chiddush logo

"הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ" (בראשית מא', לח')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ" (בראשית מא', לח')

כידוע, איש בתורה – אדם חשוב. כגון בסיפור המרגלים: "כולם אנשים"-  כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות (רש"י במדבר יג', ג').

 

יוסף בבית פוטיפר לאורך הסיפור מתייחס אל פוטיפר כ-"אדוניו". 8 פעמים בבראשית לט' פסוקים ב' עד כ' מופיע הביטוי "אדניו" או "אדני". רמז לענוותנותו. מול פרעה מגיע כידוע לשיא הענווה באומרו - "בלעדי":

"וַיְהִי, בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי: וַיַּרְא אֲדֹנָיו, כִּי יְהוָה אִתּוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה, יְהוָה מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ: וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו, וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ; וַיַּפְקִדֵהוּ, עַל-בֵּיתוֹ, וְכָל-יֶשׁ-לוֹ, נָתַן בְּיָדוֹ... וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת-אֲדֹנָיו אֶת-עֵינֶיהָ, אֶל-יוֹסֵף; וַתֹּאמֶר, שִׁכְבָה עִמִּי: וַיְמָאֵן--וַיֹּאמֶר אֶל-אֵשֶׁת אֲדֹנָיו, הֵן אֲדֹנִי לֹא-יָדַע אִתִּי מַה-בַּבָּיִת; וְכֹל אֲשֶׁר-יֶשׁ-לוֹ, נָתַן בְּיָדִי...וַתַּנַּח בִּגְדוֹ, אֶצְלָהּ, עַד-בּוֹא אֲדֹנָיו, אֶל-בֵּיתוֹ...  וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנָיו אֶת-דִּבְרֵי אִשְׁתּוֹ, אֲשֶׁר דִּבְּרָה אֵלָיו לֵאמֹר, כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה, עָשָׂה לִי עַבְדֶּךָ; וַיִּחַר, אַפּוֹ : וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ, וַיִּתְּנֵהוּ אֶל-בֵּית הַסֹּהַר--מְקוֹם, אֲשֶׁר-אסורי (אֲסִירֵי) הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים; וַיְהִי-שָׁם, בְּבֵית הַסֹּהַר"  (בראשית לט' ב'-כ'). וכן נאמר: "וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת-פַּרְעֹה לֵאמֹר, בִּלְעָדָי:  אֱלֹהִים, יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹה" (שם מא' ,טז')

 

ודע, כי מתוך ענוותנותו של יוסף, כך זוכה שבסופו שם תוארו מתהפך. הנה נכתב לנצח נצחים בתורה הקדושה, וכן מוכתב על פיו של השליט העולמי דאז – פרעה, כי יוסף הוא "איש": "הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ" (שם מא', לח')

 

זהו כעין מה שנאמר: "כָּל הַמְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה מֵעֹנִי, סוֹפוֹ לְקַיְּמָהּ מֵעשֶׁר.
וְכָל הַמְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה מֵעשֶׁר, סוֹפוֹ לְבַטְּלָהּ מֵעֹנִי" (אבות ד', ט').

 

ואם תתמה, שהרי יוסף מכונה "איש" עוד פעמיים לפני כן, להלן ביאורם:

א.       המקום הראשון, מיד בתחילת סיפור פוטיפר, יוסף מכונה על ידי התורה "איש מצליח". אך ראה כי גם כאן אין הכינוי "איש" סתם, לשון גדולה, אלא תואר יחיד בשתי מילים: "איש מצליח", וראה זאת לראייה בטעמי המקרא: "וַיְהִ֖י אִ֣ישׁ מַצְלִ֑יחַ" (בראשית לב', ט') ואין התיבה "איש" עומדת כתואר ליוסף לבדה. זאת בניגוד ל-"איש" סתם ב-"וַיֹּ֥אמֶר פַּרְעֹ֖ה אֶל-עֲבָדָ֑יו הֲנִמְצָ֣א כָזֶ֔ה אִ֕ישׁ" (שם מא', לח'), וראה בטעמי המקרא שהתיבה "איש" עומדת לבדה כתואר ליוסף.

ב.       המקום השני, מיד לאחר שעומד בניסיון הסופי עם אשת פוטיפר היא עצמה מכנה אותו "איש": "וַתִּקְרָא לְאַנְשֵׁי בֵיתָהּ, וַתֹּאמֶר לָהֶם לֵאמֹר, רְאוּ הֵבִיא לָנוּ אִישׁ עִבְרִי" (לט' ,יד'). ודבר זה ברור הוא, הנה בעת העמידה בניסיון קשה זה, בוודאי ראוי הוא יוסף להיקרא "איש".

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע