chiddush logo

שבעים פנים לתורה (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דביר, 17/8/2011

 שבעים פנים לתורה.

הביטוי שגור בפי רבים, אך מי שיחפש את המשפט בספרים הקלאסיים (תנ"ך, משנה גמרא) לא ימצא אותו.

הביטוי התפתח ממשפטים שונים.

וכך גם המספר שבעים הוא משפט טיפולוגי בעל משמעות שלקוחה ממקורות שונים.

(מאמר מפורט על התפתחות הביטוי: שבעים פנים לתורה : למהלכו של ביטוי | מחבר: ד"ר חננאל מאק).

 

ניתן לשאול למה צימצמו את פני התורה במספר מסוים, היו יכולים לומר: אלף פנים לתורה, או אין סוף פנים לתורה, או הרבה פנים לתורה?

 לדעתי חכמים היו חייבים לצמצם את פני (גווני) התורה שלא נמצא את התורה מזולזלת, ומפורשת ללא כל גבול, לא כל פירוש מתקבל וישנה מסגרת של פירושים מסודרת ומוגדרת, ויש רק "שבעים פנים לתורה".

 

 

 

החידוש מוקדש על ידי נטלי לעילוי נשמת מסעודה בת זוהרה, ורפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, ולהחיש את הגאולה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
1565 (21/10/2012)
יש עוד מקורות:
זוהר ח"א דף מז ע"ב
זוהר ויקרא כ' ע"א
ועד הרבה מקומות בזוהר

ולטעמו של דבר עיין ליקוטי מוהר"ן ח"א תורה ס'.

ומתוך דבריך נראה שהוקשה לך וכי רק שבעים פנים לתורה,
ובאמת מבואר בספרים שיש שישים ריבוא פנים לתורה ולכל יהודי יש את הדרך שלו והדברים מפורסמים.

ובספר פני דוד על התורה בפרשת יתרו בפסוק זכור את יום השבת לקדשו
שופך אור על העניין ומביא בשם מהר"ח כהן דמ"ש שבעים פנים לתורה היינו לפרש את כל ה פ ר ש ה (בדרך אחד) אבל לפרש פסוקים או ראשי תיבות וכדומה אין לו קץ ואין לו שיעור. [אולי כוונתו למ"ש דכל השישים ריבוא מתחלקים לשבעים פנים]

והאמת שעניין מספר שבעים הוא כנגד התפרטות ניצוצי נשמות ישראל [עיין שער הגילגולים פרק י"א באמצעו] ועניין שישים ריבוא הוא ג"כ כנגד התפרטות יותר מאוחרת [כמבואר שם]
ויעזור לנו השי"ת להבין ולהשכיל בסודות תורתו הק
(להמשך התגובה לחץ כאן )

יצחק ג (21/8/2011)
זה לשון המדרש, במדבר רבה פרשה י"ג:
"לכך הביא מזרק שבעים שקל בשקל הקדש למה כשם שיין חשבונו שבעים כך יש שבעים פנים בתורה"
ציורים לפרשת שבוע