chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "נח" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 12/10/2018

 

 

 

פרשת השבוע שלנו, פרשת "נח", מתחילה למעשה בסיום הפרשה הקודמת, פרשת "בראשית": "ויחי למך שתים ושמונים שנה ומאת שנה ויולד בן, ויקרא את שמו נח לאמור זה ינחמנו ממעשנו ועיצבון ידינו מן האדמה אשר אררה ה' .... ויהי נח בן חמש מאות שנה ויולד נח את שם את חם ואת יפת... וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום... ויאמר ה' אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים כי ניחמתי כי עשיתם, ונח מצא חן בעיני ה'".

אחרי כאלף חמש מאות שנה של קיום עולם ואנושות, מחליט ה' להרוס הכול בגלל התנהגות האנשים והוא מוצא רק אדם אחד ואת משפחתו שיהיו ממשיכי העולם, נח.

אבל הפסוק האחרון של פרשת בראשית מעיד ומספר את סיפורו של נח: "ונח מצא חן בעיני ה'".

מפרש על כך הרש"ר הירש בפירושו: "לא: נח מצא חן וניצל מרעה. המבקש למצוא חן בעיני חברו איננו מבקש רק חנינה מעונש וכדו', אלא הוא מבקש ממנו להעניק לו מטובו - לתת את שאלתו ולעשות את בקשתו". 

כזה היה נח, וכך "מצא" אותו ה'. כפי שממשיך לתאר הרש"ר: "כל מה שלב ה' ביקש להשיג באנושות התרכז בנח. עליו הוטל להציל את כל זרע הטוב ולהעבירו אל העתיד".

וכדי לסגור את מעגל אופיו של נח הוא מפרש על הפסוק הראשון בפרשתנו: "אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו..." - "אין הוא מונה את בניו מיד... שעיקר תולדותיו של אדם, ראשית פרי עמלו, הרי הוא אפיו שלו".

נח היה איש וצדיק ותמים ואלה הם קווי האופי שלו שבזכותם הוא מצא חן בעיני ה ועליו בחר ה' להשתית מחדש את האנושות.

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

נח,שם,חם,יפת,אדם,בהמה,רמש,עוף השמים, חנינה,עונש,צדיק,תמים,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה