chiddush logo

מדוע לבן חיתן את שתי בנותיו ליעקב?

נכתב על ידי ilan sendowski, 1/12/2016

לאחר שיעקב עבד שבע שנים כדי לקבל את רחל, לבן עשה משתה לאנשי המקום, ולקח את לאה ליעקב. למחרת בבוקר יעקב התלונן שלבן רימה אותו. לבן טען: "לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ, לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה" (בראשית כט כו). ליעקב לא היתה ברירה. יעקב לא היה יכול לגרש את לאה, כי אז הוא היה מסתכן שלבן לא יתן לו את רחל, ואז הוא יפר את פקודת אביו לשאת את בת לבן. הבנות הוכרחו להתחתן עם יעקב ולכן בהמשך הבנות אומרות ליעקב: "הֲלוֹא נָכְרִיּוֹת נֶחְשַׁבְנוּ לוֹ כִּי מְכָרָנוּ" (בראשית לא טו).

מה היה חשוב ללבן לתת את לאה ליעקב?

אין ספק שהטענה שאסור להשיא את הצעירה לפני הבכירה לא היתה הסיבה האמיתי, אפילו אם היה מנהג כזה. לבטח היו הרבה מקרים בהם התעלמו מהנוהג הזה, כאשר הבכירה היתה פחות מבוקשת.

בזמנו, יצחק פקד על יעקב: "קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם, בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ, וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ" (בראשית כח ב). יצחק רצה לנסות את יעקב כדי לראות אם אלוהים יעזור ליעקב לזכות בברכה שיעקב גזל מעשו. יצחק הגביל את יעקב רק לבנות לבן אחי רבקה. כל נערה אחרת תראה שיעקב נכשל בנסיון של יצחק ואלוהים לא היה בעזרו.  כמובן אלוהים היה יכול לבחור אישה כרצונו ליעקב, והנסיון של יצחק היה חסר ערך.

יעקב סיפר ללבן מספר דברים כדי להרשים את לבן, ככתוב: "וַיְסַפֵּר לְלָבָן אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" (בראשית כט יג), אולם לנו לא ברור מה נכלל בדברי יעקב. סביר שלבן רצה לשמוע הוכחה שיעקב היה בנה של רבקה, אחותו. מהמשך הסיפור נראה שלבן שמע שיעקב גזל את הברכה מאחיו הבכור, שעשו רוצה לרצוח את יעקב, שיצחק פקד על יעקב לשאת בת מבנותיו, ושאלוהים נתן הבטחה חשובה ליעקב. לבן הבין את אופיו של יעקב וחשב איך לנהוג איתו.

  • לבן האמין שברכתו לרבקה תתקיים, ראה את ההצלחה שיעקב הביא לו, והאמין שאלוהים ברך את יעקב. לבן רצה שנכדיו יהיו חלק מבני יעקב ויזכו לברכת אלוהים, לכן הוא רצה לתת את בתו כאישה ליעקב. ואם לתת אחת אז למה לא לתת שתים.

  • לבן ידע שחשוב מאוד שליעקב תהיה אישה טובה, ושהגיע הזמן לעשות יותר בנים מאשר בן בודד, או שני אחים עוינים. לבן ידע שיעקב אוהב את רחל כי היא יפה, אבל אם לבן יתן רק בת אחת, יאשימו אותו בעתיד שהוא נתן את הנחותה בבנותיו וכך הוא פגע בברכת אלוהים. לבן החליט שהוא יתן את כל בנותיו, ושאלוהים יפתור את הבעיות שלו לבד. כדי שלא תהיה סכנה שבת אחת לא תלד, לבן אפילו נתן את שפחתו האישית, את זלפה ואת בלהה, שאולי היו להן כבר בנים, וכך לבן ידע שהן תלדנה ליעקב, במידה ובנותיו תתקשנה ללדת. כך גם דוד קיבל את שתי בנותיו של שאול (כל בנותיו של שאול), את מרב הבכירה ראשונה, ואת מיכל הצעירה, שדוד אהב, שניה, ודוד זכה להיות החתן היחיד של המלך שאול.

  • בנוסף, לבן זכר שעבד אברהם לקח את רבקה לכנען מיד למחרת. לבן פחד שיעקב יקח את רחל ויסתלק מיד. לבן חשב שיעקב יחזור לכנען ועשו יתקיף אותו ויהרוג אותו ואת רחל. לבן הבין שברכת אלוהים ליעקב לא התקיימה במלואה: יעקב היה צריך לקבל משפחה גדולה, ולהתעשר ברכוש רב. לבן היה מוכרח למצוא טוענה להחזיק את יעקב עוד שבע שנים, ועוד מספר שנים אחר כך. לבן השתמש באהבתו של יעקב לרחל כדי להשאיר את יעקב אצלו בחרן, שיוולדו ילדים ליעקב, ושהילדים יגדלו ויהיו תקיפים ואמיצים כמהו. לבן גם רצה להמשיך להנות מהברכה שאלוהים הביא לו בזכות יעקב.

  • עד כה ליעקב היה קל מאוד והוא לא ראה את גדולת אלוהים לעזור ולשמור עליו. לבן רצה לחנך את יעקב ואת ילדיו. לבן רצה להשפיל את יעקב והראות לו שיש עונש לרמאים, כאשר רמאים חזקים יותר עושים מהם צחוק, וכדי לשרוד בעולם אדם חייב להיות זהיר במעשיו. 

  • לבן ידע שלאה תהיה נאמנה וטובה ליעקב, לאומת רחל שהיתה יותר קשורה לתרפיו. לבן אהב את שתי בנותיו ודאג שלאה לא תזכה בברכת אלוהים, לכן הוא חיתן אותה ראשונה ליעקב.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע