chiddush logo

למה נבחרה אסתר (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי רוני, 13/3/2010

 

תחי המלכה

הרקע לסיפור / פרק א'

בַּיָּמִים הָהֵם כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ אֲשֶׁר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה:  בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו חֵיל פָּרַס וּמָדַי הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת לְפָנָיו: (אסתר פרק א, ב-ג)

כידוע לכל חוקר היסטוריה הדבר הראשון שקורה לאימפריה כשמלך חדש עולה לכס המלכות, זה מרידה, כל העמים מנסים לתפוס טרמפ על הבלגן שבהחלפת המלוכה כדי למרוד ולקבל עצמאות. וכמו שקורה בכל הממלכות המלך יוצא לסדרת מלחמות כדי לדכא את המרידות, סביר להניח שכך גם קרה אצלנו, מה עשה המלך שלוש שנים? הוא דיכא מרידות בכל מלכותו, עשה מלחמות והרג הרבה אנשים.

מלחמות לא יכולות להמשך לעד, ובאופן כללי אי אפשר לנהל ממלכה בצורה כזאת. המלך אחשורוש בסיום המלחמות מחליט לעשות משתה לכל הקצפת של הממלכה, כל מי שעשוי להוביל מרידות וכל מי שצריך להיות נחמד בעיניו. הוא מזמין את השרים, העבדים הקרובים, ראשי הצבא והשליטים המקומיים. סוג של משתה פיוס של "להתחבר מחדש בצורה יפה".

כמובן שאחרי שהוא נלחם בהם שלוש שנים, הסעודה מתחילה קצת קר, ולאט לאט עם הזמן הם נפתחים ומתחיל להיות חיבור בינהם, בשלב מסוים מחליט המלך להביא את אשתו המכובדת עם כתר המלכות בראשה, שתכיר את שרי המדינות וששרי המדינות יכירו אותה, אקט נורמטיבי לחלוטין. כשמזמינים אותך לפגישת עבודה אתה מגיע לבד בלי האישה, כשחברים מזמינים אותך למסעדה או לחתונה אתה מגיע עם אשתך גם אם אין לה שום קשר לאירוע, כי ככה מקובל שאם אתם חברים אז גם האישה מגיע.

דווקא בשלב הזה, כשהקשר בין המלך לשריו מתייצב ומגיע לרמה שהוא מרגיש בנוח להביא את אשתו לסעודה איתם, דווקא אז ושתי עושה בעיות, ולא רק שהיא מביישת אותו שהיא לא מגיע אלא היא גורמת לבעיות משפחתיות לכל שרי המלך. ררררר עד שהמלך הצליח ליצור איתם קשרים טובים היא עושה דאווינים והורסת הכל. המלך מתעצבן ומוציא אותה מהזירה (כנראה מסדר לה חדר חדש מתחת לאדמה).

חיפוש המלכה / פרק ב

אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כְּשֹׁךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אַחֲשְׁוֵרוֹשׁ זָכַר אֶת וַשְׁתִּי וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה וְאֵת אֲשֶׁר נִגְזַר עָלֶיהָ: (אסתר פרק ב, א)

לע"ד החלוקה לפרשיות היא החלוקה המשמעותית ביותר בלימוד תנ"ך. פרק א' (לפחות הסוף שלו) עוסק בושתי ופרק ב' (לפחות תחילתו) בחיפושי המלכה. אם הפסוק היה מבטא געגוע לושתי או חרטה על אשר נגזר עליה, היה על הפסוק להופיע בסוף פרק א'! מה המשמעות של הימצאותו בראש פרק ב'? התשובה היא פשוטה זה הקדמה לפרק ב', עכשיו המלך הולך לחפש אישה, המגילה מספרת לנו מאיפה המלך מגיע כשהוא בא לחפש מלכה, המלך זוכר את ושתי, את מה שהיא עשתה ואת מה שנגזר עליה, המלך מפיק לקחים ויבחר אישה בהתאם.

ננסה להיכנס בראשו של מלך, מלך מכובד לא בן 15, כנראה לא נחבא אל הכלים, לא טיפש, מלך. עכשיו ננסה להיות שדכנים, מי מתאים למלך כזה? נסיכה שגדלה בנימוסי מלכות, בוגרת, חכמה, ברת שיח, משהיא עם אופי, מלכה[1]. ועכשיו נראה מה המלך מחפש?וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה (אסתר פרק ב, ג) רגע רגע, הוא לא מחפש בארמונות המלוכה? מה התנאים? נערה, בתולה ונראית טוב. בלשון החז"לית נערה היא בחורה בגיל 12 עד 12 וחצי, גם אם לא נקבל את הגישה הזאת המילים נערה בתולה וטובת מראה מצביע על גיל לא גדול[2], לא דיברנו כלום על האופי, מנת משכל או כל אחד מהתנאים האחרים.

אז למה אסתר?

כבר 4 שנים שהמלך נמצא כל לילה עם אישה אחרת, הכל סבבה, לו זה לא מפריע, אף אחת לא עושה לו בעיות, הכל טוב.

זום לממלכה. בחישוב קל לפחות 1400 נערות בתולות יפות כבר נלקחו אל המלך ולא חזרו, נכון יש למלך ממלכה גדולה, אבל האנשים לאט לאט רואים, הינה הילדה היפה של השכן נלקחה למלך, והינה הבת של הזה מהעבודה, והנה עוד אחת, די! הוא לוקח את כל הבנות היפות, מתי זה יגמר כבר? עד מתי?!?!

המלך צריך אישה... מצד שני למלך יש מסכנות ממקרה ושתי, בעצם צריך מלכה אבל לא באמת מלכה, מן פיקציה שכזו, זה מה שצריך, מלכה כזאת שלא תפריע לה שהמלך מקבץ נערות בתולות שנית[3].... מלכה כזאת שכבר חודש שלא ראתה את המלך, וזה לא מפריע לה[4]...מלכה שעומדים להשמיד את העם שלה, והיא עוד מתווכחת האם זה מספיק חשוב כדי להפריע למלך!

נחזור שנייה לתהליך החיפוש, למלך יש מבחן קטן שהוא עושה לכל אישה. המלך נותן לכל אישה להביא איתה לחדר המלך מה שהיא רוצה, דבר קצת תמוהה, מה זה יעזור לה? כאן נמצא התכסיס, המלך שתל את סריסו הנאמן הגיא בתוך בית הנשים, הגיא נותן המלצות לנערות אבל למה שמשהיא ביום הגורלי שלה, היום שיקבע אם היא תהייה אלמנה חיה או מלכה, למה שביום הגורלי החשוב הזה למה שתסמוך על איזה סריס מצ'וקמק(אפשר אולי להוסיף שההמלצות של הגיא לא היו משו, הוא בכלל סריס! הוא לא מבין בנשים!) לכל נערה יש רעיונות.... היא כבר שנה[5] מתכננת את היום הזה... והנה מגיע אסתר ומה היא מביאה? היא מביא את מה שהגיא סריס המלך המליץ לה, זה הנערה שהמלך מחפש! בחורה צייתנית, לא מבינה יותר מדי באופן כללי, ויודעת שלא מבינה. כתוספת אפשר להוסיף שאסתר גדלה כיתומה, היא גדלה בבית שלא שלה, בית שכל ארוחה בחסד, בית שהיא קצת התביישה לבקש שמלה חדשה או כסף לבזבוזים עם החברים, ילדה שגדלה עם ראש כפוף וכנראה נשארה עם ראש כפוף. בדיוק מה שהמלך מחפש.

ועכשיו נחזור לממלכה, זהו, המלך מצא אישה, נמאס לו מהמרמור בממלכה, הוא מודיע לכולם "התחתנתי!" המלך עושה משתה בשם אסתר(כאנקדוטה אפשר לשים לב שבניגוד למשתה הקודם, הפעם אין משתה נשים,רק הגברים חוגגים. לא רחוק לחשוב שאסתר נשארה בבית הנשים לקרוא איזה ספר או לסרוג בזמן שהמלך ושריו עשו משתה לכבודה). המלך רוצה שכולם ידעו שהוא מתחתן הוא עושה הנחה במיסים, עכשיו כולם יודעים, יש מלכה! תחי המלכה! אבל אנחנו יודעים שבעצם יש פיקציה ושמה אסתר.

 



[1] נציין שבהתחשב בכך שמלך יש פלגשים כמה שהוא רוצה שאיתם הוא יכול להיות כמה שהוא רוצה, עניין היופי החיצוני פחות משמעותי במציאת המלכה, תפקיד המלכה הוא יותר ייצוגי.

[2] בתולה הוא לא רק מצב פיזי, בתולה זה גם אומר שהיא לא מבינה בגברים.

[3]  וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית (אסתר פרק ב, יט)

[4] וַאֲנִי לֹא נִקְרֵאתִי לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ זֶה שְׁלוֹשִׁים יוֹם: (אסתר פרק ד, יא)

[5] וּבְהַגִּיעַ תֹּר נַעֲרָה וְנַעֲרָה לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ מִקֵּץ הֱיוֹת לָהּ כְּדָת הַנָּשִׁים שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ (אסתר פרק ב, יב)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (3)
elico (14/3/2010)
הכתוב אומר ותהי אסתר נושאת חן בעיני כל רואיה
גם בעיני אחשורוש
ויאהב המלך את אסתר מכל הנשים
אני לא מאמין רגע שהמלך יקח אישה כמלכה רק כדי שתהייה צייתנית. לדעתי אף אחד לא נושף בעורפו
רוני (14/3/2010)
לא רציתי להעריך יותר מידי אבל תראה פרק ח' מפסוק ג' עד ו' (זה פרשה אחת) ותבין מה אחשורוש אומר לה.
לא טענתי שאסתר מתחבאת כל המגילה, רק הסברתי למה אסתר נבחרה...
עמי (13/3/2010)
בסופו של דבר הפיקציה דווקא הייתה די דעתנית, איך זה מתחבר?