ח נ ו כ ה ו ס ו כ ו ת -- ה ש וו א ו ת
ב"ה ח נ ו כ ה ו ס ו כ ו ת -- ה ש וו א ו ת
1] ה ס ד ר ב ל ו ח ה ש נ ה . ב פ ר ש ת
ה מ ו ע ד י ם { א מ ו ר } יש סדר
:-
פ ס ח / ע ו מ ר / ש
ב ו ע ו ת / ר א ש ה ש נ ה / י ו ם - כ י פ ו ר / ס ו כ ו ת
כולל ש מ י ני - ע צ ר ת , ואז –
"ו י ק ח ו א ל י ך
ש
מ ן ז י ת ז ך --
מ נ ו ר ה – נ ר ו ת " — מִ ק רֶ ה ?
בעל הטורים : ס
מ ך ש מ ן - ז י ת ל ס ו כ ה , לומר ש ג ו מ ר י ם ה
ל ל כל 8 י מ י ח נ ו כ ה
כדרך
ש ג ו מ ר י ם אותו כל
ש מ ו נ ת י מ י ה ח ג
.
2[ ספר חשמונאים ב' [פרק י', ט']:- ו י ח ו ג ו חג לה'
שמונת ימים כ י מ י
ח ג ה ס ו כ ו ת ,
כי זכרו
שבסוכות לפני
חודשיים היו בהרים
ובמערות ולא
קיימוהו כראוי , לכן
באותה שנה
לקחו גם ערבות וכפות - תמרים ,
{ מועד ב' לסוכות ...} אך את זה לא הנהיגו
לדורות // נ.ב בחשמונאים א'
[פרק ד' , נ"ד – נ"ז] נאמר רק " לחוג את
חנוכת המזבח שמונת ימים" ללא
קשר לסוכות .
3] ספר בני יששכר מביא
בשם בעל ה ר ו ק ח :-
" סמך שמן
ונרות לסוכות – מה סו כ ו ת
8 ימים אף ח נ
ו כ ה 8
י מ י ם " .לפי זה , תשובה
לשאלת הפוסקים למה
קבעו יום- טוב גם
ביום הראשון , הרי
לא היה בו נס ? צריך לומר
שבוודאי כאשר חכמי
הדור רצו לקבוע
את
המצוה לדורות , האיר
הש"י את עיניהם
למצוא הסמך בתורה ,
ו ה ב י נ ו ב ר ו ח ק ד ש ם
את
הדמיון לסוכות
לפי ס מ י כ ו ת ה פ ר ש י ו ת , כדי
ללמוד מסוכות קביעת 8 ימים
.
4] הרב מ"צ נריה
זצ"ל , ב" תיקון יום
עצמאות " [ תשכ"ב] מביא את דברי
ה- "שפת אמת" לחנוכה:-
ישנם 3 רגלים
של
התורה , וכנגדם רגלים מתורה - שבעל- פה שהם ה א ר ה – א ו ר ו ת מ ק ב ל י ם . כך ח נ ו כ ה ה א ר ה מ ס ו כ ו ת , פ ו ר י ם
-- מ ש ב ו ע ו ת { קבלת
תורה מרצון} ו ל פ ס ח – מקוים אנו להיות
עוד ...
5] חיי אדם , הלכות חנוכה :-
ויש נוהגים איסור מלאכה
ביום א' וביום ח' בדומה
ל פ ס ח { בחו"ל } ו ס ו כ ו ת . ומוסיף
ה " בני יששכר " בשם
בעל הרוקח
— וירא א' את
האור כי ט ו ב ; על האות ט' יש 4 תגים
במקום 3 כרגיל —
36 = 4 x 9 , מספר נרות-
המצוה בחנוכה , אך המשך
המילה - ו- ב - רומז שיש דרגות
באותם ימים , שֶליום א'
ויום ח' - מַעלה יתרה לעומת 6
הימים האחרים , ויש שנהגו
שלא לעשות בהם
מלאכה .
בסוגיות ח
נ ו כ ה ב מסכת
שבת [כ"א- כ"ד] , מופיעות
3 ה ש וו א ו ת
ל ס ו כ ו ת :-
6] לפי ב י ת ש מ א י
, מספר ה נ ר ו ת י ו ר ד מיום ליום כ
פָ רֵ י ה
ח ג { מספר הפרים
בקרבן -
מ ו ס ף של ס ו כ ו
ת }
7] נ ר ח נ ו כ ה
בגובה מ ע ל כ' א מ ה
–
פ ס ו ל, כמו ס ו כ ה , ומאותה סיבה –
שלא רואים
את ה נ ר / ה ס כ ך.
8] אסור
ליהנות מִ נ ר ח נ ו כ
ה כמו
שאסור ל י ה נ ו ת מ נ ו י -
ס ו כ ה . ויש גם
התייחסות לחפצי - המצוה א ח ר י עונת המצוה –
סכך / ע ר ב ו ת /
שאריות הנרות ,
מה מותר ומה
לא רצוי לעשות
איתם .
9] מ ה ד ר י ן .
ברור שהמושג הזה
נלמד מסוכות שבו
כתוב מפורש פרי
עץ ה ד ר , והוא - הדין בכל 4 המינים.
10] ה מ ש כ ן. מלאכת המשכן
התחילה --לפי החשבון -- בתחילת סוכות , ונגמרה – לפי
הקבלה שבידינו – בכ"ה בכסלו = ח נ ו כ ה , אלא שה' אמר למשה
לדחות את
החנוכה לחודש ניסן ;
כפיצוי לכסלו
הובטחה לו חנוכת
המזבח בימי החשמונאים .
11] ב י כ ו ר י ם [פרק א' משנה ו'] מ צ ו ת ב י כ ו
ר י ם חלה על 7 ה מ י נ י ם , ו ז מ נ ה – גם
להביא וגם לקרוא
פרשת ביכורים שנאמר בה
" ושמַחת בכל הטוב " -- מ ש
ב ו ע ו ת עד ס ו
כ ו ת -- זמן האיסוף של פירות
הסתו – רימונים , תמרים וזיתים. אחרי סוכות
אי- אפשר כבר לקרוא את
הפרשה כי אין כבר
שִ מ חַ ת הפירות ,
אך עדיין
אפשר להביא ביכורים
עד ח נ ו כ ה {
מועד ב'
לסוכות כבר אמרנו ?}
12] קריאת
התורה -
בימי חנוכה { נ ש י א י ם}
דומה לקריאה בימי
סוכות {קרבנות המוסף} ובאותה
מתכונת - ביום הראשון,
ביום השני ...
13] קריאת התורה בחו"ל:
ב חול- המועד סוכות קוראים לפי ספיקא דיומא
, כך ביום שלישי של
סוכות קוראים וביום השני, וביום השלישי, וביום
הרביעי { שהוא היום הבא!},
ולעולה הרביעי קוראים
עוד- פעם וביום השלישי. ומה
בחנוכה , שמעולם לא תיקנו
בה ספיקא דיומא ? לכהן
וללוי קוראים את
נשיא היום , לישראל את
הנשיא של היום
הבא !
14] ש כַ ח ת
ש ה ח יי נ ו ? מי שהדליק
בערב הראשון אך
שכח לברך שהחיינו, או
שלא הדליק בכלל
מסיבה כלשהי וגם
לא הדליקו עליו בבית , מברך
שהחיינו בפעם הבאה
שהוא מדליק . כמו בסוכות:- מי
שישב בסוכה בליל
ראשון אך שכח
לברך שהחיינו , או מי שלא
ישב בסוכה בכלל
מסיבה כלשהי { אפילו אם ברך
שהחיינו על החג , בקידוש}— מברך
שהחיינו בפעם הבאה
שהוא יושב בסוכה .
15] ה א ו ר בשמחת בית השואבה
. תיאור מלא במשנה סוכה
פרק ה'. קיימת
דעה שפעם היו
עושים את החגיגה
הציבורית הזאת בלילי
חנוכה , רק בשלב מסויים
השלטון הנכרי אסר אותה בגלל שראו
בזה הפגנת עצמאות יהודית מוגזמת
, ולכן
הדבר הוזז ל ס ו כ ו ת .[ מאת ר' דוד
פייסט ז"ל ]
16] בני יששכר:-
צירוף השם המאיר
בחודש כסלו הוא
ראשי התיבות
ו יַ ר א י ו ש ב
ה א ר ץ ה - כ נ
ע נ י, אצל אבלו של יעקב
, כי
לפי הקבלה בידינו
יעקב אבינו נפטר ביום ראשון
של סוכות
{ רמז
-- ויעקב נסע ס ו כ ו ת ה }
ו- 70 הימים הושלמו ביום
הראשון של ח נ ו כ ה
.// מועד
ב' לסוכות כבר
אמרנו ?
אליהו פייסט