"וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל" (בראשית מט', טו')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים" ביד בנימין

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

gil.fridman@gmail.com

 

"וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל" (מט', טו')

לִסְבֹּל פירש"י סובל עול תורה (שם). ויש לתהות, מה טעם פירש באחים על דרך פשט וגשמיות, כגון ביהודה יין וחלב, ובגד גדודי מלחמה, ובאשר שמן, וכן על זה הדרך, וכאן לפתע דורש ברוחניות, שעול תורה הוא? וטעם הדבר יתבאר בעזר ה' להלן.

תן דעתך לתיבות וַיֵּט שִׁכְמוֹ. פירש"י: השפיל שכמו (רש"י טו'). ומהו פירוש תיבת שכמו, היינו מהי שכמו שהשפיל? פירש אבן עזרא שכם אחד - חלק אחד (אבן עזרא מח', כב', וביאר עוד, עיין שם). היינו שכם היא לשון חלק, ומכאן וַיֵּט שִׁכְמוֹ היינו השפיל שכמו (רש"י טו'), פירושו השפיל חלקו. ומשמצינו שבשאר הברכות לאחים דיבר בחלק הגשמי, הרי גם כאן דיבר כן בחלקו הגשמי: וַיֵּט שִׁכְמוֹ היינו השפיל חלקו בגשמיות, היינו השפיל חלקו בברכה הגשמית. ומשהשפיל עצמו בגשמיות, ממילא זכה ונתעלה ברוחניות, ונתקיימה בו התעלות בתורה, היינו סובל עול תורה (רש"י טו'). שויתור בגשמיות מעלה ברוחניות, והוא על דרך אומרם ז"ל "קדושים תהיו" פרושים תהיו (מדרש ספרא א', ב'), וכן הוא על דרך אומרם ז"ל פַּת בַּמֶּלַח תֹּאכֵל וּמַיִם בַּמְּשׂוּרָה תִּשְׁתֶּה וְעַל הָאָרֶץ תִּישָׁן וְחַיֵּי צַעַר תִּחְיֶה וּבַתּוֹרָה אַתָּה עָמֵל (אבות ו', ד'). והבן.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן

חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע