chiddush logo

פנינה יומית... יג ניסן

נכתב על ידי שניאור, 9/4/2017

 

יום ראשון י"ג ניסן

 

"מה נשתנה הלילה הזה" – שבו זוכים לאור רוחני?

בליל הפסח שואלים "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות". ויש לבאר קושיא זו בעבודת האדם לקונו:

בכתבי האריז"ל (ראה רמ"ז בס' תיקון שובבים. הובא ונת' בס' לב דוד (להחיד"א) פכ"ט) על הפסוק (אסתר ט, כח) "והימים האלה נזכרים ונעשים" מבואר שבכל מועד בימי השנה, כש"נזכרים" במה שקרה בעת התרחשות המאורע — אזי "נעשים" ונפעלים עילויים רוחניים אלו גם עכשיו. ונמצא, שכמו שבליל פסח "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה וגאלם", שהקב"ה בכבודו ובעצמו נתגלה לבני ישראל, כמו כן בכל שנה בליל פסח מאיר לכל אחד מישראל גילוי זה.

ועל כך שואלים "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" — במה שונה לילה זה משאר לילות השנה, כשם שבשאר לילות השנה "ידע איניש בנפשי'" שאין הוא ראוי לגילוי זה, הנה גם בלילה זה, בראותו שלא נשתנה מצבו הרוחני, תמה הוא כיצד יתגלה אליו הקב"ה בכבודו ובעצמו?

ועל זה עונים להשואל: "עבדים היינו לפרעה במצרים", שכבר הי' לעולמים. שכמו שבמצרים אף שבנ"י היו שקועים במ"ט שערי טומאה (זהר חדש ר"פ תרומה), ומצד מצבם לא היו שייכים לשום דרגא של גילוי, ואעפ"כ "נגלה עליהם ממ"ה הקב"ה וגאלם", כמו כן בלילה זה, אף מי שאינו ראוי לגילוי זוכה לכל הגילויים הנעלים.

כי, הקשר של פנימיות נשמת איש ישראל היא למדריגה נעלית ופנימית ביותר באלקות, אשר קשר זה אינו נפגם אף בשעה שחוטא רח"ל, ו"ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא" (סנהדרין מד, א), היינו שמצד הדרגא הפנימית ביותר באלקות לא נעשה ניתוק גם בשעת החטא.

ולכן, בפסח, כשנתגלה הקב"ה בעצמו "לא ע"י מלאך ולא ע"י שרף" (כמבואר בהמשך ההגדה), היינו פנימיות אלקות שלמעלה מכל הבחינות והמדריגות, הרי מצד בחינה זו, באיזה מעמד ומצב שנמצא היהודי הרי הוא קשור בעצם להקב"ה. ואף ששקוע הוא ח"ו במ"ט שערי טומאה ל"ע — זוכה שיתגלה אליו הקב"ה בכבודו ובעצמו כדי להוציאו משם.

(ע"פ תורת מנחם ח"ג עמ' 19 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה