chiddush logo

פרשת השבוע - ויצא

נכתב על ידי אלון, 12/11/2018

 "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים עֹולִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו"

(בראשית כח, יב-יג)

 

במהלך בריחתו של יעקב אבינו מבאר שבע לחרן, הוא חולם את חלום הסולם. פרושים רבים נאמרו בהסבר משמעות החלום. נתמקד בפרשנותו של ר' צדוק הכהן מלובלין (קומץ המנחה, חלק ב, אות עב):

" 'וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה' - הוא שליבות המדרגות בעבודת השם יתברך, מתהום ארעא עד רום רקיעא... 'עֹולִים וְיֹרְדִים' - כידוע שאי אפשר לעליה יותר גדולה בלי ירידה. ומקודם עולים עד איזה מדרגה ואז הירידה. ואחר כך 'וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו' - גם בירידה ה' ניצב... וה' ניצב מדרגה יותר גדולה על ידי הירידה, כידוע"

הסולם מהווה משל לתהליך ההתקדמות בעבודת ה'. יש תקופות של התקדמות ועליה בעבודת ה' ויש תקופות של ירידה ונסיגה. הירידה היא "צורך עליה" מפני שלא יתכן שתהיה עליה בלי שתקדם לה ירידה.

לאחר המילים "יֹרְדִים בּוֹ" נאמר בפסוק "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו", ללמדך שגם בשעת הירידה ה' ניצב על הסולם - גם הירידה היא חלק אינטגראלי מתהליך ההתקדמות והעלייה.

הרצי"ה קוק זצ"ל בשיחותיו על פרשת השבוע מדגיש שיעקב אבינו היה מלא בסיבוכים. בלשוננו אפשר לומר שדרכו של יעקב אבינו הייתה מלאת קשיים, מחסומים ובעיות מורכבות. סיבוכיו של יעקב מתחילים עוד בבטן אימו כשהוא ואחיו מתרוצצים בקרבה, וממשיכים בקשריו עם עשו, עם יצחק אביו שרוצה לברך את עשו ולא אותו, עם לבן שמרמה אותו, עם רחל ולאה, עם דינה, עם יוסף ועוד. כל פעם שיעקב מבקש ליישב בשלווה, הוא נתקל בעוד קושי.

מצד שני, יעקב אבינו הוא הבחיר שבאבות, זוכה שאין בזרעו פסול, זוכה שצורתו חקוקה בכיסא הכבוד ועוד.

ונראה שהדברים תלויים זה בזה, יעקב אבינו הוא 'מומחה' בלהפוך את הקשיים, הסיבוכים והמורכבות לצמיחה, פריצה והתעלות. יעקב אבינו יודע להפוך את הקשיים שבדרך לעוד שלב בעלייה.

דווקא הקשיים וההתמודדויות גורמים ליעקב אבינו להתעלות ולהתגדל - המאבקים מבררים את דרכו: היכולת של יעקב אבינו לשמור על התום - בסביבה שאין בא תום, היכולת להיות נאמן - במקום של בגידה, היכולת להיות ישר - במקום של מרמה, הם המפתחים את כוחות הטוב של יעקב אבינו.

כך כותב הזוהר: "אין אור כאור הבא מתוך החושך" - זוהי דרכו של יעקב אבינו בכל שלב ושלב בימי חייו. וכדברי הרב קוק זצ"ל: "כל נפילה היא מכשרת עלייה כפולה", "הדיכוי העמוק שבא על ידי ייסורים, מזכך את הרוח ואחר כך הוא מוכשר להתאמץ ולהישאר בטהרתו, בהיותו פועל בגבורה גדולות ונצורות".

יהי רצון שנזכה להפוך כל קושי לאבן בניין, כל מחסום להזדמנות להעמקה.

 

הרב נחמיה רענן, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי - ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

הרב גור גלון, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע