chiddush logo

שלום ולא להתראות כרטיס אשראי "יקר" שלי.

נכתב על ידי DL2000, 1/8/2012

בס"ד


ברוך שפטרנו מעול זה!
מאת: רוחמה אפרתי  |  פורסם ב: 26.07.2012 / 22:18:14 / ערוץ 2000
שלום ולא להתראות כרטיס אשראי "יקר" שלי. 
היינו חברים קרובים וטובים משך עשרות שנים וכעת אני שמחה לבשר לך על הפסקת החברות וב"ה לתמיד!
אתה שירתת אותי נאמנה ותפקדת בגבורה גם במצבים קשים.. אולם, השם פקח את עיני לידידות המזויפת שבנינו ובזכות תובנות חדשות והכרחיות החלטתי לבטל את החברות, והו אז גילית שלמעשה אתה היית בגדן ושקרן אע"פ שלכאורה חשבתי שאני יודעת ומבינה איך אתה מתנהל. לתומי חשבתי שאני יודעת איך לנהל את התפקוד הנכון ע"פ לוגיקה של חשיבה מספרית. עברו חודשים ואז גליתי להפתעתי הרבה שהיו הרבה מכשולים בדרך שלא שמתי לב אליהם. השורות הקטנות, אותן שורות קטנות שכולנו נופלים בהם ככבשות תמימות. או כל אותם חוסר הידיעות שלא טורחים בכלל לעדכן אותנו כלקוחות. בדרך כלל רק אחרי שמקבלים זבנג אז פתאום נהיים ערניים ומודעים לאינפורמציה החשובה שאותה לא טרחנו ללמוד ולהכיר בתחילת היחסים.

"תקנה היום! תשלם רק בעוד ארבעה חודשים", כך מבטיחים לנו בחברות האשראי שלפתע אמצו אורח רוח מעושה וסבלנות המאפיינת ג'נטלמניות רחבה. " החיים הטובים עם חברות האשראי.." שוב מבטיחים – כרטיס אשראי כערבון לחיים טובים, מהנים ומלאי אושר.. נשמע מפתיע ולא כ"כ מבטיח מוכרחה להודות.

קונים את האנשים בסיסמאות ובסלוגנים מפוצצים שמבטחים חיי עושר, רווחה וכלכלה טובה, חיים מלאי מותרות ותענוגות וקניות ללא סוף – וכל זאת במחיר מאוד "הגון ומשתלם" לכל כיס, פריסת תשלומים וחובות בצורה "נוחה" "וקלילה" שלכאורה מתאימה לצרכן על פי צרכיו האישיים.. כאן נמצא ללא שום דאגה את האפשרות לחיים משודרגים בהרבה יותר ממה שיכולנו ללא הכרטיס אשראי, את ההרחבה הכלכלית והיכולת לקפוץ מדרגה או שתיים מבחינת אפשרויות צריכה וקנייה.

הם יבואו לקראתך ויעשו הכול , אבל ממש הכול - רק תקנה ותגהץ. תקנה ותתחייב, לא מוכרח להחזיר תשלום כבר החודש את זה ציינו, אפשרי ג בחודשים הבאים, אחרי החגים, אחרי ההוצאות של האירוע, אחרי השיפוץ של הבית, אחרי קניית הרכב – זה בסדר, קח גם את הזמן.. נו בחייך, עם הטבות כאלה מפה ועד לחלל - אז לא תקנה?? ממש כבר לא נעים לסרב וכמעט בלתי אפשרי לעמוד בפיתוי.

בדיוק ככה. ה-פיתוי. הפיתוי בה"א הידיעה בכוח הצרוף וההרסני. הפיתוי כ"כ מסיבי קדחתני ורציני שכמעט בלתי אפשרי להימלט ממנו. לאיפה שלא נגיע המוכר יחייך ובפנים מסבירות יאמר לך כי אין שום בעיה לפרוס את המחיר לכמה תשלומים שתרצה, כאילו שבסופו של דבר לא תצטרך לשלם את המחיר המלא, בתופסת ריבית והצמדה – את זה משום מה הוא "שכח" לציין. ואתה שהיית כ"כ  להוט לקנות, להתחדש, להתרענן, נפלת בפח וקנית.. הפיתוי גם יכול לבוא לידי ביטוי בפרסומות שבמדיות השונות. בטלוויזיה, ברדיו, בשלטי חוצות, בעיתונים, באינטרנט ובכל מקום אפשרי. אפילו לתוך תיבות הדואר אנחנו מקבלים באופן אישי ע"י דיוור ישיר עלונים עם כל מיני הנחות, קופונים והטבות שמטרתם להוציא מהכיס שלנו כסף ולהגדיל לעצמם את היקף המכירות וכן הרווחים.

חבר משותף לפיתוי עונה לשם "אשליה", ממש כמו אח תאום, חבר קרוב בלב ובנשמה. משתמשים בפיתוי בעזרת האשליה, שהיא זו שמעוררת אצלנו את הרגשות, התחושות , החוויות והזיכרונות – בדר"כ נעשה כאן שימוש מניפולטיבי על האמוציונאל.

האשליה בדר"כ מתאפיינת ביצירת תענוג חוויתי בלתי מושג, אולם פה נעשה בו שימוש מניפולטיבי שכן יוכל להיות נגיש, זמין ומושג. האשליה כאמור, מגיעה במגוון רחב של ווריאציות ואפשריות , ברשותכם, אביא מספר דוגמאות אשר מוכרות לכל אחד ואחת מאתנו בחיי היום יום בטריקים פשוטים שיוצרים לנו את החוויה האשלייתית מבלי שנשים לב אליה בכלל. כמו למשל, אשליה שהנך שייך לקבוצת אנשים כדוגמת V.I.P ושאתה חבר מועדון אקסקלוסיבי ומיוחד – יצירת תחושה חווייתית שאתה הנך מיני מעטים. אשליה בקבלת מתנה חינם למי שמשתתף בשובר/קופון הנחה – מכירים את המשפט "אין מתנות חינם?" יופי, כאן זה עובד מצוין. את המתנה מכנסים לכם בדלת האחורית מבלי שתרגשו בכלל.

אשליית הייחודיות! שרק מי שבעל כרטסי הזה ספציפי זכאי ורק הוא זכאי להטבות ולשירותים כאלו ואחרים.. הם כביכול עושים לנו "טובה" ונותנים לנו את השירותים, לפעמים הרבה יותר זול להזמין את השירות הספציפי מבלי להיות חבר ולשלם את הכול בצורה עקיפה.. אשליית 1+1 , קנה אחד קבל את השני חינם.. לא תמיד אנחנו צריכים את השני בכלל אבל קונים כי זה במצבע.. אשליית פטור מדמי עמלה – רק ששכחנו לקרא את מה שסומן בכוכבית בצד או שהיה לה נוח להתעלם כי השורות היו כ"כ קטנות בכוונה תחילה.. ואלו הן רק דוגמאות קטנות ובודדות מיני רבות שהרי מדובר בדפוס התנהגותי מושרש עמוק עמוק בציבור הרחב שקיבל כביכול לגיטימציה להשתלט לנו על המוח והחיים.

ומה נאמר וכיצד נתייחס על אותם הפעמים שקנינו סתם. אתם וודאי מכירים את סאגת הקניית הסתמית. אתה הולך "ופתאום " מרגיש צורך עז לבזבז כסף ולקנות.. והקנייה הזו בברור אינה קנייה נבונה וצריכה נצרכת. קנינו לא בגלל שהיינו באמת צריכים וזקוקים אלא זו הייתה קנייה רגשית מתוך כעס ו/או רצון לפצות ו/או אולי שעמום ו/או כי סתם המוכר היה נחמד ולא היה לנו נעים , אולי מחיר ה- "מבצע" היה כ"כ אטרקטיבי וחבל לפספס הזדמנות פז שכזו.. לא משנה שאח"כ זה עמד דום בבית ולא השתמשנו בו בכלל , או שאולי התלהבנו בהתחלה ומהר מאוד ננטש מחוסר התעניינות ורלוונטיות. או שסתם נערם בארון..

יצרנו חווית קניות אשלייתית שאין לה אח ורע בבחינת חוסר פרקטיות משווע. נקלענו לתוך סיטואציות של קניות מטורפות ולא בהכרח שקולות והכרחיות. הפרסום, הפיתויים, המבצעים, ההנחות וכן כל הסדרי התשלום גורמים לך להוציא כספים מיותרים מכיסך ולבזבז אותם והרבה פעמים גם לירק. פתאום הכסף נעשה חסר משמעות וזה הרי ידוע שאם תלכו לעשות קניות בכסף מזומן ולשם הדוגמא, תצטרכו לשלם 432 ₪ בכסף מזומן זה פתאום יראה לכם הרבה כסף.. הרבה מאוד, לעומת זאת אם תגהצו או תשלמו בשיק – זה אחרת לגמרי, זה נראה סתמי וזניח. המשמעות הנומינלית של הכסף במוזמן לעומת כרטיס אשראי שונה בתכלית גם מבחינה חשיבתית תפיסתית. וזה עוד טריק ידוע שחברות כרטיסי האשראי משתמשים בו היטב לרעתנו אגב.

להשתמש בכסף מזומן זה אחרת לגמרי מאשר להשתמש באמצעי תשלום אחרים. ההתייחסות לכסף מזומן כאמור שונה מאשר להתייחסות בכרטיס אשראי או בשיק. בנוסף, בדר"כ כמשתמשים בכסף מזומן הקנייה הרבה יותר שקולה ואחראית. נתייחס יותר לפרטים שאנו קונים ונשקול היטב.

אתמול נתבקשתי לתת כרטיס אשראי כערבון, "אין לי" עניתי לנציג שישב מולי. הוא פתח זוג עיניים גדולות כאילו אמרתי משהו מוזר, במילים אחרות כאילו מסר דרך שפת גופו שאני דיי מוזרה שאין לי כרטיס אשראי ואיך אפשר לחיות בלי זה.  אז חברים יקרים, אני שמחה להודיע קבל עם ועדה – שאפשר גם אפשר לחיות בלי הכרטיס המשומד הזה שגורם להרבה קלקולים ותקלות כלכליות וגורע מחשבון הבנק לטובת כיסם של אחרים, ואשר נותן לגיטימציה לקניות לא הכרחיות.

בהקשר הזה, אני מוכרחה להוסיף שיש ספר נפלא שנעזרתי בחוכמות ובעצות הטובות שבו, בספר הזה יש לקחת את העצות הלכה למעשה אחרת הדברים לא יזוזו. אם באמת חשוב לכם להתנהל נכון ואתם רוצים לדעת איך להשתמש בכסף שלכם בצורה נבונה וחכמה באופן כזה, שמה שהקציבו לכם משמיים ב"ה יוכל גם להספיק ולחיות בלי חובות, אני ממליצה מכל הלב על הספר, "בגן העושר" מאת הרב לשום ארוש שליט"א.

ובנימה אופטימית זו ב"ה אסיים בחיוך רחב; כרטיס אשראי "יקר" שלי (ולא תרתי משמע).
זהו מכתב פרידה ממני אלייך - היה שלום ובעזרת השם יתברך שלום ולא להתראות ולעולם! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע