chiddush logo

גרים

נכתב על ידי יניב, 6/6/2011

מו"ר הגאון האדיר הרב חיים דרוקמן שליט"א מביא בשיעור על גרים(לשבועות) שישנם 2 סוגי גרים-האחד הוא גר שהוא משהו בינוני בין אדם ליהודי(שהם 2 מדרגות ניפרדות)והוא נימשך להתגייר ויש נשמה של יהודי שחטאה והתגלגלה לגוי והוא בא ומתגייר-והוסיף שבכך יובן שבמקום אחד נאמר שאין הגר יכול לקבל נבואה ובמקום אחר כתוב שיכול שזה משום שזה שממדרגת בינים אינו יכול להתנבא ואילו אותו אחד שבא מגלגול יכול להתנבא,וניראה שע"פ זה יובן כיצד יש 2 דעות הפוכות על "קשים גרים לישראל כספחת"(קידושין ע' ע"ב) שלרש"י זה "שאינם זהירים במצות והרגילים אצלם נמשכים אצלם ולומדים מעשיהם" ואילו לרבנו אברהם גר(בתוס')"לפי שהגרים בקיאין במצות ומדקדקין בהם קשים הם לישראל כספחת דמתוך כך הקב"ה מזכיר עונותיהם של ישראל כשאין עושין רצונו" איך אפשר 2 דעות הפוכות לגמרי?(ובפשטות יש כאלו ויש כאלו)-אלא שע"פ ההסבר של הגר"ח דרוקמן שליט"א אפשר ליישב שתלוי באיזה גר מדובר כיון שיש 2 סוגים-ומימלא התנהגותם בהתאם למקורם-ואולי אלו שהתגלגלו כיון שחזרו אחרי תיקון לכן הם הצדיקים ואילו גרים שממדרגת בינים כיון שהם בינונים לכן קרובים לחטוא..ואולי יותר מזה -אפשר לומר גם הפוך שאותם שחטאו כיון שחטאו זה מרמז עליהם שקשורים לחטא ולכן קרובים לחטוא ואילו גרים מדרגת בינים כיון שמדרגתם בינונית ובאו לישראל סימן שהם נוטים לקדושה ולכן לא חוטאים-ומימלא כיון שאפשר כך או כך יובן הדעה שם בתוס'-"וי"מ לפי שכל ישראל ערבין זה בזה" ואמר על זה תוס' "ולאו מילתא היא דהא לא נתערבו בשביל הגרים כשקבלו תורה" וכו'-ולפי מה שאמרנו אפשר שאותו 'י"מ' סובר שמי שחוטא הוא מהיהודי שחטא והתגלגל ומימלא גם עליו חלה הערבות שהרי הוא היה בסיני יהודי לכל דבר ואילו לתוס' מי שחוטא הוא הדרגה הבינונית ומימלא הוא התגייר ובסיני היה גוי ועליו לא היתה ערבות.(ואולי אפשר ליישבם שתלוי בזמנים ובמקום שכשבנ"י חוטאים אז גם אותה נשמה שהתגלגלה נימשכת וחוטא ואילו כשצדיקים אז גם אותה נשמה שהתגלגלה נעשית לצדיקה)

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע