chiddush logo

לאיזו מסגרת לימודית כדאי לשלוח את הילדים?

נכתב על ידי ברוך עינב, 25/12/2017

בס"ד


הורים לילדים? רוצים את הטוב ביותר עבורם וחושבים לאיזו מסגרת כדאי לשלוח אותם? המילים הבאות יצאו מדם לבי וכדאי שתקראו אותן ואח"כ תחליטו בעצמכם.


חברי היקרים, בואו נעשה חשבון פשוט. דבר ברור וידוע הוא שמאז ומעולם אחת התאוות הגדולות ביותר של רוב בני האדם כנראה היא תאות הכסף ומדור לדור האפשרויות להשתמש בו רק הולכות ומתרבות, נהיות מגוונות יותר ושוברות שיאים שליליים של שפל אליו יכול האדם להגיע אם יאפשר לכל תאוותיו החומריות לשלוט בו.


אסור לשכוח שהכסף אינו תמים כפי שהוא עשוי להראות. ולראיה, אנשים רבים מצאו את מותם כתוצאה מקטטה שפרצה עקב ויכוח על סכומים זניחים של כסף ואם שפר עליהם מזלם יצאו "רק" עם חבלות ונזקים גופניים לא קלים, ואחרים גנבו מהיקרים להם מכל ואפילו מהוריהם כדי לספק את יצרם, וגם לא מעט אנשים שמו קץ לחייהם לאחר שפשטו רגל או שהמניות שלהם בבורסה התרסקו. בניגוד גמור ליהדות, תפיסת העולם הגויית גורמת לאדם לזהות את עצמו עם הונו הגשמי ונכסיו החומריים ואף להגדיר אותם כחלק עיקרי מהאישיות שלו. זה מה שיש לך? זה מי שאתה וזה כל מה שאתה שווה - לשיטתם השקרית. וזה גם מסביר איך יתכן שאדם שמאבד את הונו ונכנסיו עושה טעות איומה ומעלה על דעתו שלחייו אין כל משמעות יותר, שהרי ידוע שהכסף אף פעם לא היה ולעולם לא יהיה מדד אמיתי להצלחה, אושר ושמחה בחיים.


לצורך ההמחשה תראו כיצד התורה הצליחה גם כאן לרדת לעומק לב האדם כפי שמשתמע מפסיקת הש"ע: "מת אביו מברך 'דיין האמת'. היה לו ממון שיורשו, אם אין לו אחים מברך גם כן 'שהחיינו', ואם יש לו אחים במקום 'שהחיינו' מברך 'הטוב והמטיב'" (או"ח סימן רכג ס"ב), והדבר תמוה מאוד שהרי איך אפשר לצוות על אדם לברך ברכות שמביעות שמחה מיד לאחר שמת אביו? אלא שהטעם לכך הוא שהתורה הבינה שחרף הצער העמוק שחש האדם בעקבות פטירת אביו, אעפ"כ הוא שמח על הירושה שהשאיר לו.


ועכשיו תרשו לי לשאול אתכם בכנות, איזה ילדים הייתם רוצים שיהיו לכם, כאלה שמהרגע הראשון שיקבלו דעת יתיחסו אליכם כאל כספומט אנושי נייד שאפשר למשוך ממנו באופן חופשי תוך ניצול בזוי של אהבתם הטהורה כלפיהם, או כאלה שילמדו שישנה מצות עשה חשובה ונדירה מן התורה והיא מצות כיבוד אב ואם וכל המרבה בה הרי זה משובח, כדכתיב: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" (שמות כ, יא), כשעל האדם להיזהר בכבוד אביו ואמו ובמוראם שהשוה אותם הכתוב לכבוד המקום ב"ה ומוראו, ששלושה שותפים הם באדם - הקב"ה, אביו ואמו, ובזמן שהאדם מכבד את הוריו אומר הקב"ה: "מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני", וכל המכבד את הוריו זוכה לאריכות ימים ושנים בעוה"ז, כדכתיב: "לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ד' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (שם), לעושר ולהצלחה, ולכך שיזכה אף הוא שבניו ובנותיו יכבדוהו ויראו ממנו גם לעת זקנותו (כמובא בילקוט יוסף), כשאין לתאר את השכר העצום לו הוא זוכה בעוה"ב, יקומו לכבודכם כשתכנסו מתוך יראת כבוד וינשקו את ידכם לאחר הקידוש בליל שבת? ולא זאת בלבד אלא שהאהבה הגדולה, האמיתית והטהורה שהם יעניקו לכם והחיבור המיוחד שיהיה ביניכם יתנו לכם דחיפה ותמריץ בכל תחומי החיים שיהיו הרבה יותר מוצלחים ומאושרים.


הייתם רוצים ילדים שכל עניינם הוא סביב נושאים טפשיים, בטלים, פסולים ומקולקלים, שמתגלגלים בכל רחוב צדדי ואתר מזדמן ללא כל ביקורת או מחשבה אודות תמימות המקום ח"ו, או כאלה שעוסקים כל היום בעניינים רמים ונשגבים שהם ברומו של עולם?


הייתם רוצים ילדים שחיים חיי הפקרות והוללות חסרי גבולות, חוקים וכללים ח"ו, או כאלה שאורח חייהם מותאם להוראות היצרן שברא את כל העולם יחד עם כל בני האדם שיודע יותר טוב מכולם מה הכי טוב לכל הבריות וגם עבורם מכל הבחינות ואף רוצה ויכול להעניק להם את כל הכלים, השפע והברכה לו הם יזדקקו בכל השלבים במהלך חייהם?


הייתם רוצים לחיות בתחושה שאיבדתם כל שליטה על ילדיכם, ושבכל רגע נתון הם יכולים לעשות את הנורא מכל ח"ו, או שאתם רוצים שלא יפסיקו להרעיף שבחים ומחמאות על חכמתם, צדקותם ושאר מידותיהם הנעלות שמיוחסות לגדולי ישראל, שמקומות הלימוד שלהם היוו נדבך חשוב במפעל חייהם המפואר, כשמאות אלפים השתתפו בהלויתם וההספדים עליהם נמשכו גם חודשים ושנים לאחר פטירתם?


הייתם רוצים שילדכם יחשבו עליכם במושגים של ירושה ועוד קודם לכן על שלל האפשרויות המתוחכמות להפיק מכם את התועלת המירבית להגשמת חלומותיהם, תוך שהם מגדירים אתכם בלבם ככלי נוסף להשגת מטרתם, ובמידת הצורך אף יהיו מוכנים למכור אתכם בזול ח"ו, או שהייתם רוצים שילדכם יכבדו וייקרו אתכם ויזכרו תמיד את כל אשר עשיתם למענם, ישמחו ויהנו מכל יום שלכם על פני האדמה בו הם זוכים להיות בחברתכם, וישימו אתכם בראש סדר העדיפויות שלהם?


הייתם רוצים שילדכם יהיו מאותם אלה שמהוים דוגמא שלילית וירודה, כששאר ההורים מזהירים את ילדיהם להתרחק מהם בכל מחיר ח"ו, או שיהיו מאותם חכמי ישראל וגאוני עולם אליהם נוהרים ההמונים מכל קצוות תבל כדי להתיעץ איתם, לשמוע את דעתם, להתענג מחכמתם, ללמוד מהם את תורתם, ולהכריע גורלות עפ"י פסיקתם, ושכל מי שרק מתקרב אליהם מתברך, חש יראת כבוד כלפיהם ורוצה להתקרב ולהידמות אליהם?


הייתם רוצים שילדכם יהיו ממחריבי העולם שבגללם באים צרות ויסורים על עם ישראל עליהם מעלה הכתוב: "כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו" ח"ו, או שיהיו מבוני העולם שבזכותם כל הבריאה זוכה לשפע וברכה, גורמים לכל המציאות שלהם ושמסביבם להתעלות, ובכל יום בחייהם הם מניחים כמה לבנים בבית המקדש השלישי שיהיה בניין עדי עד, ומקרבים את כל העולם לבואו של המשיח ולגאולה העתידה והמיוחלת?


האם אתם מעדיפים לשלוח את ילדיכם למוסד בו המחנכים ילמדו את ילדיכם ע"פ עולם המושגים השקרי וקליטת המציאות המקולקלת שהושפעו מכל התרבויות הזרות והחכמות החיצוניות על כל החוליים והסטיות שיש בהן ובניגוד גמור לרוח היהדות ח"ו, או שיזכו ללמוד עם דמויות מופת שיעבירו לילדיכם את התורה הקדושה שהיא המלכה של כל החכמות וכוללת את כולן בתוכה, כפי שעברה מאב לבן, רב לתלמיד עד למשה רבינו שקיבל את התורה ישירות מ-ד' יתברך?


האם הייתם רוצים לשלוח את ילדיכם למוסד שרק ימלא אותם בידע שלא יהיה להם כל צורך ברובו המכריע בדומה לתהליך העתקת נתונים לכונן חיצוני ולא יפעל לשינוי משמעותי במידותיהם ח"ו, או למוסד שבנוסף לחכמה העילאית לה הם יזכו בו הם יזכו בנוסף לתקן את מידותיהם, ובכך להיות אנשים טובים וחיוביים יותר בצורה שכולם יהנו מהם, ואף חיי הנישואין וחינוך הילדים שלהם יהיו מוצלחים, מאושרים ושמחים באופן מיוחד בזכות זה?


האם הייתם רוצים שהבן שלכם יסתובב עם עברינים ודמויות מפוקפקות ואף יביא אותם לביתכם וידבר איתם על הנושאים השפלים והבזויים ביותר ח"ו, או שכל חבריו יהיו בני תורה, חכמים, צדיקים, אנשי חסד שתמיד יעמדו לרשותם בשעת צרה ושכל דיבורם דברי אלוקים חיים?


הייתם רוצים שלאחר שנים רבות בהן הענקתם לבנכם את הטוב ביותר ולא החסרתם ממנו דבר, הוא יודיע לכם לפתע שהוא הכיר גויה, התאהב בה ורוצה להתחתן איתה ולהביא איתה ילדים, ובכך לעצור ממנו ואילך את כל השרשרת המפוארת של זרע ישראל שהתחילה מאברהם אבינו, ולחיות כמו גוי לכל דבר ועניין תוך התעלמות מוחלטת מהמצוות ומנהגי היהדות ולו הבסיסיים ביותר ח"ו ושהנכדים שלכם יהיו גויים שבביתם יש עץ אשוח, סנטה קלאוס והרבה טומאה ועבודה זרה ח"ו, או שהייתם רוצים שבנכם יתחתן עם יהודיה צדיקה, צנועה וחסודה שהיא כליל המעלות, וביחד יקימו בית יציב ונאמן בישראל שימשיך את מרוץ הלפיד, יהיה מבוסס על ערכי היהדות וינחיל אותם לכל הדורות הבאים, שבו סידור, סדר פסח, תפילה, תפילין, קידוש וקדיש הן לא מילים זרות? שהרי יהודי שלא מבין איזו זכות אדירה נפלה בחלקו להיות יהודי על כל המשתמע מכך עם כל ההטבות מחד והמחויבויות מאידך, ואינו יודע שבורא עולם הבדיל את ישראל מכל שאר העמים ואסר עליו להתחתן איתם יכול ליפול בקלות לטעות הנוראה ביותר של חייו בהנחה השקרית שכל בני האדם שוים ושאין כל הבדל ושוני ביניהם מתוך תפיסת עולם שגויה ששופטת את המציאות רק ע"פ הצד החיצוני והחומרי שלה תוך התעלמות מהצד הפנימי והרוחני שמהוה למעשה את העיקר, כך שמי שפספס אותו פספס הכל.


חשוב שתדעו שככל שילדיכם יבחינו שאתם בעצמכם מכבדים ואוהבים יותר את הקב"ה, התורה וכל עקרונות הקודש עליהם מבוססת היהדות, כך גם הם יכבדו ויאהבו אתכם יותר, מאחר ונשמותיהם תרגשנה שאתם מחברים אותם בכך לשורשן ולמקורן, אחרת ידוע שאחת הדרכים של ד' לרמוז לאדם שרחוק ממנו יתברך שעליו לשפר את מעשיו, ליישר את אורחותיו ולהתאימם ע"פ האמת האלוקית היא דרך בן/ת הזוג והילדים, כדי לעורר אותו לחשבון נפש ולעשות את הקישור המתבקש שהיחס של בן/ת והילדים כלפיו מהוה שיקוף מראה מדויק ליחס שלו כלפי בוראו.


קחו בחשבון שלהחלטה שלכם יש תפקיד מכריע שישפיע בצורה מהותית לא רק על החברה הישראלית על כל גווניה אלא הרבה מעבר לזה, והאמינו לי שאף אחד מכם לא היה רוצה ילדים שרומסים ברגל גסה את כל עיקרי היהדות והדברים הקדושים ביותר ומזלזלים בבורא עולם ובתורתו הקדושה, שבזכותם עם ישראל שרד כנגד כל הסיכויים במשך כמה אלפי שנים ושתפיסת עולמם תהיה צרת אופקים ומנותקת מהאמת האלוקית ומהיהדות אלא שיהיו חכמים, צדיקים וקדושים שמאירים את כל העולם באור ד' יתברך והתורה הקדושה.


לא יכולה להיות לכם זכות גדולה מזו הן בעוה"ז והן בעוה"ב שעל כל מצוה ומצוה שהם יעשו הם יעשו נחת רוח אדירה לנשמתכם ויזכו אותה להתעלות כל פעם למקום יותר ויותר עליון. שיהיה לכולכם בהצלחה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע