chiddush logo

ראיית הקולות במתן תורה (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 20/1/2011

 "וכל העם רואים את הקולות" (כ, טו)

מדוע עשה ה' נס כזה, שישראל יראו את הקולות?

אפשר לומר, שהמטרה היתה ללמד את ישראל שאי אפשר לתאר את האלוקות על ידי תמונה או כל המחשה אחרת; אי אפשר לתפוס אותו על ידי החושים האנושיים. הרי אדם אינו מסוגל לבנות פסל או ליצור תמונה שיצליחו להראות קולות כפי שהיה במעמד הר סיני.

דבר זה רמוז במה שכתוב בפסוק יט: "אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם" (שמשמעותו שראו את הדיבור - את הקולות), ומיד בפסוק כ: "לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
רפאל (23/1/2011)
לגבי ראיית הקולות צריך להעיר שהרמב"ם כתב במורה נבוכים "רואים את האורות ושומעים את הקולות" (ב, לג) - מסיבות מובנות. כמו כן, את הקולות של מעמד הר סיני הוא הסביר כהשגה שכלית ובעקבותיו הלך ר' יוסף ג'יקטיליא. זה פותר את שאלת הדיבור הנברא שהתעוררה גם אצל חכמי האסלאם ונידונה שם בהרחבה. בהקשר זה ראוי גם להפנות לדברי הראב"ע על "שמור וזכור בדיבור אחד נאמרו" שלא היה זה כפשוטו דיבור אחד ממש, אלא טעם הגיוני אחד לשניהם.
ציורים לפרשת שבוע