chiddush logo

מתוך רמב"ם יומי ספר זמנים, כל המעונין להצטרף ללימוד פרק רמב"ם ליום מוזמן להתקשר 6885* סגולות וברכות משמים למצטרפים

23/11/2020

 

פֶּרֶק תִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים

קידוש והבדלה

ב וְזֶה הוּא נֹסַח קִדּוּשׁ הַיּוֹם: "בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְרָצָה בָּנוּ, וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה* הִנְחִילָנוּ, זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית, תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ, זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים, וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יי, מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת".
ג וְזֶה הוּא נֹסַח הַהַבְדָּלָה: "בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לַחֹל, וּבֵין אוֹר לַחֹשֶׁךְ, וּבֵין יִשְׂרָאֵל לַגּוֹיִים, וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה יי, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לַחֹל".
ז כֵּיצַד הוּא עוֹשֶׂה? לוֹקֵחַ כּוֹס שֶׁהוּא מַחֲזִיק רְבִיעִית אוֹ יָתֵר, וּמְדִיחוֹ מִבִּפְנִים וְשׁוֹטְפוֹ מִבַּחוּץ, וּמְמַלְּאֵהוּ יַיִן, וְאוֹחֲזוֹ בִּימִינוֹ, וּמַגְבִּיהוֹ מִן הַקַּרְקַע טֶפַח אוֹ יָתֵר, וְלֹא יְסַיֵּעַ בִּשְׂמֹאל, וּמְבָרֵךְ עַל הַגֶּפֶן, וְאַחַר כָּךְ מְקַדֵּשׁ. וּמִנְהָג פָּשׁוּט בְּכָל יִשְׂרָאֵל לִקְרוֹת בַּתְּחִלָּה פָּרָשַׁת 'וַיְכֻלּוּ' (בראשית ב,א-ג), וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן, וְאַחַר כָּךְ מְקַדֵּשׁ, וְשׁוֹתֶה מְלוֹא לֻגְמָיו וּמַשְׁקֶה כָּל בְּנֵי חֲבוּרָה, וְאַחַר כָּךְ נוֹטֵל יָדָיו, וּמְבָרֵךְ 'הַמּוֹצִיא' וְאוֹכֵל.
י מִי שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְקַדֵּשׁ עַל הַיַּיִן בְּלֵילֵי שַׁבָּת, וְשָׁכַח, וְנָטַל יָדָיו קֹדֶם שֶׁיְּקַדֵּשׁ - הֲרֵי זֶה מְקַדֵּשׁ עַל הַפַּת וְאֵינוֹ מְקַדֵּשׁ עַל הַיַּיִן, אַחַר שֶׁנָּטַל יָדָיו לַסְּעוּדָה. וּמִצְוָה לְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן בְּיוֹם הַשַּׁבָּת קֹדֶם שֶׁיִּסְעֹד סְעוּדָה שְׁנִיָּה, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא 'קִדּוּשָׁא רַבָּא': מְבָרֵךְ 'בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן' בִּלְבַד, וְשׁוֹתֶה, וְאַחַר כָּךְ יִטֹּל יָדָיו וְיִסְעֹד. וְאָסוּר לוֹ לָאָדָם שֶׁיִּטְעֹם כְּלוּם קֹדֶם שֶׁיְּקַדֵּשׁ. וְגַם קִדּוּשׁ זֶה לֹא יִהְיֶה אֶלָּא בִּמְקוֹם סְעוּדָה.
יב מִי שֶׁהָיָה אוֹכֵל בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְקָדַשׁ עָלָיו הַיּוֹם וְהוּא בְּתוֹךְ הַסְּעוּדָה - פּוֹרֵס מַפָּה עַל הַשֻּׁלְחָן וּמְקַדֵּשׁ, וְגוֹמֵר סְעוּדָתוֹ, וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן. הָיָה אוֹכֵל בַּשַּׁבָּת, וְיָצָא הַשַּׁבָּת וְהוּא בְּתוֹךְ סְעוּדָתוֹ - גּוֹמֵר סְעוּדָתוֹ, וְנוֹטֵל יָדָיו, וּמְבָרֵךְ בִּרְכַּת הַמָּזוֹן עַל הַכּוֹס, וְאַחַר כָּךְ מַבְדִּיל עָלָיו. וְאִם הָיָה בְּתוֹךְ הַשְּׁתִיָּה - פּוֹסֵק וּמַבְדִּיל, וְאַחַר כָּךְ חוֹזֵר לִשְׁתִיָּתוֹ.
היין הראוי לקידוש
יד אֵין מְקַדְּשִׁין אֶלָּא עַל הַיַּיִן הָרָאוּי לְנַסֵּךְ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ; לְפִיכָךְ, אִם נִתְעָרֵב בּוֹ דְּבַשׁ אוֹ שְׂאוֹר, אֲפִלּוּ כְּטִפַּת חַרְדָּל בְּחָבִית גְּדוֹלָה - אֵין מְקַדְּשִׁין עָלָיו. כָּךְ אָנוּ מוֹרִים בְּכָל הַמַּעֲרָב; וְיֵשׁ מִי שֶׁמַּתִּיר לְקַדֵּשׁ עָלָיו, וְאוֹמֵר: לֹא נֶאֱמַר 'הַיַּיִן הָרָאוּי לְנַסֵּךְ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ' אֶלָּא לְהוֹצִיא יַיִן שֶׁרֵיחוֹ רַע אוֹ מְגֻלֶּה אוֹ מְבֻשָּׁל, שֶׁאֵין מְקַדְּשִׁין עַל אֶחָד מֵהֶן.
יז יַיִן שֶׁרֵיחוֹ רֵיחַ חֹמֶץ וְטַעְמוֹ טַעַם יַיִן - מְקַדְּשִׁין עָלָיו. וְכֵן יַיִן מָזוּג. וְיֵין צִמּוּקִים - מְקַדְּשִׁין עָלָיו; וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ צִמּוּקִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם לַחְלוּחִית, שֶׁאִם יִדְרֹךְ אוֹתָן יֵצֵא מֵהֶן דְּבַשׁ. וְכֵן יַיִן חָדָשׁ מִגִּתּוֹ - מְקַדְּשִׁין עָלָיו. וְסוֹחֵט אָדָם אֶשְׁכּוֹל שֶׁלַּעֲנָבִים וּמְקַדֵּשׁ עָלָיו בִּשְׁעָתוֹ. מְדִינָה שֶׁרֹב יֵינָהּ שֵׁכָר - אַף עַל פִּי שֶׁהוּא פָּסוּל לְקִדּוּשׁ, מֻתָּר לְהַבְדִּיל עָלָיו, הוֹאִיל וְהוּא חֲמַר הַמְּדִינָה.
יט נֹסַח קִדּוּשׁ יוֹם טוֹב: "בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ מִכָּל עָם וְרוֹמְמָנוּ מִכָּל לָשׁוֹן, בָּחַר בָּנוּ וַיְגַדְּלֵנוּ, רָצָה בָּנוּ וַיְפָאֲרֵנוּ. וַתִּתֶּן לָנוּ יי אֱלֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה מוֹעֲדִים לְשִׂמְחָה, חַגִּים וּזְמַנִּים לְשָׂשׂוֹן, אֶת יוֹם טוֹב מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה, אֶת יוֹם חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה" אוֹ "חַג הַשָּׁבוּעוֹת" אוֹ "חַג הַסֻּכּוֹת" - "זְמַן חֵרוּתֵנוּ" אוֹ "זְמַן מַתַּן תּוֹרָתֵנוּ" אוֹ "זְמַן שִׂמְחָתֵנוּ", "בְּאַהֲבָה, זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים, וּמוֹעֲדֵי קָדְשְׁךָ בְּשִׂמְחָה וּבְשָׂשׂוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יי, מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים". וְאִם חָל לִהְיוֹת בַּשַּׁבָּת - מַזְכִּיר הַשַּׁבָּת, וְחוֹתֵם כְּדֶרֶךְ שֶׁחוֹתֵם בַּתְּפִלָּה "מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים".
כ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה אוֹמֵר "וַתִּתֶּן לָנוּ יי אֱלֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה אֶת יוֹם טוֹב מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה, אֶת יוֹם הַזִּכָּרוֹן הַזֶּה, זִכְרוֹן תְּרוּעָה בְּאַהֲבָה, זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים, וּדְבָרְךָ אֱמֶת וְקַיָּם לָעַד. בָּרוּךְ אַתָּה יי, מֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַזִּכָּרוֹן". וְאִם חָל לִהְיוֹת בַּשַּׁבָּת - חוֹתֵם "מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַזִּכָּרוֹן", כְּדֶרֶךְ שֶׁחוֹתֵם בַּתְּפִלָּה.
הבדלה, בשמים ונר
כד סֵדֶר הַבְדָּלָה בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, שֶׁיְּבָרֵךְ עַל הַיַּיִן, וְאַחַר כָּךְ עַל הַבְּשָׂמִים, וְאַחַר כָּךְ עַל הַנֵּר; וְכֵיצַד מְבָרֵךְ עַל הַנֵּר? 'בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ'. וְאַחַר כָּךְ מַבְדִּיל.
כו יִשְׂרָאֵל שֶׁהִדְלִיק מִגּוֹי, אוֹ גּוֹי מִיִּשְׂרָאֵל - מְבָרְכִין עָלָיו. גּוֹי מִגּוֹי - אֵין מְבָרְכִין עָלָיו. הָיָה מְהַלֵּךְ חוּץ לַכְּרָךְ, וְרָאָה אוּר: אִם רֹב אַנְשֵׁי הַכְּרָךְ גּוֹיִים - אֵינוֹ מְבָרֵךְ; וְאִם רֹב יִשְׂרָאֵל - מְבָרֵךְ. אוּר שֶׁלְּכִבְשָׁן וְשֶׁלְּתַנּוּר וְשֶׁלְּכִירַיִם - לְכַתְּחִלָּה לֹא יְבָרֵךְ עָלָיו. הַגֶּחָלִים - אִם כְּשֶׁיַּכְנִיס קֵיסָם בֵּינֵיהֶן דּוֹלֵק מֵאֵלָיו, מְבָרְכִין עֲלֵיהֶן. אוּר שֶׁלְּבֵית הַמִּדְרָשׁ - אִם יֵשׁ שָׁם אָדָם חָשׁוּב שֶׁמַּדְלִיקִים בִּשְׁבִילוֹ, מְבָרֵךְ עָלָיו; שֶׁלְּבֵית הַכְּנֶסֶת - אִם יֵשׁ שָׁם חַזָּן שֶׁהוּא דָּר שָׁם, מְבָרְכִין עָלָיו. וַאֲבוּקָה לַהַבְדָּלָה - מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר. וְאֵין מְחַזְּרִין עַל הָאוּר כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּחַזְּרִין עַל כָּל הַמִּצְווֹת, אֶלָּא אִם בָּא מְבָרְכִין עָלָיו.
כז אוּר שֶׁהֻדְלַק בַּשַּׁבָּת לְחוֹלֶה וְלֶחָיָה - מְבָרְכִין עָלָיו בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת. אוּר שֶׁהֻקְדַּח מִן הָעֵצִים וּמִן הָאֲבָנִים - מְבָרְכִין עָלָיו בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, שֶׁהִיא הָיְתָה תְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ בִּידֵי אָדָם; אֲבָל אֵין מְבָרְכִין עָלָיו בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁאֵין מְבָרְכִין בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים אֶלָּא עַל אוּר שֶׁשָּׁבַת, אַף עַל פִּי שֶׁהֻדְלַק לְחוֹלֶה אוֹ לֶחָיָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים - מְבָרְכִין עָלָיו, שֶׁהֲרֵי שָׁבַת מֵעֲבֵרָה*.
כח2 וְלָמָּה מְבָרְכִין עַל הַבְּשָׂמִים בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת? מִפְּנֵי שֶׁהַנֶּפֶשׁ דּוֹאֶבֶת לִיצִיאַת הַשַּׁבָּת, מְשַׂמְּחִין אוֹתָהּ וּמְיַשְּׁבִין אוֹתָהּ בְּרֵיחַ טוֹב.

הכנסת תוכן זה לזכות בננו היקר נהוראי בן אורה דליהנה יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בקדושה ובטהרה בחסד וזיכוי הרבים להיות בעזרו ולשלוח לו סיוע מלאכים טובים את עזריאל ופתחיאל ושמריאל להגן בעדו ובעד כל אשר לו מהאויב הפנימי הוא יצר הרע ויזכה לשמירה מעליא תמיד ולפתיחת הלב בתורה ולהיות מבני עליה בתורה במצוות ובמעשים הטובים אמן נצח סלה 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע