chiddush logo

פרשת השבוע - בשלח

נכתב על ידי אלון, 7/2/2017

 

"אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר... זֶה אֵ-לִי וְאַנְוֵהוּ" (שמות טו, א-ב)

נראה שיש שתי דרכים להגיע לדרגה של גילוי א-לוהים:

האחת היא - דרך ארוכה, הנובעת מהתפתחות מוסרית ושכלית, וכדברי הרמב"ם במורה נבוכים: "ירגיל עצמו בחכמות ובדעות, יְזַקֵק מידותיו... עד שיעלה ראשון ראשון". דרך זו דורשת התמדה והשקעה לאורך כל החיים.

השניה היא - בה פוגשים אנו בפרשת השבוע (שמות יד, לא. טו, א-ב): "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה', וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּו. אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר... זֶה אֵ-לִי וְאַנְוֵהוּ".

המצרים סוגרים על בני ישראל מן העבר האחד והים מן העבר השני, ופתאום מתבצע אל מול עיניהם המשתאות נס גלוי, והם מיד מאמינים בה' ובמשה עבדו.

לא עובר זמן רב ובני ישראל מתלוננים (שמות יז, ג-ז): "וַיִּצְמָא שָׁם הָעָם לַמַּיִם וַיָּלֶן הָעָם עַל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי... וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם מַסָּה וּמְרִיבָה עַל רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל נַסֹּתָם אֶת ה' לֵאמֹר הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן".

לפני מספר שבועות בלבד עמדו על הים ואמרו "זֶה אֵ-לִי וְאַנְוֵהוּ", ולפתע שואלים "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ"? איך זה קורה? אין זאת אלא שכאשר האמונה באה מתוך חוויה, נס או התגלות. התהליך מהיר אומנם, אבל כאשר חולף ועובר לו האירוע, כאשר החוויה מתחילה להתקהות אף האמונה מתקהה איתה.

לעיתים חווה האדם חוויה רוחנית בעוצמה כה גבוהה עד שהוא מגיע לדרגת אמונה גבוהה ביותר ואומר "זֶה אֵ-לִי וְאַנְוֵהוּ". אין באפשרותו להסביר בצורה שכלית את הרגשתו, הוא אינו יכול להסביר את האמונה שהופיעה בו לפתע - הוא פשוט חווה, מרגיש ומאמין. אמונה זו אינה תלויה בהתמדה ובהשקעה, החוויה היא שהביאה את האדם להכרת א-לוהים.

לעומת זאת, מה שאדם רכש לאחר בניה הדרגתית, השקעה גדולה והבנה - הוא קנינו לעד ולא יאבד. התהליך הממושך מהווה בסיס יציב ואיתן לאמונה.

נדמה כאילו שרק התרחשויות יוצאות דופן עשויות לעורר באמת לאמונה, אך האמת היא הפוכה - הדברים החריגים הם מקריים. התפרצויות רוחניות וריגושים מזדמנים הינם נטולי משמעות. אי אפשר להגיע לשום הישג של ממש באמונה בלא ההתמדה והקביעות.

בריאת החוקיות היא בעצמה גילוי החסד הגבוה שגאל את העולם מכָּאוֹס. הטבע הינו ברית של חסד – הטוב האלוקי מתגלה בסדירות ובחוקיות שבטבע. החוקיות עצמה היא פלא שמעורר השתאות של אמונה שמתעצמת דווקא מתוך היות העולם כפוף לחוקיות.

הרב חיים סבתו והרב יאיר דרייפוס, מתוך האתר "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה