יד ליד לא ינקה - הפסוק המלא

נכתב על ידי איתיאל, 20/6/2019

 כותב רש"י על דרשת רב לפסוק "יד ליד לא ינקה":

ה''ג: "כל שיש בו גסות הרוח אפילו הקנהו כו'".
ול''ג: "כל הבא על אשת איש",
דלא משתעי קרא אלא בגסי הרוח.

קיבלתי מאבי ומרבותי, שכשהגמרא מצטטת פסוק - לא "להאמין" לה, אלא לפתוח בפנים.

בדקתי, ויש שני פסוקים בספר משלי בהם המילים "יד ליד לא ינקה":

ספר משלי  -  פרק י״א  -  פסוק כ״א:
{כא} יָ֣ד לְ֭יָד לֹא־יִנָּ֣קֶה רָּ֑ע וְזֶ֖רַע צַדִּיקִ֣ים נִמְלָֽט׃

ספר משלי  -  פרק ט״ז  -  פסוק ה׳:
{ה} תּוֹעֲבַ֣ת ה' כָּל־גְּבַהּ־לֵ֑ב יָ֥ד לְ֝יָ֗ד לֹ֣א יִנָּקֶֽה׃

ברור שכאן מדובר על הפסוק השני, שכן הגמרא התחילה לדרוש אותו.

אך יתכן לתרץ את הגירסה בספרים, שרב אכן דרש על הפסוק הראשון, שנמצא בהקשר של אזהרה מאישה רעה (הפסוק הבא הוא "נזם זהב באף חזיר, אשה יפה וסרת טעם"), והגמרא מצטטת את דרשתו, שכן ראוי לדרוש גם כאן לגבי גסות הרוח.

עוד אפשר לתרץ: רב מבאר את המילים "תועבת ה' כל גבה לב" גם בהקשר של עריות, כמו בפסוק: "כי את כל התועבות האל עשו אנשי הארץ אשר לפניכם".

ובפשטות נראה שהתחלף למעתיק השורה שלנו "אמר רב: כל [מי שיש בו גסות הרוח]" עם כמה שורות לפני כן: "אמר רבא: כל [הבא על אשת איש]" (טעות הדומות).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן


חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה