chiddush logo

למחשבה...

נכתב על ידי שניאור, 14/3/2017

 

בס"ד

פרשת השבוע  פרשת תצוה בטיחות בפרשה                                   

                                                                                                                

-מה הוא המקור לסמל המנורה

-האם היו אמצעי בטיחות בעבודת הכוהנים  בהיותם מקריבים על המזבח?

בהמשך לשבוע שעבר פרשת תרומה, הקדוש ברוך הוא ממשיך לצוות את משה על מלאכת עשיית הכלים ומיקומם בתוך המשכן .

הפרשה מתחילה במילים: "ואתה תצווה את בני ישראל וייקחו אלך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד"

בבניית המשכן (שבוע שעבר)הקב"ה משתמש בלשון  עשיה "ועשית"    כגון  " ועשית בדי עצי שיטים וכן   "ויעשו לי מקדש ושכנתי בתוכם  "  " ועשית שולחן"  וכולי  

 בפרשתנו הקב"ה כבר מטיל את האחריות על משה  כפי שכתוב "ואתה תצווה"

אחד ממפרשי הראשונים הרשב"ם (היה חי בסביבות ה 1000 לספירה בצרפת ) פירש;

בכל מקום שכתוב בלשון דומה כגון זו"אתה תצווה," כוונת  הצו הוא  לעשיה מידית להמשך הדורות ולתמיד  .  ואכן גם  בפסוק הנ"ל כתוב  "ואתה תצווה את בני ישראל וייקחו אלך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד".

פירוש המדרש ל"נר תמיד" הוא לתמיד להמשך הדורות

שאלה" מדוע כתוב נר תמיד הלא היו שבע נרות וכן אהרון הכהן היה עורך את הנרות  מדי בוקר

תשובת המפרשים:

1.המנורה ונרותיה הם הסמל של עם ישראל הנרות דולקים תמיד והם מפיצים את האור את  תורת ישראל לכל העולם. התורה משולה לאור כפי שכתוב "נר מצווה ותורה אור"

2.

,היה גם נר תמיד ,הנר המערבי שדלק בגדר נס כהוכחה שהקב"ה שכינתו שורה   ללא הפסק

מידות המנורה בבית המקדש היו  18 טפחים  כ (3.6 מ' רוחב )  וכ 1 מטר  גובה (תפח= כ 20 ס"מ) לפי מכון המקדש.

ליד המנורה הוצבו שלוש מדרגות בגובה אמה וחצי כ 1 מ' גובה עליהם הכהן הגדול היה עולה ועורך את המנורה (אמה= כ 60 ס"מ) לכל המטילים ברומה שבאיטליה אז ניתן לראות בשער טיטוס חקוק תבליט שמתאר את ניצחון הרומאים ואת תהלוכת השלל שלהם. בין הפריטים שמוצגים שם לראווה - מופיעה מנורה בעלת שבעה קנים, שיש הטוענים שהיא המנורה מבית המקדש. אף על פי שרבו החולקים על זיהוי זה - בחרה מדינת ישראל את צורת המנורה משער טיטוס לסמל המדינה כשהיא משולבת בשני ענפי זית כמו שמתואר בספר זכריה פרק ג

מסופר במדרש.

  על יוסף משיתא שהיה יהודי שבגד ושיתף פעולה עם הרומאים כשהם באו להחריב את בית המקדש. הרומאים חששו להיכנס לבית א-לוקי ישראל ולכן שלחו את יוסף משיתא שייכנס לפניהם, בתמורה הם הרשו לו לקחת מהמקדש כל דבר שירצה. יוסף משיתא בחר במנורת הזהב. כשראו הרומאים שנבחר כלי גדול ויפה הם חזרו בהם ואמרו לו להיכנס פעם נוספת ולבחור משהו אחר, הוא סירב בטענה שא-לוקיו כבר כועס עליו בגלל הפעם הראשונה  והם הרגו אותו בעינויים.

החנוכייה (בעלת שמונת הקנים + שמש  ) שמדליקים היהודים בחג החנוכה זכר לנס פך השמן שנעשה בימי החשמונאים - דומה בצורתה למנורה מבית המקדש, ואולי כדי להזכיר ולפרסם את הנס (ויש בה 8 קנים במקום 7 מחמת האיסור לעשות כדוגמת כלי המקדש)

הכלי הנוסף במשכן היה זה המזבח  "  (פרשת תרומה). על המזבח היו מקריבים וכן שורפים את הקורבנות פרים וכבשים. העבודה נעשתה על יד הכוהנים

צורתו  של המזבח מתוארת בגמרא במסכת מידות

שטח המזבח היה כ עשרים ושמונה אמה דהיינו  כ 18 X 18 מ'.   גובה המזבח היה בסך הכול כ5    מ' . מתחת למשטח העליון  היה משטח נוסף צמוד בשם כרכוב והוא ברוחב אמה  בלבד וגובה כ 3 מ' מהבסיס . השטח העליון שימש לשריפת הקורבנות . ו מסביב היה שטח כ 2 אמות בשם סובב. הסובב שימש מקום בו הכנים התהלכו בו . למעוניינים אשלח את הציור עם המידות

נשאלת השאלה:

בתורה כתוב "ועשית מעקה לגגך" וכן " ולא תשים דמים בבתך".

גם לפי פקודת הבטיחות צריך לבנות מעקה קרי מערכת למניעת נפילה.

האם לא הייתה סכנת נפילה האם לא הייתה חובת התקנת פגום סביב השטח העליון  של המזבח (גובה המזבח היה 5 מטר מהרצפה עם משטח אמצעי  בולט ברוחב 60 ס"מ בלבד)?

תשובה:  

לא מצאתי שהיה מעקה כלשהוא על גג המזבח. ייתכן והסיבה הייתה בכך שהכוהנים  היו מנבחרי העם ונקראו" זריזים"  הכוונה נזהרים  וזריזים במצוות  ובפרט במצווה החשובה  ו"נשמרתם לנפשותכם" הכוהנים שימשו החל מגיל 20 ועד 50.  הכוהנם שימשו בקודש ועלהם נאמר "שלוחי מצווה אינם ניזוקים "המזבח היה רהוט קדוש עשוי שיש וללא כל דמיון ושיוך לגג

--בפקודת הבטיחות קימת חובה לבנות מעקה לגג:

--בהתאם לתקנה. עבודות על גגות שבירים,  תלולים ומשופעים תיעשה לפי הוראות תקנות ---גגות שבירים או תלולים משנת 1986.

--עבודה  על גג או משטח שאינו שביר שאינו מוקף במעקה תיקני תיעשה רק בשטח שרחוק 2-- מטר לפחות מהשפה הפתוחה לאחר שיסומנו בצבע בולט  ובשלטים בעברית ובערבית.

--לא יועסק ולא יעבוד אדם על גג שביר או תלול ,אלא אם ננקטו אמצעים שימנעו את נפילתו, בהתחשב במבנה הגג, בשבירותו, בשיפועו או בהשפעת מזג האוויר.

--בגג חובה לגדר אזורי סכנה

--יש להתקין שלטי אזהרה

--יש להשתמש בלוחות דריכה ובמשטחי הליכה

--אסור לבצע עבודה על ידי אדם בודד

--במקרים בהם אין אפשרות לגדר, חלה חובה לשימוש במתקני ריסון (מניעת נפילה)ואבטחה (בלימת נפילה וספיגת אנרגיה) 

שבת שלום

שמחה נמש ממונה ומדריך בטיחות  

טל:  0528905799                  

                                                            אשמח  להארות  והערות

חברים יקרים !

מזה כשלוש שנים אני כותב  ומפיץ סוגיות בטיחות בהלכה ובפרשיות השבוע

היגיע הזמן להפנים וליישם את הנושא גם בהשתלמויות שלנו מול הפקוח.

אחד הדרכים האפשריים הוא באמצעות קורס כורסה שמתבצע בביתכם.

כפי שנהוג ההשתלמות היא דרך המחשב. והדואר אלקטרוני.

המודרך יבחר את הנושא המוצע, יקרא את הסוגיה ההלכתית -

והבטיחות שקשורה לפקודות הפב"ט שיפורטו.

בהתאם ישווה  בין שתי הסוגיות  ויכתוב עבודה כפי שיידרש.

לצורך קבלת האשור אני מבקש המלצתכם לנושא .

מספיק לכתוב ,ממליץ לקורס כורסה בסוגיות בטיחות בהלכה לצורך השתלמות.

תודה מראש.

            שמחה נמש                                           אשמח גם להערותיכם

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע