chiddush logo

לקט מביאור הנציב לפרשת בא

נכתב על ידי אורן מס, 19/1/2018

 לקט מביאור "העמק דבר" לנצי"ב על התורה – פרשת בא


י,יג: וה' נִהַג רוח קדים: מדוע לא 'וה' הוליך / הפך רוח קדים' כפי שכתוב בפסוק י"ט: 'ויהפוך ה' רוח ים'? הנצי"ב: "כמנהג העולם, ומשום הכי נצרך להיות הרוח כל היום וכל הלילה, וכך עלה במחשבה שיהיה הנס בדרך הטבע, להראות כי גם בטבע יכול להכות (ולא רק בנס על-טבעי)". גם הטבע סר למרות ה'.

יא,ב: וישאלו איש מאת רעהו: מדוע הסכימו המצרים להשאיל להם רגע לפני עזיבתם את מצרים? הנצי"ב: "כל מצרים לא ידעו מחשבת פרעה ודבריו למשה, וכסבורים שעוד ישובו למצרים". והאם אין כאן עוולה? הנצי"ב: "לא היה בזה שמץ עוולה, שהרי בדין היה לה' לצוות לבוז גם כן (על 210 שנות שעבוד של עם שלם), אלא שרצונו ית' היה שיהיה בזה האופן, כדי שירדפו אחר כך אחרי ישראל, וכדי שייצאו ישראל בחפזון". שתי מטרות להונאה המוצדקת, כדי שיאבדו מצרים וכדי שיברחו ישראל בחפזון.

יא,ה: מבכור פרעה ... עד בכור השפחה? מיהו בכור, בכור לאב או בכור לאם? הנצי"ב: "('בכור השפחה') הוא בכור לאם", מכאן שה' הכה כל בכור, גם בכור לאב וגם בכור לאם, וזהו שכתוב בתהלים 'ויך כל בכור במצרים', בין מאב בין מאם.

יב,ד: איש לפי אכלו תכוסו על השה: מהו 'תכוסו'? הנצי"ב: "מי שאוכל יותר מחברו משלם (תכוסו) יותר ... מכסת ותכוסו הם משורש אחד, עם 'מסת' שהוא מעות, ושורשו 'מכס'". בקיצור – אכלת – שלמת.

יב,כב: והגעתם אל המשקוף ואל שתי המזוזות: מדוע גם למשקוף וגם למזוזות, ומה המסר מִזה? הנצי"ב: "המשקוף למעלה מן המזוזות ומעמידם שלא יפלו בהמשך איזה שעה, והמזוזות המה עושים את המשקוף כי בלא מזוזות אי אפשר להיות משקוף כרגע, כך עסק התורה (המשקוף) למעלה מעסק עבודה וגמילות חסדים (המזוזות) והוא מעמידם שלא יפלו בהמשך הזמן, כי עבודה בלי תורה – אין לה תקומה ... וכן גמילות חסדים – רק אם דרך התורה מוליכתו אז היא תעלהו באורח חיים למעלה". צריך 'גם וגם'.

יב,לא: קומו צאו מתוך עמי ... ולכו עבדו את ה' כדברכם: מדוע 'מתוך עמי' ולא 'מארצי', ומה עניינו של פרעה מה יעשו לאחר צאתם? הנצי"ב: "להורות שלא כיוון ליציאה מקומית בלבד (מהארץ שישבו בה) כמו שחשבו עַם מצרים", כלומר פרעה לא סיפר לעמו ששחרר לחלוטין את עם ישראל, אך דאג לעצמו, שיעבדו את ה' ומזה יקרה ש'וברכתם גם אותי'.

שבת שלום, ערב יום הזיכרון ללמד-הא הגיבורים הי"ד, שנזכה לנסי ה' בדרך הטבע, להתחזק בתורה ובמעשי גמילות חסדים, אורן, בן וכו'.
----------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה