chiddush logo

דבר תורה לפרשת בשלח- עצה בפרשה

נכתב על ידי עצה בפרשה, 3/2/2012

 עצה בפרשה – בא

"ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו למען שתי אֹתֹתַי אלה בקרבו"(י , א)

בסוף הפרשה הקודמת מצרים מקבלת את המכה השביעית – מכת ברד אשר לא היה כמוהו בכל ארץ מצרים כי

היה הברד יורד בחוזקה ואש מתלקחת בתוכו וכפי שפרש רש"י נעשה נס בתוך נס, והכה מאדם ועד בהמה וכו'.

עד שפרעה אמר: ה' הצדיק, ואני עמי הרשעים.

ולכאורה צריך להבין למה הוצרך הבורא יתברך לתת עוד ג' מכות נוספות כמניין 'בא'(=3, בע"ט) שכן יכל לסיים

את המערכה במכה השביעית כנ"ל. ולענ"ד זולת העניין שהיה צריך לפרוע את החוב מהרשעים כפי שמובא במדרש

שהקדוש ברוך הוא מתרה בו באדם פעם ראשונה שניה ושלישית ואינו חוזר בו והוא נועל לבו מן התשובה כדי

לפרוע ממנו מה שחטא וכו'(שמו"ר פ"יג) וזה שהכביד את לבו של פרעה מלעשות תשובה. אלה המכות היו להם ב'

טעמים: האחד השלמת בניין יסוד האמונה על כל פרטיו ודקדוקיו והשני לטובתם העתידית של עם ישראל כפי

שנבאר לקמן.

וכך נמצא שבמכת ארבה השלים ה' יתברך את השליטה על יסוד הרוח שהוא אחרון מתוך ארבע יסודות שעליהם

מונהג העולם והם: עפר – מכת כינים, מים – מכת דם, אש – מכת ברד, רוח – מכת ארבה שנאמר ויהפך ה' רוח

ים(י, יט)ומצרים הוצפה בארבה וכאשר ראה שהרשעים שמחים מיד הביא שוב רוח וישא את הארבה(שמו"ר פי"ג) ובזה

תושלם ההוכחה שבכל ד' היסודות שלעיל עושה בהם כפי רצונו ובידו לשנותם כפי שיחפץ בכל זמן נתון. וממכה זו

גם תצמח טובת ישראל בעתיד כי ע"י מכת הארבה הכירו עד היכן את גבול מצרים שנאמר הנני מביא מחר ארבה

בגבולך ולא בגבול בני חם(שם) ובכך סומן אולי הגבול העתידי בין מצרים ישראל.

ןכן במכת חושך הוכיח שוב שהעולם לא קדמון אלא השם יתברך הוא הקדמון וברצונו מחדש את העולם וזאת המכה

תוכיח שהוא יכול להחזיר את הבריאה למצבה ההתחלתי ע"פ רצונו כמו שכתוב "והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך

על פני תהום"(בראשית ב, ב)ודבר זה סותם פיהם של הכופרים ומשלים את האמונה בידיעת השם יתברך. ודע,

שמכת חושך הייתה שבעה ימים ומתו בה ארבעה חלקים מתוך חמשה(היינו 80%) מעם ישראל כי לא רצו

להאמין בשם יתברך.  כי כל בר דעת יבין שבאלו המכות יש השגחה מדויקת להפליא אך כפי שמובא במדרש   

שהיו פושעים בישראל שהיה להן שם עושר וכבוד ולא היו רוצים לצאת(שמו"ר פי"ד). ומזאת המכה גם תצמח להם

טובה ישראל שכן בעת שלמצריים היה חושך לישראל היה אור וע"י כך יכלו להשאיל איש מרעהו כמו שכתוב

וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות וכו'. ואם תקשה ותאמר שגם במכת דם נתעשרו הרי שעבר כמעט

י"ב חודשים מהמכה הראשונה שכן סה"כ זמן המכות היה שנה.

וכן נשאר להטמיע את האמונה בעם ישראל בשליטה על האדם כי עד כה שונו טבעי העולם בשבילנו לפי רצונו יתברך.

ובמכת בכורות הוכח השליטה על התהוותו של נזר הבריאה – האדם. עם ישראל צווה לשחוט את השה(כבש) כי

הוא היה אלוקה של מצרים ולסמן בדמו באמצעות אגודת אזוב את המזוזות והמשקוף של פתח הבית וזה יהיה

סימן לה' לפסוח על פתח הבית. ואע"פ שהיו המצרים מתחבאים בתוך בתיהם של ישראל הכה כל בכורי מצרים

מלבד פרעה שגם היה בכור כי רק השם יתברך בלבד יכול להבדיל כמו שכתוב(ב"מ סא):"שהבדלתי בין טיפה של

בכור לטיפה שאינה של בכור". ומזו המכה תצמח טובה לעם ישראל שהרי קיימת לנו מצוות עשה "והגדת לבנך

ביום ההוא לאמר, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים"(יג, ח)לבנך דיקא שהוא ראשית פריו של האדם וזה

יהיה חוק לישראל לך ולבניך עד עולם. ומובא במדרש כשם שעשיתי לכם עכשיו כך אני עתיד לעשות לכם לעתיד

לבא שנאמר (מלאכי ג, יט) כי הנה היום בא בוער כתנור וגו'(שמו"ר פי"ח). יהי רצון שנזכה לקיים מצוות עשה כנ"ל

בכלל ובפרט בפסח והשם יתברך יחמול עלינו כאשר יחמול איש על בנו ונזכה לגאולה ברחמים בקרוב, אכי"ר.

              פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

מי שיש לו אמונה חייו חיים, אבל בלא אמונה חס ושלום אין לו חיים כלל; כי אין אדם שלא יעברו עליו תלאות רבות

והרפתקאות וצרות, כי אדם לעמל יולדוכשיש לו אמונה, אפילו כשבאים עליו ייסורים וצרות חס ושלום יוכל לנחם את

עצמו כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והייסורין הם לטוב ולכפרה, כי כל מה שעושה השם יתברך הוא

בוודאי לטובה גדולה; אבל מחקֳר שאין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה אין לו למי לפנות, ואין לו במה להחיות את

עצמו, על כן אין לו שום חיים כלל, מאחר שהולך בלי השם יתברך ובלי השגחה רחמנא לִצלן; אבל ע"י אמונה חייו

טובים תמיד כנ"ל(סימן אמת ואמונה, אות נז). 

                                                          "נר ה' נשמת אדם"

מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

          ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                       ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

                                            ולרפואת הרה"ג יעקב חי בן מרגלית יוסף הי"ו               

                                      ולהצלחת תמר עמר, זיווג הגון ותשובה על תשובה בע"ה       

                                                  ליאור עמאר - 050-6262044           

                                                              שבת שלום!

  © כל הזכויות שמורותאין להעתיק או להפיץ לצורכי מסחרמותר ומצוה להפיץ לזיכוי הרבים בלבד.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה