chiddush logo

לקט מהרוקח לפרשת חוקת

נכתב על ידי אורן מס, 5/7/2019

 

לקט מהרוקח לפרשת חוקת

במדבר כ,יג: ויקדש בם: מהו 'ויקדש'ובמי נקדש? הרוקח: "הראה קדושתו בם, שלא החניף למשה ולאהרן, ולכך לא ניתן לימחל לשני הצדיקים הללו, שאם יבואו משה ואהרן ויעשו נפלאות בקרבם, יאמרו מעשה תוהו הם, שהרי בסלע לא האמינו וניסו, אלא מעשה כשפים הם זה, לא יהא קדושתו". אין פרוטקציות לצדיקים, ואז קדושת ה' ניכרת לעין כל.


כ,כו: והלבשתם את אלעזר בנו: מדוע התורה מציינת פרט ידוע זה שאלעזר היה בנו של אהרן? הרוקח: "אמור לו (לאהרן) אשריך, שאני ובנך מיטפלים בך, כשם שאני ואתה נטפלנו במרים, ואני – מי מטפל בי? הנה בנך תופש שררות תחתיך, בניי לא יהיה להם ממשלתי". משה מרגיע ומעודד את אהרן בדרכו למיתתו, בכך שבנו ממשיכו, וביחס למשה – מצבו עדיף.


כא,יד-טז: את והב בסופה ...ומשם בארה: מה משמעות שמות המקומות והמושגים הנזכרים? הרוקח: "והב בסופה – אהבה בסוף (לגבי ויכוח הלכתי בין אוהבים), ונעשים כנחלים – תורת חכם מקור חיים, ואת הנחלים ארנון – יפוצו מעיינותיך חוצה ונוזלים מתוך בארך, מה שניתן בארון (התורה), ואשד הנחלים – כנחל לשוטף, אשר נטה לבו לשבת ער – יושב בלילה ומעיר בלילהונשען לגבול מואב – נשען להגביל מאביו שבשמים, ומשם בארה – אשר אמר ה' למשה, זוכה לבאר, כמו באר את התורה הזאת". לכל שם – יש משמעות לדורות.


שבת שלום, שנזכה בה בדולב להרבה לב, קדושה וצדק, המשכיות ומשמעות, אורן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה