הקשר וההבדל בין יוסף ומרדכי בהתגלגלותם בעולם-וחנוכה.
נכתב על ידי יניב, 15/12/2011
'אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן:הקציף הקב"ה אדון על עבדיו לעשות רצון צדיק,ומנו?-יוסף,שנאמר "ושם אתנו נער עברי" וגו' .עבדים על אדוניהם לעשות נס לצדיק,ומנו?-מרדכי,דכתיב "ויודע הדבר למרדכי "וגו' '(מגילה יג,ב).
ולכאורה לא מובן מה בא ר"י לומר בזה,מה חידושו?-ובפשטות בא להדגיש שהכל מתגלגל בשביל בנ"י ובפרט בשביל הצדיקים.שאמנם עבדי פרעה עשו לו דבר לא טוב,שלא ניזהרו מספיק.ועבדי אחשורוש רצו להרגו,שזה ניראה כמשהו פרטי שלהם.בא ר"י להדגיש שאין מקריות והכל נעשה בשביל להיטיב לצדיקים(ולבנ"י בכלל)ועוד שבכך ה' מוכיח את עליונותו בעולם.שאותם אדונים היו מלכים גדולים.ולכן מדגיש לנו ר"י שגם הם כלי משחק ביד ה',שזה בשביל צדיקיו. ובכך ה' מראה את אדונותו על הכל,שגם האדונים הם עבדיו.והנה אצל יוסף נאמר 'רצון צדיק' ואצל מרדכי 'נס לצדיק'. כיון שיוסף רצה להיות מלך(כמו שראה בחלומותיו)ולכן זהו רצונו.ואילו מרדכי לא רצה ביקרו,אלא ה' עשה לך נס שינצל מהמן ויעלה לגדולה.ובזה גם מובן עוד משהו.שהנה מרדכי בא משבט בנימין(שם יב,ב)ואם כך לכאורה צריך להיות דומה ליוסף.כיון שאין עשו נופל אלא ביד בניה של רחל-כך שיש קשר בין יוסף ובנימין(כמעלה מול עשו,ולכן המן שבא מעמלק נפילתו קשורה בילדי רחל,ואם כך יוסף ובנימין דומים בהקשר זה)ואם כך לכאורה היה צריך מרדכי להיות כמו יוסף,שע"י קצף של אדון על עבדיו יגיע לגדולה.אז מדוע אצל מרדכי זה קרה הפוך-שעבדים קצפו על אדוניהם?-לכן מדייק ר"י שזה רצון וזה נס.ולכן אצל יוסף שזה בא לעשות רצונו,זה בא מהגדול להראות שאפילו המלכים עושים בשביל רצון הצדיק.שכפופים לו .ואילו אצל מרדכי זה היה לעשות נס,ולכן יותר מעלה בנס זה שע"י העבדים שהם הלא חשובים,כתוצאה מהם יוצא נס.שזה מעלה את מעלת הנס ומחדדו.ומימלא בשניהם המטרה היא להעלותם,ובכוונה זה מתגלגל כך וזה כך,להראות ולהוכיח את מעלת הצדיקים בעולם.ולכן כיון ששניהם לא שונים בשורשם-לכן אפשר גם להשוות דברים אחרים.שאצל יוסף כששר המשקים אומר "ושם אתנו נער עברי" זה אחרי שנתים ולא מיד.וכך אצל מרדכי מהזמן שבו קרה המקרה של בגתן ותרש והסגרתם ע"י מרדכי ועד הזמן של הנס של פורים לקח הרבה זמן...
ואולי אפשר שחידושו של ר"י על יוסף הוא שהנה נאמר בברכות(נה,ב)' דא"ר אלעזר מניין שכל החלומות הולכין אחר הפה?שנאמר "ויהי כאשר פתר לנו כן היה"'.ואם כן שהכל הולך אחר הפתרון מדוע לא קיבל פרעה את הפתרונות של חכמיו "ואין פותר אותם לפרעה"(מא,ח)?-ואולי לזה אומר ר"י 'הקציף הקב"ה אדון על עבדיו' פרעה כאן הוא השליח,הוא הכלי משחק.ולכן גם אם פתרו פתרונות שיכלו להתקיים,כמו שאומר ברמז שר המשקים שהפתרון גורם למציאות.בכ"ז פרעה מיועד לעשות רצון יוסף,ולכן כל פתרון שיתנו לו לא יתקבל בעיניו-רק פתרון יוסף. (ויש גם קשר שאצל יוסף שר המשקים מדבר לפרעה על יוסף בלשון זלזול כדי שפרעה לא יחשיבו.וכך גם אצל מרדכי,המן דיבר בזלזול על היהודים לאחשורוש כדי שלא יחשיבם ויוכל להרגם).
והנה עכשיו יוצא חנוכה.וגם בחנוכה נעשה נס שניצחו מעטים את הרבים.וכיון שזה נס זה בא מלמטה-כמו בפורים ,שעבדים קצפו על אדוניהם.שבנ"י החליטו להתמרד באדוניהם היונים ששלטו בארץ.והנה בשונה מפורים ויוסף אע"פ שהגיעו יוסף ומרדכי(ואסתר)גבוה מאד,עדיין מעליהם היה המלך-פרעה ואחשורוש.ואילו בחנוכה לא היה מעל היהודים,שהשלטון חזר אלינו.וניראה בפשטות שזה משום מעלת א"י שהיא מקום היהודים ומחוברת לבנ"י. ולכן בה מגיעים לשלמות שלטון בנ"י.אבל בחו"ל לא ראוי שיהודי ישלוט משם על כל העולם ובנ"י,ולכן מגיעים עד כמעט לשיא,אבל לא לשיא..
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)