פנינה יומית... יח תמוז
יום רביעי י"ח תמוז - פרשת פנחס
בין "תביעתו" של הקב"ה לאמירתו ב"לשון רכה" בסיום פרשת המועדות שבפרשתנו נאמר "ויאמר משה אל בני ישראל ככל אשר צוה ה׳ את משה" (ל, א). אך בסיום פרשת המועדות בפרשת אמור כתוב "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל". וצריך ביאור טעם השינוי. ויש לומר בזה ע"ד הדרוש: בפ' אמור מדובר גם על דיני המועדות שנוהגים בכל הזמנים, כמו איסור מלאכה ביו"ט, וכיו"ב. משא"כ בפרשתנו נאמרו רק ציוויי הקרבנות, שבזמן הגלות אפשר לקיימם רק ע"י העסק "בתורת עולה" שאז הרי זה "כאילו הקריב" (ראה סוף מס' מנחות). ועל פי זה יובן שבדיני פ' המועדות מכיון שדינים אלו מחוייבים אנו לקיימם גם בזמן הזה נאמר "וידבר" שהיא "לשון קשה" (מכות יא, רע"א), כי הקב"ה "תובע" כביכול קיום מצוות אלו. משא"כ בדיני פ' המועדות שבפרשתנו, אין אנו מחוייבים לקיימם בדרך "כל העוסק בתורת עולה", ויתירה מזו, הרי אנו מתחננים ש"יהי רצון כו' שתשוב כו' ותבנהו מהרה כו' ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו", דאין רצונם של ישראל לקיים דיני הקרבנות בדרך "כל העוסק" כי אם להקריבם בפועל. ולכן נאמר בפרשתנו "ויאמר" שהוא "לשון רכה" (מכילתא יתרו יט, ג. ספרי בהעלותך יב, א) שהקב"ה "מתחנן" כביכול אצל בנ"י שגם בזמן הזה יקיימו מצוות אלו בדרך "כל העוסק". (ע"פ לקוטי שיחות חי"ח עמ' 340 ואילך) |