chiddush logo

"רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה... כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ " (בראשית מט', ג'-ד')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים" ביד בנימין

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה... כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ " (מט', ג'-ד')

תן דעתך לתיבת אתה, שבגוף שני נאמרה. ובדוק וראה כי ברכות יעקב לבנים נאמרו כולן בגוף שלישי, לשון נסתר, כאילו אינם נוכחים, ואילו לשלושה אחים בלבד דיבר אבינו בגוף שני בדווקא, שפנה אליהם ישירות כנוכחים. האחד בראובן, שנאמר "בְּכֹרִי אַתָּה" (מט', ג'), השני ביהודה שנאמר "אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ" (מט', ח'), וביוסף, שנאמר "מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ, וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ" (מט', כה'). זאת ועוד, רק בשלושת אלה נאמרה תיבת אָבִיךָ, שנאמר בראובן "כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ" (מט',  ד'), ונאמר ביהודה "יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ, בְּנֵי אָבִיךָ" (מט', ח'), ונאמר ביוסף "מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ... בִּרְכֹת אָבִיךָ, גָּבְרוּ" (מט' כה'-כו'). ומה הטעם בזה?

ודע מכאן, שפשט הפסוקים הוא שעומדים היו לפניו לבדם רק ראובן, יהודה ויוסף. ושאר האחים מעט לאחור. ואף ראיה לדבר בדברי רש"י. שבברכה ליהודה פירש"י לפי שהוכיח את הראשונים בקנטורים, התחיל יהודה לסוג לאחוריו (רש"י מט', ח'), ומדוע לא נסוגו כולם? מכאן נלמד שהיו האחים כבר עומדים לאחור ממילא.

והסיבה שעמדו כך רק אחים אלו, לפי שמאורע מכירת יוסף מרחף בתודעתם ובהווייתם ומאז ועד עתה, ולפיכך מי שראו לעצמם רשות לקרב לאביהם לפני מותו הם רק האחים שראו לעצמם זכות כלשהי במכירת יוסף. האחד, ראובן שמתחילה הציל חייו, שנאמר "וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן, וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם" (לז', כא') ואף מעיד בו המקרא כי "לְמַעַן... לַהֲשִׁיבוֹ, אֶל-אָבִיו". השני יהודה, שמעיד בו אף יעקב "מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ" (מט' ט'), ופירש"י סלקת את עצמך ואמרת מה בצע. והשלישי יוסף עצמו, שלא חטא בזה.

 

ואל תתמה שבנימין אינו בהם, שבנימין לא היה במעשה המכירה, הרי פשוט הוא, שבנימין לא היה בניסיון כלל ולכן לא ראה לו זכות לעניין זה. ואל תתמה שהלא גם יוסף לא היה בניסיון ומדוע עמד לפני אביו ובנימין לא, אלא יוסף חלק לו בדבר המכירה, שהתקיימה כנגד שלושת חלקי דיבת האחים הרעה שהוציא (לז', א', ועיין רש"י לז', ב').

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע