chiddush logo

למי אתה מקשיב?

נכתב על ידי eshkalim, 11/10/2019

 בפרשת "האזינו" משה רבינו "נכנס" בעם ישראל ומוכיח אותם בלשון קשה.

הוא מכין אותם לקראת העובדה שהמעשים שלהם יקבעו את התוצאות אותם יקבלו ואף מעיד בהם את השמים ואת הארץ הקיימים לעולם, אות לעובדה כי זו ההנהגה וזו הדרך בעולם הישן וגם החדש.
משה רבינו מכוון אותנו להתייעץ עם הגדולים מאיתנו:

"שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (דברים, כ"ו, ז')
מדוע צריך לשאול גם את ההורים וגם את הזקנים? ומה ההבדל בין הדברים?
למדנו במקום אחר שאמירה נעשית בנועם בעוד שהיגד מתאר דבר קשה ונוקב ("כה תאמר לבית יעקב ותגד לבית ישראל", שמות, י"ט, ג').
מדוע שהאב יגיב באופן נוקב וקשה בעוד שהזקנים המתארים את חכמי הדור, יאמרו דברים באופן נעים? לכאורה זה יהיה הפוך. לאב יש קרבה ואהבה רבה יותר לבנו מאשר לאחרים, ולכן לכאורה הוא אמור לדבר באופן עדין יותר.

אבל זו בדיוק הנקודה. דוקא האנשים הקרובים אלינו ביותר יגידו לנו את האמת בפנים ויעמידו אותנו על טעותנו ולא ימנעו מביקורת נוקבת שיכולה להציל אותנו. להם באמת אכפת מאיתנו.
אבל פה עלתה לי שאלה: הרי הזקנים חכמים, למה להם ל"דפוק חשבון" למישהו ולהיות נחמדים אליו? הרי גם הם יכולים להעביר ביקורת בלי להפסיד או להפגע ממנה, אז מה היתרון של האב?

לעניות דעתי פה צריך לשים לב לעקרון החשוב הבא.
לרוב דוקא האנשים שבאמת רוצים את הכי טוב עבורנו בסופו של דבר עלולים לפגוע בנו.
אפילו ההורים שלנו, שרוצים את טובתנו, עלולים לגונן עלינו יותר מדי ולגרום לנו לניוון, לשיתוק, לתלות ולחוסר יכולת להתמודד עם החיים והמציאות.
זה קורה כשהורים מבטלים במחי יד את הרעיונות של הילדים שלהם ליוזמות יצירתיות, לרצון לבחון עבודות חדשות או לפתח תחומי ענין חדשים. ההורים המגוננים עלולים למנוע את התפתחות הילדים ע"י שמירה עליהם במקום החם, הבטוח הסולידי, ולא לפתח להם את שרירי המסוגלות, מה שמביא את הילדים למצב קשה ונוקב. ראיתי את זה מספר פעמים אצל משפחות מקסימות שעומדות לעשות צעד שידחוף אותם גבוה בחיים ופתאום עוצרות כי הוציאו להם את כל הרוח מהמפרשים. בדרך כלל זה יהיה מחוויה אישית כואבת, נסיון חיים צורב או התנסות שלילית אבל כך או כך, זה פוגע בילדים שעבורם ההורים הם סמכות. לעומת זאת הזקנים שראו דבר או שניים בחיים ולהם אין את המלכוד הרגשי הזה, יכולים לכוון למקום הנכון ע"פ התוצאה הרצויה ובסופו של דבר להביא אליה את המתייעצים באופן נעים וטוב.

משה רבינו מכין את עם ישראל שהם הולכים לעשות טעויות ולשלם עליהם, וזה מה שיהפוך אותם לעם. הטעויות הם חלק מההצלחה. מי שלא עושה, לא טועה.
השקיעו בחיים שלכם, השקיעו בעצמכם, השקיעו במשפחה שלכם, השקיעו בעתיד שלכם, תתחילו בקטן ותתקדמו אבל תתקדמו!

כבדו את ההורים, הקשיבו להם, התייעצו איתם ועם המומחים וקבלו את החלטה הנכונה עבורכם ועבור המשפחה שלכם.

הנסיון שתרכשו בעצמכם ישמש אתכם כדי שכשתהיו זקנים תוכלו להדריך את הילדים שלכם גם כהורים וגם כמומחים!

שבת שלום.
אליהושע שקלים.
מלווה כלכלי למשפחות שרוצות יותר.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה