chiddush logo

איזה מלאכים מלווים אותנו בערב שבת?

נכתב על ידי אברהם לוי, 3/3/2011

 איזה מלאכים מלווים אותנו בערב שבת?

לאיזה מלאכים אומרים "שלום עליכם"?

רבי יוסי בר יהודה אומר: שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו, אחד טוב ואחד רע. (שבת דף קיט עמוד ב).

 

מבאר שם המהרש"א בחידושי אגדות, בזו הלשון: כי יש לכל מצוה שבתורה מלאכים ממונים עליה, האחד מסטרא דימינא - שיהיה סניגור לאדם על קיום המצוה, והא' מסטרא דשמאלא - שיהיה קטיגור לאדם לעובר על המצוה, והן הן ב' מלאכי השרת שאמרו כאן שהן ממונים על מצות שבת.

 

ובפרישה (או"ח סי' רס"ב) מבאר שמלאכי השרת הללו הם יצר הטוב ויצר הרע.

 

והשפת אמת מביא את הפרישה הנ"ל, ושואל עליו כך: הגמרא אומרת שבערב שבת מלווים את האדם מבהכנ"ס לביתו, ומשמע שאין מלוין אותו אלא "בליל שבת". ואם מדובר "ביצר הרע", כיצד זה יתכן?

 

ולי הקטן נראה ליישב קושיית השפת אמת, שבאמת כוונתו לדברי המהרש"א הנ"ל - שלכל מצווה ממונה עליה מלאך טוב ומלאך רע, והם מעידים עליו לאחר מותו כיצד קיים המצווה. והם היצר טוב והיצר הרע שהתכווין בדברי קודשו, וכלל לא מדובר כאן על יצר הרע ויצר הטוב הרגילים והידועים!

 

והאבודרהם כתב (בדיני הקידוש) בזו הלשון: ר' יוסי בר' יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע... ופירש הרב רבי מאיר כוכב, כי זה הוא לפי סדר המזלות. שמזל צדק משמש בשעה אחרונה של ערב שבת ומלאך שלו צדקיא-ל שמו וזהו מזל טוב ומאדים משמש בשעה ראשונה של ליל שבת ומלאך שלו סמא-ל שמו וזהו מלאך רע. ונמצא ששניהם פוגעין זה בזה, זה נכנס בהכנסת שבת וזה יוצא, ושניהם מלוין לו לאדם עד ביתו.

 

פירוש נוסף, [עמוק מאוד - ע"פ הסוד, וזה התוכן על קצה המזלג] בכל יום שבת יש יחוד של קודשא בריך הוא ושכינתיה, ובזמן הזה יש גילוי עצום בעולמות העליונים, ובאים מלאכי השרת ואומרים להם: שלום עליכם, בואכם לשלום, ברכוני לשלום. ואחר כך בזמן הסעודה שזהזמן יחוד קודשא בריך הוא וכנסת ישראל אומרים להם "צאתכם לשלום". ואלו הם המלאכים שמלווים לאדם בערב שבת מבית הכנסת. (עיין בדברי ר' צדוק הכהן מלובלין בספרו פרי צדיק על בראשית פרשת נח, אות ז').

 

אלא שהרב צדוק הכהן מלובלין מבאר במקום אחר שמדובר ביצר הטוב ויצר הרע, וזו לשונו: (בספרו פרי צדיק, שמות פרשת פקודי, בתחילת אות ה'). תניא רבי יוסי בר יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע וכו' מלאך טוב אומר יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך ומלאך רע עונה אמן בעל כרחו וכו' (שבת קי"ט ב). שני מלאכי השרת המלוין לו הם יצר טוב ויצר הרע...

-----------

עד כאן השיגה ידי בבירור העניין, ותן לחכם ויחכם עוד.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע