chiddush logo

עוברים שמקללים מי שמונע לימוד מתלמידו

נכתב על ידי יניב, 17/11/2011

 

"ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך ושני לאמים ממעיך יפרדו ולאם מלאם יאמץ ורב יעבד צעיר"(כה,כג)'אמר רב חנא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא:כל המונע הלכה מפי תלמיד אפילו עוברין שבמעי אימו מקללין אותו שנאמר "מנע בר יקבהו לאום" ואין לאום אלא עוברין שנאמר "ולאם מלאם יאמץ"' וכו' (סנהדרין צא,ב)והסבירו (הריעב"ץ ותו"ח)שבא לומר שאפילו אותם עוברין שאינם צריכים לתורתו כיון שמלאך מלמדם את כל התורה אפילו הם מקללים אותו.., וניראה יותר מזה שהנה יש עוד מקום שנאמר על עוברין שמקללים:'ואמר רבי אלעזר כל אדם שיש בו חנופה אפילו עוברין שבמעי אמן מקללין אותו שנאמר "אמר לרשע צדיק אתה יקבהו עמים יזעמוהו לאמים"..ואין לאם אלא עוברין שנאמר "ולאם מלאם יאמץ" '(סוטה מא,ב)ושם פרשוהו משום שמביא חרון אף לעולם ואז גם העוברין נענשים בעון הוריהם,וניראה למצוא מאחד בין שניהם שהנה קודם כל מדוע "לאם" זה עובר?הרי אמנם אצל רבקה זה היה עוברים אולם בפשטות "לאם" הכוונה ללאומים(מלכויות-כמו שפרש"י)שיצאו מהם-שעשו ויעקב הם 2 אבות לאומים?-ואמנם אפשר ללמוד שקורא לעובר לאום..אולם ניראה שיש כאן עניין יותר עמוק,שכשקוראים לעובר לאום זה לא סתם כעובר-אלא כעובר שנושא על כתפיו אומה שלמה-ולכן מובן שבשני המקומות יש מקור של אומה,שהנה בחנופה נאמר קודם לזה בגמ' :'תנא משמיה דר"נ באותה שעה נתחייבו שונאי ישראל כלייה שהחניפו לו לאגריפס' שאגריפס אע"פ שהיה יהודי בא ממשפ' עבדים ויחוסו בעיתי ואף התחנך ברומי וחיזק את התרבות היונית-כך שיש קשר לחנופה עם לאומים-היונים מול היהודים,וגם במניעת לימוד תורה נאמר קודם:'אמר רב יהודה אמר רב:כל המונע הלכה מפי תלמיד כאילו גוזלו מנחלת אבותיו שנאמר "תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב"מורשה היא לכל ישראל מששת ימי בראשית'-כך שגם כאן מובא עניין של לאום-שהתורה מורשה לכל הלאום היהודי,כך שבשני הדברים יש קשר ללאום היהודי ולכן נאמר על עוברים בלשון "לאום" כיון שיש קשר ללאום,ולכן מובן גם מדוע העוברים מקללים אותו-שאין זה רק עניין של חוסר בד"ת ללומדים אלא בעומקו זה פוגע בכל הלאום היהודי-שזה מול זה-לבנ"י יש את התורה על כל פרטיה שמכוונת את האדם לטוב יושר ואמת-ומול זה יש את הגוים שהתנהגותם רעה ומושחתת ובפרט חנפנית-כך שזה מובדל בהבדל חמור- בין הלאום היהודי לשאר לאומים-ולכן אף העוברין שכעין אינם בעולם בצורה רגילה(שפועלים בעולם כרגיל)אלא בבטן שכניפרדים מהעולם(ללא מעשים)אף הם מקללים אותו שפוגע בלאום כולו-אף בעוברים אלו ששיכים ללאום בטבעם,ונאמר גם "ולאם מלאם יאמץ" ופרש"י 'מלאום יאמץ-לא ישוו בגדולה כשזה קם זה נופל וכה"א "אמלאה החרבה" לא נתמלאה צור אלא מחורבנה של ירושלים'(וכן בגמ' מגילה ו,א)שיש כעין מלחמה בין 2 סוגים של אדם בעולם-יהודים שמייצגים את הטוב לבין אומות שמייצגות את הרוע(ובפרט שיצאו מעשו),וזה מלחמה על הטוב והרע בעולם-שפעם זה מנצח ופעם זה-ורק לעתיד לבא תהיה הכרע לטוב-ולכן כשהרב מונע ת"ת מתלמידו גורם שבעולם יש פחות טוב וקדושה-ולכן נותן כח לרע(כעין חנופה שהטוב נותן כח לרע)ולכן אפילו העוברים מקללים אותו שמשפיע על כל העולם כולו לכיון הרע-ולכן זהו מסומל בעוברים שאין להם השפעה פיזית והבנה מלימוד בעולם-אלא מהותם מרגישה ולכן מרגישים שהעולם מושפע בגללו לצד הרע ולכן מקללים אותו-שגם כשלא ניראה בפיזי שמשהו משתנה(כי רק 'מנע' לימוד מסויים)בכ"ז ביסוד העולם יש השפעה לכיון הרעה בשל חוסר שפע הטוב על כל חלקיו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע