chiddush logo

שיעור בין השמשות דרבי נחמיה: כדי שיניח חמה בראש הכרמל

נכתב על ידי איתיאל, 22/4/2020

"רבי נחמיה אומר: כדי שיהלך אדם משתשקע החמה חצי מיל. א"ר חנינא: הרוצה לידע שיעורו של רבי נחמיה, יניח חמה בראש הר הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה, וזהו שיעורו של רבי נחמיה".


לא מדדתי, אבל את הכרמל אני רואה באופק. והוא די גבוה. לרדת אותו ברגל צריך לקחת זמן משמעותי, אולי קרוב לשעה. הרבה יותר מחצי מיל. 

ועוד יותר קשה לפי רבינו חננאל שכותב:

"הרוצה לידע שיעורו של רבי נחמיה - יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בימה של טבריא ויעלה - זהו שיעורו של רבי נחמיה".

חשבתי להציע:

אין הכוונה שהאדם עומד בראש הכרמל.

הכוונה שאדם עומד על יד שפת הכינרת, יורד וטובל בה ומתלבש.

לפי המקובל שמיל הוא 18 דקות, 9 דקות (חצי מיל) לירידה לתוך הים וטבילה ועלייה חזרה הם שיעור סביר (במיוחד אם מוסיפים את פשיטת הבגדים ולבישתם חזרה והתנגבות).

ולפי זה כוונת הגמרא היא שהיושב בטבריה מניח את החמה כשהיא בראש הכרמל שבאופק הרחוק. והסברה היא שאף שהשמש נעלמת מהעיניים בגלל הכרמל הגבוה המסתיר אותה - בכל זאת לוקח זמן משמעותי עד לשקיעה האסטרונומית.

ועיין בתוס' שמביא שהירושלמי מציין שיעור זה לטבילת כהנים לאכול תרומה, ורק אחריו מתחיל בין השמשות, ואתי שפיר טפי.

ובפרט מסתבר לפרש כן לפי ההבדל בנוסח לעומת המימרא הבאה: 

"הרוצה לראות בארה של מרים - יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים".

הרי שכאן נקטו "יעלה לראש הכרמל" - יעלה ממש ברגליו ויעמוד עליו. לעומת "יניח חמה בראש הכרמל" - החמה בראש הכרמל והוא אינו שם.

אלא שאני מסתפק אם יש סיכוי במורד טבריה לראות את הכרמל.

***

כיוון מעניין: לדעת תוס' (שיטת ר"ת) יש שתי שקיעות. שקיעה הנראית ואח"כ שקיעה שנייה אחרי כשעה, ורק אז מתחיל חצי המיל של ביה"ש עד צאה"כ.

א"כ השיעור של לרדת מהכרמל כשהחמה שם, טיול שלם עד לים הגדול וטבילה בו יכול להגיע ל-72 דקות...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
lawguide
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע