
 
לפני שנפליג אל תוך הסיפור, חשוב לעצור ולומר כי בעצם אין זו מעשייה ואגדה. זהו משל שנועד לתאר את הימים בהם אנו נמצאים כעת – ימי חודש אלול.

באמצעות משל זה מסביר מייסד תנועת חב"ד, כבוד קדושת רבי שניאור זלמן מלאדי, מהי המשמעות של חודש הרחמים והסליחות, כפי שנקרא החודש הנוכחי בפי עם ישראל. בחודש זה ניתנת לכל אחד הזדמנות ליהנות מקרבה אל מלך מלכי המלכים החנון והרחום, להביע חרטה על מה שלא היה בסדר בשנה החולפת ולבקש ממנו סליחה ומחילה.
 
לאורך השנה מעדנו פה ושם. העובדה שהמלך נסתר מאתנו ונמצא בגילוי רק אי שם בתוככי הארמון כביכול, השפיעה עלינו ואפשרה לנו לטעות ולסור מדרך הישר. והקדוש-ברוך-הוא מודע לכך. הוא יודע כי אף אחד מאתנו לא חוטא בזדון. לפיכך  כעת, לקראת סיום השנה, הוא מתקרב אלינו ומאיר פנים לכל מי שבא לפניו ושב בתשובה, כדי שנוכל לפתוח דף חדש ולזכות בשנה טובה ומתוקה.
 
                                                         *
 
משל המלך והעם יכול גם להסביר פן עמוק במשמעות התקופה בה אנו חיים, תקופת שלהי הגלות.
 
מאז שיצאנו ממצרים ונהיינו לעם, קבע הקדוש-ברוך-הוא כי יהיה בכל דור מנהיג, איש משכמו ומעלה מכל הבחינות, שיהיה 'צדיק יסוד עולם'. כלומר, צדיק שעליו ובזכותו מיוסד קיום העולם. בדרך כלל, ידוע מיהו ה'צדיק יסוד כולם', אך גם בדורות שלא ידעו היה צדיק כזה, כי אי אפשר בלעדיו, כפי שקבע הבורא.
 
בדור הנוכחי ה'צדיק יסוד עולם' הוא מנהיג היהדות העולמי – הרבי מליובאוויטש. אופי ההתנהלות של הנהגת הרבי מזכיר במובן מסוים את משל המלך והעם. ממש כפי שאמרו חז"ל: "צדיקים דומים לבוראם".
 
במשך עשרות שנים לא זז הרבי מ'היכל מלכותו', אם אפשר לקרוא כך לחדרו הקטן והצנוע ולבית מדרשו. משם הנהיג הרבי ברמה את כל ענייני היהדות בכל מרחבי תבל, ומי שרצה לפגוש ברבי היה צריך להגיע לשם, לחדרו ולבית מדרשו.
 
עם השנים, פתח הרבי ערוצים נוספים של פנייה אליו. למשל: הרבי החל בחלוקות המפורסמות של הדולרים לברכה וצדקה מדי יום ראשון ועמן ניתנה אפשרות לרבבות יהודים נוספים לפנות אליו ישירות, בצורה בלתי אמצעית.
 
                                                         *
 
חלפו מספר שנים והאפשרות הזו נעצרה. אולם במקומה פתח הרבי צוהר חדש – הפנייה אליו באמצעות 'איגרות קודש'. אדם יכול לשבת בכל מקום בעולם, להעלות על הכתב את פנייתו אל הרבי, ולאחר הכנה רוחנית מתאימה להכניסה באקראי לכרך 'איגרות קודש' – סדרה המכילה רבבות ממכתביו של הרבי – ובאורח מדהים למצוא בעמודים החופפים למכתבו את התייחסות הרבי אליו!
 
תופעת ה'איגרות קודש' כמוה כיציאת המלך מהיכל מלכותו אל העם בחודש אלול. הרבי מגיע כביכול, דרך כתביו, לסלון הבית של כל אחד ומאיר לו את הדרך בחייו.
 
אם כי מדובר בתקופה של העלם והסתר – תקופה בה לצערנו העצום איננו רואים את הרבי ואיננו שומעים את קולו. אולם בעצם, גם את הגילוי האלוקי שבחודש אלול אף אחד מאיתנו לא ממש חש ובטח שלא רואה.
 
כשם שחודש אלול הוא החודש המסיים את השנה, לקראת הדף החדש שייפתח לנו לטובה בראש השנה – כך גם תקופה זו היא תקופת הסיום של הגלות, לקראת הדף החדש שייפתח לנו לטובה בגאולה השלמה, עם התגלותו של הרבי כמלך המשיח תכף ומיד ממש.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע