chiddush logo

זמן גאולה-בר כוכבא

נכתב על ידי יניב, 2/7/2011

"דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל" וגו'(כד.יז) 'ר' עקיבא היה דורש "דרך כוכב מיעקב" דרך כוזבא מיעקב' וכו'(יר' תענית ד,ה)-ובפשטות כיון ששמו המקורי היה כוזבא אז קרא עליו במקום כוכבא כוזבא-ואולי אפילו רק אח"כ שינו שמו לבר כוכבא ולכן כשקרא עליו ר"ע את הפס' קרא לו כוזבא ,אולם לכאורה כיון ששונה שמו בחלק מהזמן לבר כוכבא היה ראוי לקרוא לו בשם זה שממש ישווה לפס'(כוכב)?ואמנם אפשר בפשטות שבאו לומר שהשם בר כוכבא נבע מר"ע..(או שבכלל לא רצו לקרוא לו כוכבא)..אולם אולי אפשר שבאו לרמוז כאן משהו-שהנה דרשו ביר' (מע"ש ד,ו)'חד בר נש אתא לגבי רבי ישמעאל בי רבי יוסי א"ל חמית בחלמאי בלע חד כוכב. א"ל תיפח רוחיה דההוא גברא יהודאי קטל דכתיב דרך כוכב מיעקב' והביא על זה התורה תמימה שכניראה זה אותו סיפור שמובא בברכות(נו,ב)'אמר ליה ההוא צדוקי לר' ישמעאל..אמר ליה חזאי דקטיף לי כוכבא-אמר ליה בר ישראל גנבת' אולם לכאורה זה לא אותו מקרה שהרי ביר' זה 'בלע' ובבבלי 'דקטיף לי' וכן כאן זה רצח וכאן זה גניבה?-לכן ניראה שהחלום שאחריו זה כמו המקרה שביר' 'אמר ליה חזאי דבלעתי לכוכבא -אמר ליה בר ישראל זבנתיה ואכלת לדמיה' שאז זהו בשניהם בליעה -ומוכר ואוכל כספו זה כמו רצח -שאולי זה אותו שגנב קודם ו"גונב איש ומכרו ונמצא בידו מות יומת" שזה כעין רצח שלכן חייב על זה מיתה -כך גם מעשיו כעין שהרג יהודי-ומימלא זה אותו מקרה-בכ"א יש הבדל בין הסיפורים שאצלנו לא מופיע הפס' אלא מובן בכללי שזה יהודי כיון שנימשלו לכוכבים(רש"י) ואילו ביר' מופיע במפורש הפס' שאצלנו שאמנם אפשר שזה אותו מקור אולם בפשטות כיון שלא הובא המקור סימן שסמך על הפס' שאצל אברהם שהמשיל את ישראל לכוכבים הרבים-ומימלא מה המיוחד ביר' שהביא את הפס' של "דרך כוכב מיעקב"?-כך שאולי אף הוא ראה בזה כרמז על בר כוכבא שמת ולכן על אמירה המפורשת של הרג הביא את הפס' הזה-ולכאורה לא מובן שהרי הפס' מדבר על עליה והצלחה שדרך כוכב פרושו עלה הכוכב אז מדוע סומכו לדבר רע-להרג?ובכ"א לא מובן מדוע נאמר כעין פעמיים "דרך כוכב מיעקב" וגם "וקם שבט מישראל" היה מספיק לומר אחד מהם?-אלא שיש הבדל בין "וקם" שזה קימה גמורה ל"דרך" שזה אמנם עליה אבל בדרך של "דרך קשתו"(כמו הפס' שרש"י מביא)ומה המיוחד בחץ וקשת?-כדי שהחץ יעוף קודם הוא נימשך אחורה-כך גם בגאולה קודם יש קשיים ואח"כ עולה קדימה-כעין הנאמר שמלחמה היא אתחלתא דגאולה-מימלא בגאולה יש שני שלבים שזהו האחד(קושי ואז עליה גדולה)ואח"כ בגאולה יש עליה תמידית עוד יותר שזהו השלב השני-ולכן בהתחלה "דרך" ואח"כ השלב השני "וקם"-ולכן ר"ע ראה בבר כוכבא את ה"דרך" שעדיין יש סכנות ולכן זהו השלב הראשון שאפשר שבסוף יתברר שלא הצליחו להביא את הגאולה השלמה כמו שבאמת קרה שנהפך לאסון-שכך גם תמיד בזמן של גאולה כשלא מצליחים זה נהפך לזמן אסון-שלא מצליחים 'להעיף' קדימה(או שמתחילים וזה מסתבך בקשת ולא עף רחוק ונישאר הצרות)ולכן נאמר בדרשתו של ר"ע 'דרך כוזבא' ולא 'כוכבא' לומר שגם כשנהפך לצרה(שלא ראו בו כוכב אלא אכזב)עדיין לא חזר בו ר"ע שהיה זה זמן של גאולה-ראוי לגאולה-רק שלא הצליחו בו להביא את גאולתם-ולכן ביר' (אצל ר' ישמעאל)מובא הפס' בעניין הרג-לומר שפעמים זה לא יוצא גאולה אלא הרג לישראל ,וזהו "דרך כוכב" כמו שפרש"י 'כלומר יקום מזל '-שמצד הזמן זה זמן גאולה-אולם אם לא מגיעה אז הגאולה יוצא אז זמן אסון לישראל..שלא מצליחים להתגבר מעל הצרות-שלא נהפך לגאולה ממש.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע