chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת וישב

נכתב על ידי אורן מס, 23/12/2016

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת וישב


לז,ד: ולא יכלו דברו לשלום: מה הכוונה 'לא יכלו'? שד"ל: "כשהיה מדבר עמהם אפילו דברי שלום, לא היו יכולים שאתו. מצאנו לשון 'שאת' נשמט אחר 'לא יכול'". מרוב שנאתם, לא היו פתוחים לשמוע דבריו, אפילו דברי שלום, לא יכלו לשאת ולסבול את דבריו.


לז,כז: לכו ונמכרנו לישמעאלים, וידנו אל תהי בו ... וישמעו אחיו: מה לא טוב בהצעת ראובן להשליכו לבור, ומדוע שתק ראובן על הצעת יהודה למכרו לישמעאלים? שד"ל: "כי אחר שהשלכנוהו אל הבור, אם ימות שם, ידנו המיתה אותו. וראובן שתק, כי אחר שכבר אמר השליכו אותו אל הבור, לא היה בידו שיתנגד ליהודה שאמר 'נמכרנו לישמעאלים', כי בזה היה סותר את דבריו הראשונים, וקרוב שיבינו אחיו כי רוח אחרת עמו". שקר ופשע – סופם שיתגלו.

לז,כח: וימכרו את יוסף לישמעאלים: מי מכר את יוסף, האחים או המדיינים שמשכו אותו מהבור? שד"ל: "המושכים את יוסף מן הבור היו המדינים, והם (המדינים) מכרוהו לישמעאלים, ובני יעקב לא ראו זה ולא ידעו מכל זה מאומה, ויוסף אמין כי הם (האחים) מכרוהו אל המדינים ואמרו להם משכוהו מן הבור". ומדוע לא אמרו האחים ליוסף לאחר מפגשם המחודש במצרים, כי לא הם שמכרוהו? שד"ל: "שהרי 'קים להו בדרבא מיניה', כי כוונתם הייתה שימות בבור, ואיך יאמרו לו: אל תחשוב כי אנחנו מכרנוך', כי אמנם היה בלבנו שתמות בבור". שוב, השקר והפשע לא משתלמים, וסופם שיתגלו.


לז,לה: ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו: איזה בנות היו ליעקב מלבד דינה? שד"ל: "אין ספק שבנות אחרות היו ליעקב ולבניו, אמנם לא נכנסו בכלל השבעים נפש (שירדו למצרים), כי נשאו לבני אחיהן ולבני דודיהן, כיוכבד שנישאה לעמרם, והנה כתוב 'מלבד נשי בני יעקב' (בראשית מו,כו), לפיכך לא נמנו (אותן נשים, שהן כבנות יעקב), רק דינה ושרח (בת אשר) שנמנו, (כי) נראה שהיו פנויות". למעשה שד"ל מצרף נכדות וכלות כבנות.


לח,ח: ויבם אותה, והקם זרע לאחיך: מהי 'הקמת זרע'? שד"ל: "הבכור מן הזרע הנולד מן היבמה היה נקרא על שם המת (לא בשם המת דווקא), והיה יורשו ... שהיה נחשב כאילו הוא בנו של מת ... גם יש"ר כתב: 'לא שהבן יקרא על שם המת' ולא הבין, והיה לו לכתוב 'לא שהבן יקרא בשם המת'". הקמת זרע – כאילו הנולד הוא זרעו ובנו של המת, וגם התיחסות לדברי יש"ר ראינו כאן.


לט,כ: ויתנהו את בית הסוהר: מהו לשון 'סוהר' ומה לומדים מלשון זה? שד"ל: "לשון מצרי ... דוגמת 'פור הוא הגורל', וגם מכאן ראייה על קדמות ספר התורה, כי משה משתמש במילה מצרית ידועה בדורו, ובלתי ידועה בדורות שאחריו, כי כמה פעמים כתוב בנביאים 'בית הכלא', ולא גם פעם (אחת) 'בית הסוהר'". מעניינת מסקנתו של שד"ל לגבי קדמות התורה.


שבת שלום, שבת של הבנת הזולת, התנהגות ביושר, שמחה בנכדות ובכלות כאילו הן בנותינו, כיבוד המת וזכירתו, וכבוד לתורה הקדומה, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע