chiddush logo

פנינה יומית...יוד ניסן

נכתב על ידי שניאור, 6/4/2017

 

יום חמישי י' ניסן - צו

 

הגלות ש"אוכלת" את ה"אבהתנא"

בהגדה אנו אומרים "הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים". ויש לבאר זה בדרך החסידות:

"אבהתנא" הוא ההתקשרות להקב"ה שנעשית על ידי ההתבוננות השכלית בגדלות ה', מדריגת המוחין, שנקראים בשם "אבות" – "אבהתנא", מפני שמידות הלב "נולדות" מהם, שהרי ההתבוננות השכלית בגדלות ה' מולידה רגש אהבת ה' ויראתו (ראה רמב"ם הל' יסוה"ת פ"ב ה"ב).

ומעתה מתפרש הלשון "לחמא עניא די אכלו אבהתנא" בדרך רמז בהיפוך - שבזמן שנתון אדם ב"גלות מצרים" ומשועבד לטומאתה, וכאבותינו שהיו משוקעים בטומאה חמורה של מצרים, אזי ישנה עניות בבחינת ה"דעת" שבמוח, ש"אין עני אלא בדעה" (נדרים מא, א), ועניות זו היא ש"אוכלת" ומכלה את "אבהתנא" - שהמוחין אינם פועלים כראוי, ונמצאים ב"מצרים", היינו שעבודת ה' היא מוגבלת במיצרים.

ביאור הדברים: המצב שצריך להיות הוא, שמוחו של יהודי יהי' חדור בידיעה והכרה ברורה באמיתיות הקדושה, כך שאפילו שיהיו שינויים במצבו הגשמי, בין לטוב ובין להיפך ח"ו, לא יפריע זה לקיום התורה ומצוות. אמנם, עניות בדעת (עניות רוחנית) היינו שאין המוחין פועלים כפי שצריך, פירוש, שהדביקות בקדושה היא מוגבלת ויכול להיות בה הפסק, ושוב עלול האדם ליפול ח"ו; והרי נפילת אדם ברוחניות היא דבר העלול ביותר, מצד מצבים שונים המעבירים אותו על דעתו (שלא תפעול בו ה"דעת" כראוי), אם מצד מה שמצבו טוב או מצד שמצבו להיפך, שאם עני הוא בגשמיות — נופל ח"ו ביאוש, ואם עשיר הוא בגשמיות — "יענה עזות".

והנה, כשיהודי נמצא במצב כזה של "עניות" רוחנית, הוא שואל את עצמו, כיצד אפשר לשבת בשמחה ליד שולחן הסדר ולחוש שייכות לגאולה? ולכן קבעו פסקא זו מיד בתחילת הסדר, שפסקא זו יש בה דברי עידוד — שידע שכבר היה לעולמים, שגם אבותינו במצרים היו בגלות קשה, הן בגשמיות והן ברוחניות — שהרי היו שקועים במ"ט שערי טומאה (זהר חדש ר"פ יתרו), ומצבם היה נחות עד כדי כך, שע"פ גדרי הטבע לא היה להם סיכוי לצאת מהגלות (ראה מכילתא יתרו יח, יא), ואעפ"כ הוציאם הקב"ה ממצרים כהרף עין (ראה מכילתא שם). ואף עתה אין מקום ליאוש — שאנו מאמינים שנצא מיד ממצב זה, ונעבור מיד לגאולה, כך ש"לשנה הבאה בארעא דישראל . . בני חורין".

(ע"פ 'הגדה של פסח עם לקוטי טעמים מנהגים וביאורים' ח"א עמ' קיא)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע