chiddush logo

היהודי אינו "כמו כולם". למה?

נכתב על ידי אברהם לוי, 24/5/2011

היהודי אינו "כמו כולם". למה?

  וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה... שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵייִשְׂרָאֵל  (במדבר א' א'- ב').

  לא פעם ולא פעמיים שומעים אנו את השאלה המפורסמת:

  מדוע היהודים חושבים שהם "נזר הבריאה"? למה הם מרגישים"עליונות" על שאר האומות?

  שאלה בסיסית ועסיסית זו מקוממת רבים ונכבדים מאומות העולם, ולצערנו גם רביםמאחינו הרחוקים. ומה באמת התשובה עליה?

 ברשות הרבים וברשות היחיד, נעצים את השאלה - ונחמם את הגִזְרה עוד קצת:

  על הפסוק "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"המופיע בפרשתנו, כותב הכלי יקר את התוכן הבא: העולם מחולק לשתי קבוצות, וכל קבוצהמונהגת על ידי בורא עולם "במסלול מסוים".

  קבוצה אחת - זו הקבוצה של החיות והבהמות וכל אומות העולם. בקבוצה הזו אין"השגחה פרטית" על כל יחיד ויחיד, אלא יש "השגחה כללית", עלכללות הקבוצה. אך יש קבוצה נוספת, יקרה מזהב ומפז, ולקבוצה הזו קוראים "עםישראל". בני הקבוצה הזו לא מונהגים "בכלליות", אלא כל אחד ואחדמתוכה הוא בן יחיד ויקיר - וחשוב כאומה שלימה, והוא מונהג "בהשגחהפרטית" (כלי יקרא'ב').

  בכדי שנבין יותר טוב מה ההבדל בין השגחה כללית להשגחה פרטית, נתעמק בדוגמאהבאה:

  כאשר ירקן קונה עגבניות בשוק הסיטונאי, הוא בודק את המכולה "באופןכללי" ולפי זה הוא קובע את כדאיות העסקה ואת המחיר. ואם הוא מגלה שהרוב רקוב,הוא נוטש את המכולה.

  אך כאשר סוחר תכשיטים קונה טבעות זהב, הוא לא בודק את "כללותהמכולה" שמציעים לו, אלא בודק "כל טבעת באופן אישי" - ומשלם עליהבנפרד. כמו כן, אם סוחר התכשיטים יגלה שרק טבעת אחת מוצאת חן בעיניו מתוך כמהמאות, עדיין הוא יבצע את העסקה ולא ימאס בה. שהרי בעסקי התכשיטים, כל תכשיט -זה עסקה בפני עצמה.

  הדוגמא הזו של העגבניות והטבעות - מאוד מוחשית, אלא שעדיין היא חיוורתלעומת המציאות - ולא משקפת מספיק את "היחס האישי" וההנהגה הפרטיתשאבא'לה שבשמיים רוחש כלפי כל יהודי. וכדי שנבין באיזו רמות מדובר, נצטט כאן אתדברי המדרש על הפסוק הנ"ל, ואלו דבריו הקדושים:

  אמר הקדוש ברוך הוא למשה. משה! כל מה שאתה יכול לרומם את ישראל, תרומם. שאםרוממת אותם, כאילו רוממת אותי (פסקתא רבתי,הובא באוצר המדרשים במדבר א' ב').

  בורא עולם מחבב את ישראל כל כך, עד כדי כך שהוא מודיע למשה שמי שמכבד יהודיומשקיע בכבודו, יש לו נחת מכך - כאילו שכיבדו אותו.

  נכון שזה מחמם את הלב היהודי ונוסך בו כוחות? אלא שגם הידיעה הזו עדיין לאמשקפת במדויק את האהבה והחיבה שה' רוחש לעם ישראל, ואם רצוננו להבין את עוצמתהחביבות של עם ישראל אצל בורא עולם, הבה נתעמק בפסוק הבא:

  נאמר בנביא: הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם - אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים, כִּימִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ - זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד, עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ,רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ נְאֻם ה' (ירמיהול"א י"ט).

  בפסוק הזה בורא עולם מכריז ומודיע בכל העולמות - שעם ישראל הם "הבןיקיר" שלו, "הילד שעשועים" המתוק והאהוב, ואפילו כאשר הם חוטאיםומורדים בו - עדיין בורא עולם מסתכל עליהם כעל בן יקיר וילד שעשועים, ומתמלא עליהםרחמים עד אין קץ (מלבי"ם).

  לא יאומן לאיזו רמה גבוהה עם ישראל הגיע, ואיזו חן ומתיקות יש לו אצל בוראעולם.

  כעת עולה וממריאה השאלה שבראש המאמר, ביתר שאת ויתר עוז! מהו סוד הקסם שלעם ישראל - שבאמצעותו הם הגיעו למעמדם הנשגב והפכו לנזר הבריאה, עד כדי כך שבוראעולם אוהב אותם גם כאשר הם חוטאים?

  מדוע "כל יהודי" מקבל בשמיים "יחס אישי והשגחה פרטית"- כמו של אומה שלימה, ואילו אומות העולם לא זכו לכך? למה האפליה הגדולה? התשובהלחידה הזו, טמונה באינפורמציה הבאה:

  לפני למעלה מ3,300 שנה - פתח בורא עולם את בית גנזיו והוציא משם את התורה,וחיפש מישהו שיסכים לקבלה. הבורא השתמש במילים הכי יפות ומפתות - והציע את התורהלכל דורש, וכך הכריז באוזני אומות העולם:

  עמים יקרים! מתנה טובה יש לי, ומרוב יוקרתה וחשיבותה - היא הייתה עד היוםבבית גנזי. מדובר במתנה הכי יקרה שיש בעולם - אשר היא השעשוע שלי (רבינו יונה אבות ב' י"ד), ואני מוכן לתת אותה בחינם לכלהחפץ בה. האם רצונכם לקבלה?!

 כאשר שמעו אומות העולם את ההכרזה הנפלאה, במקום להתמגנט למתנה ולקבל אותהבזרועות פתוחות - ולהאמין שבאמת מדובר "במתנה טובה ויקרה ונפלאה" אשרזכות לקחתה ולאמצה, הם בחנו את "העִסקה" בצורה מסחרית - ושאלו את הבורא:מה כתוב בתורה הזו? והבורא השיב: לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב... (נקודות יסודלשמירה על חיי חברה תִקְנִיִים). כאשר שמעו זאת אומות העולם, השיבו לבורא שהםמעדיפים לחיות חיי הפקרות נטולי ערכים ורסן - והם מוותרים על "המתנההטובה" שלו.

  הבורא עבר מאומה לאומה, וכולם דחו את מתנתו!!! אף אומה לא הסכימה להתאמץולעשות צעד לכבוד התורה, וויתרו עליה מרצון.

  כיוון שכך, נטש הבורא את האומות ופנה לעם ישראל, וכה אמר להם: מתנה טובה ישלי בבית גנזי ותורה שְׁמָהּ, וחפץ אני לתת לכם אותה.

  שמעו בני ישראל את הבשורה, והכריזו כולם פה אחד. נעשה ונשמע! הם התבטלווהתגמדו בפני בורא עולם וקיבלו את מתנתו "בעיניים עצומות", מבלי לברר מהכתוב בה - ומבלי לבדוק את "טיב הסחורה".

  הפשטות והתמימות הזו של עם ישראל עלו לשמיים ועשו רעש גדול בכל העולמות,ובאותו רגע ירדו מלאכי השרת וקשרו לכל יהודי שתי כתרים על ראשו. אחד כנגד"נעשה" - ואחד כנגד "נשמע" (שבת פח.).

  והנה הגיע שלב "מסירת המתנה" לעם ישראל, ועם ישראל עשה את ההכנותלקבלת המתנה. שלושת ימי ההגבלה, התקדשות ופרישות וריבוי האחווה, תיקון המידות,חיזוק האמונה... ובהגיע היום המיוחל יום ו' בסיוון, ניתנה התורה בקולות וברקיםוענן ושופר - תוך כדי פתיחת כל הרקיעים וגילוי שכינה עצום, ובאותו רגעעם ישראל החליף זהות - והפך לבניו נבחריו של מלך העולם, וזכה לשְלל התארים הבאים: בְּנִיבְּכֹרִי (שמות ד' כ"ב), הֲבֵּן יַקִּיר לִי... יֶלֶדשַׁעֲשֻׁעִים (ירמיה ל"א י"ט), ובאותו מעמד בורא עולם הכריז בפניעם ישראל את המילים המרגשות וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם (הושע ב' כ"א),עם ישראל התקדש כל כך באותו מעמד, עד כדי כך שאומר הזוהר הקדוש אתהמשפט המדהים הבא: בורא עולם - ועם ישראל - והתורה - זה דבר אחד (זוהרשמיני ל"ו ע"א), ומשום כך גם אסור לספור אותם. שהריהספירה מראה שמדובר כאן "בהרבה יחידות", בו בזמן שבמציאות מדובר"ביחידה אחת" (פנים יפות במדבר א' ב').

  כעת התמונה מובנת, והשאלה שבראש המאמר מתיישבת, ומובן מדוע המילה"גזענות" כבר לכאן לא שייכת. שהרי עם ישראל התחתן עם התורה וזכה להיות"חתנו של מלך העולם", ומה הפלא שהוא הפך לנזר הבריאה - ושהוא מקבל"יחס אישי והשגחה פרטית"?

  מתברר גם שאומות העולם לא יכולים לטעון שום טענה על כך, שהרי גם להם הוצעההתורה - אך הם מאסו בה. ומה להם להלין על ייחוסם וגדולתם של ישראל?

  ואת התורה הנפלאה הזו אנו לומדים ובה עמלים, על פיה אנו צועדים ואת מצוותיהמקיימים, ובכל שנה אנחנו מקבלים אותה מחדש "בחג השבועות". ומי שעושה"הכנה רוחנית" לכך, זוכה בחג השבועות למעמד הר סיני "אישי" - ומרעיפיםעליו משמיים שפע תורני ואורות רוחניים נפלאים, ונשמתו מתרוממת לפסגות הגבוהותביותר.

  אכן "התורה" היא הקסם והסוד והכוח והעוצמה והגדולה והייחוס של עםישראל, עד כדי כך שראינו בפרשה הקודמת שבורא עולם התנה את כל השפע בקיום התורהוהמצוות. אם בחוקותי תלכו - ותהיו עמלים בתורה (רש"י ויקרא כ"ו ג'), אזי תזכו לכל השפע והברכה. ואםלהיפך, אזי...

  יהודי יקר, הבנת את מעמדך?! אתה לא כמו כו...לם. אתה מרומם ומורם מעם, אתהמחותן עם מלך העולם, אהובו של הבורא, הבן יקיר שלו, הילד שעשועים הקטן והמתוק, זְכוֹרשבורא עולם אוהב אותך תמיד - ושעליך נאמר "בורא עולם וישראל והתורה זה דבראחד". תתחיל לחייך, תביט על עצמיך בעיניים אחרות, תפנים שהכיפה שעל ראשך - זההכתר, הכובע והחליפה והציצית - הם בגדי המלכות, הטלית גדול שעליך - זו האדרתהמלכותית, ואתה עצמך "נסיך", בנו של מלך העולם.

  מי שמתעמק בנתונים הללו מתעוררת אצלו אהבה וכיסופים לה', והוא מצליח להמריאברוחניות "בלי הפסקה" - ואף ניסיון ופיתיון לא יכולים להזיז אותו.

  לאחר שהבנו את מעמדנו הרם והנשגב, והפנמנו שכל מעמדנו נובע "מקבלתהתורה וקיומה", כאן המקום לציין נקודה קטנטונת - אך מאוד חשובה.

  חכמנו לימדו אותנו שהתורה היא גם "סם חיים", וגם "סםהמוות".

  אם האדם מדקדק בתורה ומפשפש בה בדקדקנות מלאה - ועמל בה בכל כוחו, אזיהתורה נעשית לו "סם חיים" ומביאה עליו "כל טוב", את כל טנא הברכותואת סל הישועות המופיעים בפרשת בחוקותי. אך אם האדם לומד את התורה ברפיון ובלאיגיעה, אם הוא ניגש אליה כלאחר יד - ולא מביט עליה כעל "משהו מיוחד",אזי נעשית לו התורה "סם המוות", ובמקום לשאוב ממנה כוחות וברכות - הואמקבל את ההפך (שבת סגע"א ופ"ח ע"ב, ברש"י ד"ה למיימינים).

  וכמו שלגבי "לימוד התורה" יש שתי שבילים, כך גם לגבי "קיוםהתורה" והמצוות" יש שתי שבילים, וכמו שנאמר "כִּי יְשָׁרִיםדַּרְכֵי ה' וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם"(הושע י"ד י').

  ומי ששואף לדבקות בעבודת ה' ולעשות נחת רוח ליוצרו, אפילו אם הוא בעל תשובהמתחיל ועבודת ה' שלו נמוכה ופשוטה, ידע נאמנה שהוא אהוב וחביב מאוד אצל מלך העולם- ובורא עולם שמח בו, וגם עליו נאמר "וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם" -עם הצלחה וסייעתא דשמיא. אך מי שחי אחרת ומחפש חידושים ורועה בשדות זרים ומצנזרומשדרג את התורה איך שבא לו, גם המצוות המעטות שהוא מקיים - לא יטהרו את ליבו,ועליו נאמר "וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם" (רד"ק שם בפירוש ב' בשם אביו).

  מה כוונת המשורר החזן והפייטן? על מה הרעש והקצף והבלגן?

  מאז ומעולם עם ישראל קִיים את התורה בדקדקנות נפלאה ולא עשה חשבון של"מה אנשים יגידו", אלא עניין אותו רק מה שה' אומר. במשך אלפי שניםיהודים עלו על המוקד ומסרו את נפשם וממונם על התורה ומצוותיה, ולא הסכימו לחרוגולערוק מהתורה - אפילו לא כחוט השערה.

  גם בדורות הקודמים שהייתה תקופת ההשכלה וההתחדשות - והיו תינוקות שפזלוונזלו החוצה והחליטו לשדרג את התורה ולעשות לה update, עמדו גדוליהדור בפרץ ונלחמו במרץ על צביון וביצור חומת הדת, והכריזו קבל עם ועולם השקםוהערב: יהודים יקרים, תורתנו היא ייחודית. היא לא נוצרה על פי "לוגיקהאנושית" - אלא היא הוראות ישירות מִמלך העולם. כיוון שכך, הטעם האישיוהלוגיקה הגשמית שלנו - מתקפלים ומתאדים ליד התורה הקדושה, וכל המרים יד בתורת משהומשפץ אותה בהתאם לאופנה ולמודרניזציה, אין זה שיפוץ התורה - אלא ניפוץ התורה,ועקירת והריסת והחרבת חומת הדת. זו הייתה השקפת עולמם של היהודים במשך אלפי שנים.

  והנה הזמן חלף ודלף, עם ישראל זכה לשוב לארץ ולפתח את עולם התורה ולהפריחאת השממה הרוחנית. ישיבות, כוללים, תלמודי תורה, מדרשיות לבעלי תשובה, סמינריםלקירוב רחוקים... הפעילות הרוחנית התעצמה והיהדות התפשטה לכל פינה - והשמחה הייתהרבה, עד שצצו ראשי קלבסה - אשר יראת ה' לא נודפת מהם, והחליטו שהתורה מדי עתיקהומיושנת - וחובה לשנות את המצב הזה. אך למה לדבר בחידות אם אפשר לשלוף דוגמאות? האמתהיא שיש הרבה דוגמאות לכך, ונציין כאן שלושה נקודות ממשנתם והשקפתם הקלוקלת:

  1) ריבוי הילודה זה הרס התאהמשפחתי וצריך להילחם בנגע הזה.

  ואפילו שבדרך כלל מדובר במשפחות עניות שפת לחמם דלה וצמוקה, נעשה להם קיצוץבקצבאות הילדים - ונלחם בפת לחמם.

כאן המקום לציין שגם פרעה חשב כך,גם הוא לא אהב את ריבוי הילודה היהודית - ונלחם בכל הכוח לצמצם אותה (שמות א' א' - כ"ב).

   [נ.ב. להיכןנעלמו כל העמותות המתוקות שתמיד דואגים לטובת הילד? מדוע קולם נדם וראשם נרדם? למההם לא טענו שהחוק הזה פוגע ישירות בילדים?].

  2) חומר הלימודים בישיבות ובבית הספר - מיושן מדי ופרימיטיבי,וחובה לשלב בתוכו לימודים נוספים - ולממש את תוכנית הליב"ה ומבחנימיצ"ב.

  זהו. נגמרו הבעיות במדינת ישראל, הכל וורוד ופורח, החינוך מושלם ומערכתהמשפט "מובטלת", כל מה שנשאר לטפל - זה בַּבּוֹרוּת של החרדים וצורתלימודם המיושנת, ויש להילחם בזה בכל הכוח ואפילו לקצץ להם מהתקציב הממשלתי, עד שלאיוסר הנגע הזה מתוך מדינתנו החמודה.

  היש אבסורד גדול מזה? באים אנשים שתוצאות חינוכם כבר אינה בגדר סוד, מערכתאשר זכתה להעמיד דור מלא פשע ורשע, עם בעיות של סמים ואלימות וסחטנות והרשימה עודארוכה ועמוקה... ולאחר "ההצלחה" הכבירה הזו, הם "המבינים"בחינוך מנסים להתערב בחינוך התורני הקדוש והטהור שהוכיח את עצמו מאז ועד היום,ולמרות ההצלחה של החינוך התורני - מנסים לשנות אותו.

  (עם עובדות לא מתווכחים. והרי זה לא סוד שעוד לא התקבלה תלונה אחת במשטרהעל מעשה שוד וונדליזם שעשו תלמידים חרדיים בבית הספר, ואילו בחינוך החופשי...בחינוך התורני עדיין לא היה מורה מוכה אחד, ואילו בחינוך האחר... בחינוך התורניהלימודים הם 100% מהזמן שהוקצב לשיעור, ואילו... בחינוך התורני הדרך ארץ והכיבודהורים מרקיעים לשחקים, ואילו...)

 3) למרות שאנו "עַם הספר" - יש כאלו שאוחזים שלימוד התורה אינו"ערך עליון", ויש להילחם בו ולכרסם בתקציביו - ולהתיש את הכולליםוהישיבות.

  לכן צריך לבצע "ביקורות נוכחות" למוסדות התורניים - בצורה הכידרמטית, עם מצלמות ונעילת דלתות, ואוי למי שיהיה בשירותים באותו רגע! יש סיכוישהוא יימחק מהרשימה, וכל הכולל הנהדר שלו - יהפך להיות "נעדר" - והתמיכהממנו תוסר (אם יחסרו אחוזי הנמצאים). מה שמעניין זה שבאוניברסיטאות לא עושיםביקורות כאלו. ובאמת מדוע לא?

  [לתמימים שמדקלמים שהיחס הזה מגיע לחרדים בגלל "פרשייתהמתמידים", נזכיר שבשנת 2001 הייתה בעולם האוניברסיטאות פרשייה הרבה יותרמסובכת ופלילית. הפרשייה נקראת "פרשת הונאתהתארים הגדולה" של שלוחי האוניברסיטאות בחו"ל, אשר סיפקו מאות תאריםאקדמיים למורים ושוטרים ואנשי צבא ועובדי ציבור, תמורת בצע כסף.

  אנשים ששילמו 5000$ קיבלו תוך שבועיים תעודה של בוגרי אוניברסיטה עם תוארראשון ושני - מבלי שנכחו באוניברסיטה מעולם, ובאמצעותה הגדילו את משכורתם על חשבוןמשלם המיסים. למרבה הבושה הפרשייה הייתה סבוכה והתלכלכו בה רבים וטובים - ואפילובעלי תפקידים בחינוך ובביטחון, וכפי שמופיע בציטוט החלקי מהכתבה שנכתבה בזמנו:

  חוקרי מפלגת ההונאה בתל אביב החלו בחקירה סמויה... תוך כדי החקירה הגיע מידע הנוגע למזכ"ל הסתדרותהמורים וסגנו.

   השניים חשודים שקיבלו תארים אקדמיים פיקטיבייםמשלוחות שתי האוניברסיטאות "לטביה וברינגטון", ובאמצעות תארים אלו קיבלותוספות שכר משמעותיות. השניים נחקרו והודו במרבית החשדות המיוחסות להם. חמור מאדשלאנשים בתפקיד בכיר בתחום החינוך, מיוחסת אשמה שכזאת. המשטרה גילתה שעוד בכירים, קצינימשטרה וצבא ואישי ציבור בכירים, רכשו את תואריהם במרמה... נראה כי נפתחה פה"תיבת פנדורה", המגלה שחיתות וסיאוב בדרגה שקשה להעלות על הדעת. עד כאן הציטוט. (הכתבה שמורה במערכת העלון).

  נו, לאחר שמתברר שגם באוניברסיטאות הייתה פרשייה - ומדובר בהיקף ששם בכיסהקטן את פרשיית המתמידים, אם כן מדוע רק את מוסדות החרדים בודקים בצורה הנ"ל- ואילו את האוניברסיטאות והסטודנטים לא?

.   חייבים להודות שהמכנה המשותף לשלושת הדוגמאותהנ"ל, הוא אחד. יש אנשים שחושבים שהתורה וותיקה ועתיקה מדי, ומשום כך הםמתאמצים להחליף את הגישה והשיטה. למעט את ריבוי הילודה, לסגור את הכולליםוהישיבות, ולשנות את תכני הלימוד התורני - בהתאם לצו האופנה וצבע האפונה.

  וממה נובע הרצון הזה להשתנות ולשנות? מהרצון להיות ככל הגויים.

  לא עוד חריגים ומשונים, גלותיים ומיושנים, אלא "כמו כולם". לזרוםבקו של כל העולם, ולחשוב ככל הגויים.

  יהודים מתוקים, אחים חביבים, הוגי דעות ומשוררים. צר לנו לאכזב אתכם, אבל לאורמה שדיברנו לעיל - חובתנו להכריז באוזניכם את התמליל הבא:

  עם ישראל היה חריג מכל האומות - ובעזרת ה' הוא גם יישאר חריג. עם ישראלאינו כמו כולם. עם ישראל זה משהו מיוחד!

  הוא מחובר לבורא, הוא פסגת האנושות ובחיר הנבראים, הוא מחותן עם מלך העולם- והבורא הכריז עליו את המילים וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם (הושע ב' כ"א). וכל זה בזכות מה? בזכות התורה.

 וככל שנתחזק יותר בקיום התורה וניצמד יותר למצוותיה"הכאילו" מיושנים, מעמדנו ועוצמתנו רק יתגברו - ונהיה אור לגויים. אך אםנתנזר מהתורה וחינוכה הטהור - ונייצר לנו תורה אחרת, "כאילו" יותרמתקדמת וזורמת, בו ברגע נאבד את כל מעלתנו.

  אם כן, מיהו זה ואיזהו אשר בכוחו להתערב ולהשתרבב ולהתערבב בתוך המערכת התורנית- ולעשות בה שיפוצים? האין מובנת דרכם של בני התורה "לשמור על המקורות"ולהיצמד במדויק להוראות?

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה