chiddush logo

פרקי אבות - מַרְבֶּה נְכָסִים מַרְבֶּה דְאָגָה

נכתב על ידי אלון, 22/5/2017

 

"הוּא הָיָה אוֹמֵר... מַרְבֶּה נְכָסִים, מַרְבֶּה דְאָגָה... מַרְבֶּה צְדָקָה, מַרְבֶּה שָׁלוֹם... קָנָה לוֹ חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא" (אבות ב, ז)

כבר אמר החכם מכל אדם (משלי כה, כז): "אָכֹל דְּבַשׁ הַרְבּוֹת לֹא טוֹב". אכילת מעט דבש היא חיובית וחיונית לגוף, לכן אמר שלמה המלך "אָכֹל", אך "הַרְבּוֹת" – לאכול יותר מדי, להפריז לשם תענוג – "לֹא טוֹב".

לא בכדי נקרא שמו כסף – שכן הכל נכספים אליו, ומייחדים רוב זמנם ומרצם להשיגו. במבט שטחי נראה, כי אכן ישנו היגיון במרדף הבלתי פוסק אחר הממון. הלוא ככל שיתרבה ממונו של האדם, לא יחסר לו דבר מכל שתאווה נפשו וחייו יהיו נוחים וללא טרדות. אולם הִלֵּל מעמיד אותנו על הצורך לבחון את הדברים במבט מעמיק יותר, ולהבין שקיים קשר ישיר בין הגדלת "הנכסים" להגדלת "הדאגות".

כאשר אדם "מרבה נכסים", הוא נסחף למערבולת בלתי פוסקת של מרוץ לצבירת ממון, וסחף זה טורד את מנוחתו, ואף אינו מניח לו ליהנות ממה שכבר יש לו, כנאמר בספר קהלת (ה, ט): "אֹהֵב כֶּסֶף לֹא יִשְׂבַּע כֶּסֶף". כאשר יש לאדם מאה, הוא רוצה מאתיים, ובלשונו של רבנו יצחק בן רבי שלמה מטולידו: "העושר הוא כמים המלוחים, אשר כל מה שירבה הצמא לשתותם, יוסיף צמאון".

אדם אחד שהיה יושב ודג לו דגים להנאתו, היה מנקה אותם וצולה אותם, ואחר כך יושב ואוכל בנחת עם סלטים ובירה, כסעודת שלמה במלכותו. ראה אותו אדם אחד אמר לו למה אתה דג בחכה דגים מועטים כל היום. תיקח לך רשת גדולה ובכל פעם תוציא 40 - 50 דגים. אמר לו הנופש, ואז? אמר לו היועץ, ואז תקנה כמה סירות. תיקח כמה עוזרים וממילא יגדל השלל. אמר לו, ואז? אמר לו, אז תקנה ספינות וסירות ותגדיל את צי הסוחר שלך ויצא שמעך בכל הארץ. אמר לו, מה אז? אמר לו אז תלך הלוך וגדל עד שיהיו לך טירות ובתים וחצרות ותהיה העשיר במדינה! ומה הסוף, שאל הדייג? אחר כך תוכל לקחת לך חכה, תשב בנחת ותוכל לדוג דגים כאוות נפשך, בשפע ולא בצמצום. אמר לו הנופש, ומה אני עושה? וכי עכשיו אני לא יושב ודג בנחת ובשלווה? למה לי כל הצרות האלה, אוניות, פועלים, בניינים וכו'? אם כבר עכשיו אני יושב וטוב לי.

לכן האדם ייקח מוסר לעצמו, וידע שכל העושר והנכסים שחננו הבורא ישתבח שמו, זה בשביל להרבות בצדקה ולכלכל בזה עניים ונזקקים. לעשות צדקה וחסד ואז יקבל כפל כפליים בעולם הבא, שהקב"ה זורע צדקות ומצמיח ישועות.

הרב ישראל מאיר לאו שליט"א, מתוך ספרו: "אבות לדור על מסכת אבות"

הרב בנימין נבול שליט"א, מתוך האתר: http://www.ateret4u.com/online/f_01516.html

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע