chiddush logo

מהו אישות הגורם נזק לחקלאות בזמן המשנה?

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 2/1/2018

צדין את האישות

מדובר בסוג של שרץ, והוא אחד משמונה שרצים והוא החולד, מאיפה אני יודע? שוחחתי עם החלקאי ינון עפאים והוא אמר לי שלדעתו מדובר בחולד או חפרפרת כי מדובר בזנים דומים כי שניהם בסוג מזיק לשדות שאין לו עיניים. וגם מהירושלמי אפשר להבין כי מר שמר ינון עפאים צודק בדיאגנוזה שלו,

תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף ו עמוד ב גמרא. מאי אישות? אמר רב יהודה: בריה שאין לה עינים. אמר רבא בר ישמעאל, ואיתימא רב יימר בר שלמיא: מאי קרא? כמו שבלול תמס יהלך נפל אשת בל חזו שמש

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת מועד קטן פרק א גמ' אישות זו חולדה. אף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר [תהילים נח ט] נפל אשת בל חזו שמש. תהלים פרק נח פסוק ט כְּמ֣וֹ שַׁ֭בְּלוּל תֶּ֣מֶס יַהֲלֹ֑ךְ נֵ֥פֶל אֵ֗שֶׁת בַּל־חָ֥זוּ שָֽׁמֶשׁ:

ויקרא שמיני פרק יא (כט) וְזֶ֤ה לָכֶם֙ הַטָּמֵ֔א בַּשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֣ץ עַל־הָאָ֑רֶץ הַחֹ֥לֶד וְהָעַכְבָּ֖ר וְהַצָּ֥ב לְמִינֵֽהוּ: ל) וְהָאֲנָקָ֥ה וְהַכֹּ֖חַ וְהַלְּטָאָ֑ה וְהַחֹ֖מֶט וְהַתִּנְשָֽׁמֶת:

רש"י ויקרא שמיני פרק יא (יח) התנשמת - היא קלב"א שורי"ץ [עטלף] ודומה לעכבר ופורחת בלילה. ותנשמת האמורה בשרצים היא דומה לה, ואין לה עינים וקורין לה טלפ"א [חפרפרת]:

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע