chiddush logo

מיתת צדיקים מכפרת

נכתב על ידי יניב, 22/6/2017

 "ויבאו בני ישראל כל העדה מדבר צן בחדש הראשון וישב העם בקדש ותמת שם מרים ותקבר שם" (במדבר כ,א) 'א"ר אמי: למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה? לומר לך: מה פרה אדומה מכפרת, אף מיתתן של צדיקים מכפרת' (מו"ק כח,א). מסביר הת"ת: 'לכאורה צ"ע לפי"ז למה סמך זה דווקא לפרה אדומה ולא לעניינים אחרים שבתורה שג"כ מכפרים, כמו קרבנות ובגדי כהונה? וי"ל ע"פ מ"ש באגדות והובא בפירש"י סוף פרשה הקודמת פסוק כ"ב, דענין כפרת פרה אדומה באה לכפר על מעשה העגל, תבא אמה ותכפר על בנה, כלומר שהפרה היא בערך אם להעגל, עיי"ש בארוכה, ובשינוי לשון קצת, כך מכפרת מיתת מרים על ישראל, שהיא בערך אם לאומה ישראלית. והנה בכלל לא נתבאר ערך הענין שמיתת צדיקים מכפרת ומה טעם בדבר? וי"ל כונת הענין ע"פ מ"ש בפדר"א פרק י"ז בענין מיתת שאול דכתיב ביה ויקברו את עצמות שאול ויעתר אלקים לארץ אחרי כן, וז"ל: כיון שראה הקב"ה שגמלו לו חסד (שצמו וספדו לו, כמבואר שם) מיד נתמלא רחמים, שנאמר ויעתר אלקים לארץ אחרי כן וכו', ע"כ. מבואר מזה שלא המיתה עצמה מכפרת אלא האבל והכבוד שנוהגין במיתת צדיקים, כי כבוד זה הוא כבוד ה''. דבריו יפים. נראה להביא קצת ראיה לדבריו שלמדו מהפס' כאן דבר נוסף: 'מת אסור בהנאה ... מנלן? אתיא "שם" "שם" מעגלה ערופה. כתיב הכא (במדבר כ, א) "ותמת שם מרים" וכתיב התם (דברים כא, ד) "וערפו שם את העגלה בנחל", מה להלן אסור בהנאה, אף כאן נמי אסור בהנאה. והתם מנלן? אמרי דבי רבי ינאי: כפרה כתיב בה כקדשים' (ע"ז כט,ב). למדו על מת שאסור בהנאה ממיתת מרים שבפס' כאן, נראה לרמז מזה ללמד על איך מכפרת מיתת צדיקים (שנאמרה בפס'), שלכן קשור לעגלה ערופה שהיא מכפרת (דברים כא,ח). על עגלה ערופה אמרו שהיא 'כקדשים', שזהו כצדיקים שהם קדושים, ובעגלה ערופה היא מכפרת על מה שנעשה רצח תוך שאומרים שלא ידעו על האדם שרצח (או נירצח), ועורפים את העגלה. כך שזה כעין כאב על המת ומעשים, שזהו מה שמכפר אצל מיתת צדיקים, האבל והמעשים (כבוד) שעושים לצדיק שניפטר. נראה שאפשר לומר עוד שהכפרה נעשית ע"י עצם מיתת הצדיק (כמו פשט דברי הגמ', שלא מביאים שקשור בכבודו וכדו') שנאמר על מרים שמתה מיתת נשיקה, ולא שלט בה רימה: 'תנו רבנן: ששה לא שלט בהן מלאך המות, ואלו הן:... ומרים, דכתיב בהו (במדבר לג, לח) "על פי ה'" והא מרים לא כתיב בה "על פי ה'"? אמר ר"א: מרים נמי בנשיקה מתה, דאתיא "שם" "שם" ממשה. ומפני מה לא נאמר בה על פי ה'? שגנאי הדבר לומר. תנו רבנן: שבעה לא שלט בהן רמה ותולעה. ואלו הן:... ומרים דכתיב בהו "ע"פ ה''' (ב"ב יז,א). 'כדאמרן - שמתו ע"פ שכינה, ואין ראויה רמה לשלוט במי שנשוק משכינה, שהרי אין הרמה באה אלא מטפה מרה המטפטפת מסכינו של מלאך המות, דאמר מר (ע"ז דף כ:) ממנה מת, ממנה מסריח, ממנה פניו מוריקות' (רש"י). הרי שמתה בנשיקה, ולכן גם לא שלטה בה רימה הקשורה לחטא, שזהו שמלאך המוות גורם לזה, שהוא גם יצה"ר ('אמר ר"ל: הוא שטן, הוא יצר הרע, הוא מלאך המות' [ב"ב טז,א]) ממילא במיתתה לא קשורה לחטא, ולא ניתן לשטן כוח לגעת בה. נראה שבעקבות כך, שמוסר כוח מהשטן לגעת בה, בשל ריחוקה מהחטאים, אז בדרך גם מוסר כוחו בהקשר לאותו דור, כיון שהיא נחשבת כקשורה בכל הדור, בהיותה צדקת בדור, וככה באה כפרה מריחוק מכוח החטאים, וביטל כוח השטן, ונעשה כפרה. בנוסף, מיתתה מביאה קדושה בעולם, שלכן למדו על מדבר צין שהוא סיני (שבת פט,א) ששם התחברנו לקודש. נראה שבסיני ה' ירד לסיני, ונעשה בזה חיבור עליונים ותחתונים. כך גם במיתת צדיק הוא עולה מכאן לעליונים, ונעשה בזה חיבור עליונים ותחתונים, וע"י קדושה זו מביא כפרה לעולם, וריחוק מחטאים. מעין שמשה עלה להר סיני, וגם נעשה ביטול לכוח המוות בעולם (ע"ז ה,א). כך גם במיתת נשיקה יש בו חיבור לאותו מעמד, שעולה למעלה, ובטל כוח המוות, שלכן מת בנשיקה ולא ממלאך המוות. כך מביא חיבור קודש גדול לתיקון העולם. עוד נראה, שכשצדיק מת וזה קשור למיתת נשיקה, כיון שכל צדיק קשור לקב"ה בקדושתו ומעלתו (ע"י מעשי צדקותו בעולם) [גם אם לא מת בנשיקה, יש בו מעין קשר למעלה זו] אז בזה נעשה בו מעין קשר למעמד הר סיני (כראוי למעשיו בקדושה, שפעל [בתורה ומצוות] כהמשך מכוח סיני) שבטל כוח המיתה, ואמנם העגל פגם בזה, אבל הצדיק כעין מתגבר על כוח העגל, כעין מבטלו. לכן למדו זאת בהקשר לפרה אדומה המכפרת על העגל. דרך עניין זה נעשה חיבור לקדושה שלמה, כעין ביטול של כוח העגל שפגע בשלמות הקדושה, ונשארה הקדושה, וכהמשך לזה גם ביטול לכלל כוח יצה"ר בעולם. לכן ע"י ביטול כוח הקשר לחטאים (שמיצה"ר) באה כפרה בעולם. (וכן כל זמן שאדם חי יש חשש שיחטא ['ואל תאמן בעצמך עד יום מותך'. אבות ב,ד] ולכן כשמת הצדיק בצדקותו הוכח שנישאר בקדושה, ודבר זה מבטל את כוח יצר הרע, שמכריז בזה על שמירת קיום הקדושה בעולם, שהיה ונשאר קדוש לעולם. דבר זה מחבל בטענת השטן לקשר החזק של החטא בעולם, ולכן מביא כפרה).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע