chiddush logo

להשיג רוח הקודש לשבת וישב וחג החנוכה

נכתב על ידי izik28, 4/12/2017

 

 

בס"ד

להשיג" רוח הקודש"  לשבת וישב  כא כסלו  התשע"ח לעלון קול מהיכל בלנ

--------------------------------------------------------------------------------

המשך הימים הנוראים"?

חלומותיו של יוסף היו  בבחינת נבואה ומתנת שמיים שקיבל מהקב"ה כדי להיות לעזר  לבריות ולאחיו , יוסף ויעקב ידעו את האמת  על מתנה  זו ,אולם נהגו בדרך שונה זה מזה , יוסף היה מביא את דיבת אחיו אל אביו והיה מתפאר במעלתו  ,מה שגרם לשנאה כפ"ס," כל המרבה דברים מביא  חטא ", יעקב לעומתו שזכה להתגלות  ה" בחלום הסולם לא התפאר  במעלתו זו ולא  במעלת בנו  יוסף, אלא  גער בו  על התנהגותו   אך בסתר  ליבו " שמר את הדבר " כפ"ס ישב בדד וידום"  והיה מצפה לראות מתי  יתקיים.

בתפילת  עמידה של מוסף רה"ש וכיפור אנו  נתקלים בבקשה " להשיג רוח הקודש" מהי אותה רוח הקודש ואיך היא קשורה  לחלומותיו של יוסף ולחג החנוכה הקרב?  

"איש אלקים"

יוסף  שהיה   אסור בבית הסוהר, נקרא לעזור  למלך מצרים בפתרון  חלומותיו  ,"ויאמר פרעה אל יוסף חלום חלמתי ופותר אין  אותו ואני שמעתי עליך לאמר תשמע  חלום לפתור אותו"   יוסף   פותר לפרעה את החלומות   בצורה מפליאה עד שפרעה  אומר לחרטומיו  ," הנמצא  כזה איש אשר רוח אלקים בו"?  ונשאל , איך  זכה יוסף בתואר " איש  אשר רוח  אלוקים בו "  בה לא זכה קודם לכן  ? .

" בלעדי אלקים יענה את שלום פרעה" ,מפרש רשי,  " אין החכמה משלי אלא  מאלקים" , יוסף הולך  הפעם לפני  הקב"ה  ומפיץ את אורו ללא פחד מחד, ומאידך בצניעות בכך הוא מקדש שם שמים .

,האדם נברא  בצלם אלקים" ,מתחת כסא כבוד השכינה  ," דהיינו בתבנית דמותו של האל , הראיה קוק מפרש ," עיקר הצלם הוא  החופש הגמור שאנו  מוצאים באדם שכן הוא בעל בחירה ",המילה " בצלם " טומנת בחבה את המילה " צל", " אזור שבו  מוסתר האור הראשי ,כך שהוא חשוך יותר  מסביבתו" שהוא  ההפך מ" צלם אלקים", בחג החנוכה אנו  בחרנו להיות עבדי ה",יתברך  מה שמקרין  עלינו מאורו והביא אותנו בע"ה  לציין את   נצחון האור על החושך , המעטים על הרבים כיוסף, שלמרות  היותו  בדרגת  " עבד עברי" ,בחר  להיות  כמו אותו נר  חנוכה, שאמנם נראה קטן  וללא אישיות משל עצמו , אבל הוא  הרבה יותר, הוא בדרגת  " מעט  מן האור דוחה הרבה מהחושך"  .

נר  ה" נשמת אדם"  

יוסף  נקרא " איש  אשר רוח אלקים בו" ,  הנר  הקטן שאנו  מדליקים כל ערב בחנוכה הוא סמל לאותה  "רוח אלוקים"   , אברהם אבינו הצטווה " התהלך לפני והיה  תמים"  אברהם אבינו היה דומה  לאוהבו של מלך שראהו מתהלך במבואות האפלים,והתחיל מאיר עליו דרך חלונו, אמר לו  המלך,בוא  האר לפני". היונים רצו  לעקור את שורש האמונה היהודית בכך שאסרו בין השאר  על קיום מצוות  שבת  ,ראש חודש וברית המילה  שהיא אות ברית של ה" יתברך בגופנו, וכך "ולהחשיך ולטמא  את עיניהם  של ישראל ,שלא  יהיה להם חלק  בתורת ה" ,הם רצו  "לסמא גלגל עינו של עולם"   הוא אברהם אבינו שהיה אורו של עולם,  אך   אברהם  יעקב ויוסף זכרו תמיד  ש, " בלעדי אלקים יענה .." שהרי הכל בהשגחת ה" יתברך שנאמר :   " ממך הכל ומידך נתנו לך"   ,אנו מצווים  להיות מבחינת," מוסיף והולך" ולא  להרתע  מהחושך הסובב אותנו  והמנסה להרחיקנו מדרך התורה והאור אלא לקדש שם שמים  ולנהוג כדרך  ," התהלך לפני והיה תמים" , ולהפיץ את אש התורה הטובה  והנעימה כלפי  חוץ  כנרות החנוכה והמקדש ולהשתדל לראות את  הטוב והאור בכל אחד , כדברי  הרב קוק זצ" ל   "צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוכו דולק נר ואין  נרו כנר  חברו  ואין איש שאין לו נר,ועליו לעמול  ולגלות את אור הנר ברבים להדליקו לאבוקה גדולה  ולהאיר לעולם כולו"  ,  אם  נלך בדרך זו בבחינת  "אנשי אלוקים"   ונזכה בברכתו ובהשראת שכינתו ואור של  הקב"ה  עלינו  היא "רוח הקודש"  לא רק  בימים הנוראים  בהם הוא קרוב אלינו, אלא גם בשאר ימות השנה  בברכה ושמחה של מצווה  ,חנוכה  שמח!

---------------------------------------------------------------------------------------------

יפורסם בל"נ בעלון " קול מהיכל ת"א עריכה שיר וחר

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע