אמן על קדיש (13 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי mose67, 17/3/2010
ב''ה
הרמז באמן על יתגדל ויתקדש
י''ל הרמז בעניית יתגדל ויתקדש שמיה רבא, אמן ר''ת תיבות אברהם משה נח, שכולם קידשו את שם ה' בעולם,אברהם הקריא את שם ה' בפי כל עובר ושב וקידש את שמו יתברך,משה נתן את תורת ה' על הר סיני ושם התקדש שמו יתברך שור לא געה וכו' נח בנה תיבה 120 שנה וניסה להחזיר את העולם בתשובה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (13)
ופעם אחרת כדי להגיד "הלוואי": שיהיה שמו של הקב"ה מבורך בכל העולם וכו'...
"אמן" גימטריה 91 וגימטריה 91 היא גם שילוב של שמות הקודש
י-הוה + א-דני
ועל ידי יחוד שמות אלו במחשבה, נוצר זיווג עליון הגורם להורדת שפע בעולמנו.
נ.ב.
כמובון שיש בזה יותר עומק, ותן לחכם ויחכם עוד.
אל תחשדו בי בבקיאות.אבל הרבי בשיחותיו מביא את המקור. בסנהדרין קח ע''א שורה רביעית מלמטה איתא ''שהיה נח הצדיק מוכיח בהם ואומר להם עשו תשובה''
מהיכן הבאת זאת?
א. למה דווקא בסדר זה? שאינו כרונולוגי?
ב. למה לחדש זאת דווקא על "אמן יהא שמיא רבה" ולא על שאר אמנים?
מצאנו בפירוש מילים אלו 'מחלוקת' בין תלמידי רש"י (מחזור ויטרי) ובין בעלי התוס' כמו שמובא בתוס' ברכות (ג א ד"ה ועונין). המחזור ויטרי פירש שמי"ה רבה - על משקל כי יד על כס יה שמסבירים חז"ל שנכתב י'ה משום שאין שמו של הקב"ה (י-ה-ו-ה) שלם ואין כסאו שלם כל זמן שזרעו של עמלק קיים. ולכן מתפללים אנו ששם הוי"ה המצומצם (י-ה) יגדל ויהיה לשמו הגדול (י-ה-ו-ה) - מהלך גאולי. ולפי זה 'מברך לעלם' כוונתו היא לעולם הבא.
תוס' חולקים על פירוש זה מכח דברי הגמרא שם. הם מפרשים את תפילת אמן יהא שמיה לפי פיורשו המילולי הפשוט: יהיה שמו הגדול מבורך לעולם ולעולמי עולמים וכו'. כאשר 'הגדול' פי' תואר כבוד בעלמא (אדם גדול).
אשריכם ישראל!!
נ"ב *טעון עריכה*